۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا همکاری ارمنستان و PKK رو به پایان است؟

  • ۷ مهر ۱۴۰۱
  • ۴۴۴ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : تحویل دو تن از اعضای پ ک ک توسط ارمنستان به ترکیه نیز نکات جالبی را به همراه داشت.
ابتدا این حادثه باعث رسوایی بین دستگاه اطلاعاتی و قضایی ارمنستان شد.
دوم، نارضایتی بین پ‌ک‌ک که در طول تاریخ شانه به شانه سازمان‌های تروریستی ارمنی بوده و در جنگ اول و دوم قره‌باغ علیه آذربایجان جنگیده است، و ایروان به وجود آمد.
ثالثاً این را می توان یکی از گام های ارمنستان در جهت عادی سازی روابط با ترکیه دانست.
در ۱۶ آگوست ۲۰۲۱، آتیلا چیچک (با نام رمز “لکسنک”) و حسین یلدیریم (با نام رمز “علیشر”) به عبور غیرقانونی از رودخانه آراز به ارمنستان و قاچاق اسلحه متهم شدند. با وجود اینکه دادگاه بدوی او را به ۷ سال حبس تعزیری محکوم کرد، اما دادگاه تجدیدنظر تصمیم به آزادی او با ۳ سال حبس مشروط گرفت.
اگرچه این تصمیم در ۲۳ فوریه ۲۰۲۲ گرفته شد، اما تروریست ها آزاد نشدند. اطلاعات مربوط به آنها با تحویل آنها به ترکیه فاش شد.
وزارت دادگستری ارمنستان می گوید که از روند «استرداد» اطلاعی ندارد. اگرچه گگام مانوکیان، معاون فراکسیون “ارمنستان” گفت که آتیلا چیچک و حسین یلدیریم توسط سرویس امنیت ملی ارمنستان به سازمان اطلاعات ترکیه، سرویس امنیت ملی تحویل داده شده اند، اما سرویس امنیت ملی آن را “تهمت” و “کمپین اسمیر”. عنوان کرده است.
پس چه کسی تروریست ها را به MIT تحویل داد؟
پاسخ این سوال را می توان در بیانیه اعتراضی سازمان تروریستی پ.ک.ک خطاب به ارمنستان یافت. این سازمان تروریستی اعلام می کند که آتیلا چیچک و حسین ییلدیریم باید با تصمیم دادگاه تجدید نظر آزاد شوند، اما آنها توسط سرویس های ویژه ارمنستان “ربوده” و به MIT تحویل داده شدند.
این اولین گام ارمنستان علیه پ ک ک است و ممکن است به مشکلاتی در روابط بین این سازمان تروریستی و ایروان منجر شود.
سازمان های تروریستی ارمنی و پ ک ک در طول تاریخ با یکدیگر علیه آذربایجان و ترکیه جنگیده اند. حتی گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه اعضای مجروح پ ک ک در ارمنستان تحت مداوا هستند، از جمله استفاده از این کشور برای رفتن به اروپا. تروریست ها در جنگ ۴۴ روزه در کنار ارمنستان جنگیدند. تحویل تروریست ها به ترکیه که قول “آزادی” آنها هم اکنون داده شده بود، ممکن است منجر به شکاف در روابط پ ک ک و ارمنستان شود. متن بیانیه اعتراضی سازمان تروریستی نیز دلیلی برای بیان این مطلب می دهد.
مقامات ارمنستان با این اقدام ژستی در روند عادی سازی روابط با ترکیه می گیرند. ممکن است در مذاکرات آنکارا و ایروان موضوع تحویل تروریست ها نیز مطرح بوده باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین