۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آیا قلیچداراوغلو قول آزادی اوجالان را داده است؟

  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۱۶۵ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : کمال قلیچداراوغلو، نامزد اپوزیسیون ریاست جمهوری فعلی ترکیه، قول داده است که عبدالله اوجالان رهبر زندانی گروه تروریستی پ.ک.ک را در صورت حمایت رای دهندگان کرد یا حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) آزاد کند.

از قلیچداراوغلو سه بار در جریان مبارزات انتخاباتی این سوال پرسیده شد: «این شایعات فقط تبلیغات رسانه های وابسته به حزب عدالت و توسعه است و من قولی برای آزادی اوجالان نداده ام. یکی از مهمترین اصول مخالفان عدم دخالت در امور محاکم است.

حتی اگر حزب او، CHP، به تنهایی اکثریت پارلمان را به دست آورد و رئیس جمهور شود، قلیچداراوغلو شجاعت و اقتدار آزادی اوجالان را ندارد.

اوجالان خط قرمز افکار عمومی ترکیه است، مردم ترکیه هیچ رئیس جمهوری را که تصمیم به آزادی او بگیرد نمی پذیرند.

یکی از حاکمیت‌هایی که CHP به آن افتخار می‌کند این است که دو موضوع بسیار مهم در ترکیه در طول دولت ائتلافی حل شده است. اولی دستگیری اوجالان و دومی اشغال قبرس.

باید برای ترک ها روشن باشد که قلیچداراوغلو هرگز قول آزادی اوجالان را نداده است. قلیچداراوغلو تاکید کرد که در امور دادگاه دخالت نخواهد کرد و به تصمیم دادگاه احترام خواهد گذاشت.

وی گفت: “من تصمیم دادگاه را اجرا می کنم. ترکیه یکی از اعضای دادگاه حقوق بشر اروپا است. دادگاه تصمیم به آزادی دمیرتاش و عثمان کاوالا گرفته است. من این تصمیم را اجرا می کنم.”

اگر رئیس جمهور شود، بر اساس دادگاه حقوق بشر اروپا، دمیرتاش و کاوالا را آزاد می کند، اما آزادی اوجالان در دستور کار او نیست.

سیاستمداران ترکیه اغلب در مورد آزادی اوجالان صحبت می کنند، آنها معتقدند که اوجالان نمی خواهد برای خود از زندان خارج شود، او می خواهد زمانی که مسئله کردها در ترکیه حل شود از زندان خارج شود تا بتواند پس از آزادی آزادانه در این دنیا سیاست کند. حق زندگی ندارد. اگر آزاد باشد کجا می تواند برود؟

آزادی اوجالان با چندین موضوع مهم سیاسی مرتبط است که بارزترین آنها حل مسئله کردی از جمله عفو عمومی برای زندانیان سیاسی از جمله اوجالان است. نمونه های زیادی در تاریخ وجود دارد، مانند ایرلند شمالی، جایی که دولت بریتانیا عفو عمومی را برای همه کسانی که حتی در جنگ ۱۷ ساله شرکت داشتند، صادر کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین