۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا صلاح الدین دمیرتاش قربانی سیاست پ.ک.ک شد؟

  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۲
  • ۱۱۳ بازدید
  • ۱

انجمن بی تاوان : قرار است دادگاه ترکیه دمیرتاش و دوستانش را هفت بار به حبس ابد محکوم کند. ۱۰۸ نفر که اکثراً سیاستمداران حزب دمکراتیک خلق HDP هستند در پرونده کوبانی در حال محاکمه هستند.
صلاح الدین دمیرتاش کیست ؟
صلاح‌الدین در سال ۱۹۷۳ میلادی در شهرستان پالوی استان الازیغ یا خارپوت از خانواده کرد زازایی در ترکیه به دنیا آمده‌است. او در رشتهٔ حقوق تحصیل کرده پیش از وی برادر بزرگترش، نورالدین، ریاست حزب صلح و دموکراسی را به عهده داشته و حال او از این حزب توانسته به پارلمان ترکیه راه یابد و نماینده مردم استان حکاری شود.
در ۲۰ می ۲۰۱۶ دادستانی ترکیه مصونیت قضایی بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان پارلمان ترکیه که عمدتاً از حزب دموکراتیک خلقها بودند را لغو کرد که به تأیید اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه رسید. بدنبال این مصوبه در ۴ نوامبر ۲۰۱۶ بازداشت گسترده سران و اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها آغاز شد که صلاح الدین دمیرتاش نیز در میان آنان بود و از آن زمان در حبس به سر می‌برد.

وکیل دمیرتاش می گوید انتظار دارد دادگاه آنکارا او و دیگر سیاستمداران HDP را به هفت حبس ابد محکوم کند.
ماهسون کارمان، وکیل صلاح‌الدین دمیرتاش، رئیس سابق حزب دموکراتیک خلق ترکیه، پیش‌بینی خود درباره پرونده کوبانی را در حساب توییتر خود فاش کرد و گفت که دادگاه آنکارا دمیرتاش را به دلیل اعلامیه ۶ ژوئیه ۲۰۱۴ به حداقل هفت حبس ابد محکوم خواهد کرد. آن را بر سیاستمداران HDP تحمیل می کند.
کارمان خاطرنشان کرد که از این بیانیه نمی توان برای متهم کردن او به قتل یا تحریک به اقدام به قتل استفاده کرد.
۱۰۸ نفر که اکثراً سیاستمداران HDP هستند در پرونده کوبانی به اتهام تضعیف تمامیت ارضی و وحدت دولت ترکیه در حال محاکمه هستند.
آغاز حوادث کوبانی
در سپتامبر ۲۰۱۴، تروریست های داعش به شهر کوبانی در کردستان سوریه حمله کردند. داعش در ۵ جولای وارد شهر کوبانی شد که ۵۵ هزار نفر جمعیت داشت از ترکیه خواسته شده تا یک کریدور بشردوستانه برای مبارزه با حملات داعش باز کند.
کمیته اجرایی مرکزی HDP از شهروندان خواست در حمایت از خواست بازگشایی کریدور بشردوستانه به خیابان ها بیایند و در ۳۵ شهر و ۹۶ منطقه کردستان ترکیه و تظاهرات برگزار شد.
به گفته منابع رسمی، در این درگیری ها ۳۷ نفر کشته شدند. بر اساس گزارش سازمان های حقوق بشری، ۴۶ نفر در روزهای ۷ و ۱۲ ژوئیه کشته شدند که بیشتر آنها از اعضا و هواداران HDP بودند. بیش از ۷۶۰ نفر در این تصادفات مجروح شدند.
روند شروع پرونده کوبانی
این حوادث مورد بررسی قرار گرفت، اما پرونده کوبانی پس از هفت سال بازگشایی شد.
در ماه مه ۲۰۱۶ مصونیت پارلمانی نمایندگان پارلمان برداشته شد و ده ها تن از سیاستمداران HDP دستگیر و زندانی شدند، از جمله دو رئیس مشترک آن زمان HDP (صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ).
دادستانی آنکارا برای ۱۰۸ نفر پرونده تشکیل داده است. پرونده ۳۵۳۰ صفحه ای کوبانی مظنونان را به ۲۹ جنایت مختلف متهم کرده و مجازات سنگینی را می طلبد.
اشتباه صلاح الدین دمیرتاش در کجا بود ؟
صلاح الدین دمیرتاش با اینکه رهبر مشترک یک حزب سیاسی در پارلمان ترکیه بود همسو با سیاست پ ک ک گام برداشت و بیشتر در راستای خشونت مردم را تشویق کرد و مردم را به خیابانها فرا خواند و تظاهراتی و اغتشاشاتی در شهر های کردستان ترکیه و حتی دیگر شهر ها صورت گرفت و اغتشاشات از کنترل خارج شد و بخصوص در دیاربکر مابین کردهای رایکال سلفی و هواداران حزب دمکراتیک خلق صورت گرفت و هر دو طرف نیز کرد بودند و این درگیریه سبب شد که دهها نفر جانشان را از دست بدهند که مقصر اصلی در این اغتشاشات دادن ادرس اشتباه از طرف صلاح الدین دمیرتاش بود بجای فراخوان دادن مردم به طرف کوبانی مردم در شهرها امنیت را به زدند و خسارات بیشتری بجا گذاشتند.
رویکرد سیاسی صلاح الدین دمیر تاش از رویکرد سیاست پ ک ک در بعد خشونت پیشی گرفت و بجای اینکه پ ک ک فراخوان بدهد صلاح الدین دمیرتاش فراخوان داد و خود قربانی سیاست پ ک ک شد زیرا او یک وکیل بود نه یک فرمانده نظامی.

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. کورد زازا چه کوفتی هست دمیرتاش کورد هست فقط کورد نه بیشتر نه کمتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین