۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • آنکارا و بغداد با اخراج پ‌ک‌ک از عراق موافقت کردند

آنکارا و بغداد با اخراج پ‌ک‌ک از عراق موافقت کردند

  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲
  • ۱۰۶ بازدید
  • ۰

رسانه های ترکیه گزارش دادند که دولت های ترکیه و عراق در جریان مذاکرات دوجانبه در ۱۹ دسامبر، با تمرکز بر اخراج گروه تروریستی کارگران کردستان (پ.ک.ک) از عراق، بر روی نقشه راهی برای بهبود روابط توافق کردند.

به گزارش انجمن بی تاوان، فواد حسین وزیر امور خارجه عراق روز سه شنبه به ترکیه سفر کرد و با هاکان فیدان همتای ترکیه ای خود و دیگر مقامات دیدار کرد.

دیلی صباح در ۲۰ دسامبر نوشت: «دو همسایه روابط دوجانبه و یک تهدید مشترک را مورد بحث قرار دادند: گروه تروریستی پ.ک.ک.

طرف عراقی بر اهمیت اخراج پ.ک.ک از خاک عراق در جایی که حاکمیت کشور را تهدید می کند، تاکید کرد. آنکارا بر هرگونه کمک برای مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

روزنامه ترکیه ای حریت به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: «طرف عراقی خواهان پاکسازی پ ک ک از خاک خود است».

بیانیه مشترک شش ماده ای با حضور مقامات نظامی و اطلاعاتی صادر شد.

در نتیجه این دیدارها، دو طرف توافق کردند که روابط در همه زمینه‌ها را بیش از پیش بهبود بخشیده و آن را به صورت جامع و نهادی اداره کنند. در این بیانیه آمده است که آنها اراده سیاسی مشترک خود را برای این منظور ابراز کرده اند.

اهمیت وحدت سیاسی، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق توسط دو طرف به طور مشترک بیان شده است که در چارچوب همکاری امنیتی دوجانبه، تهدیدات پ‌ک‌ک برای منطقه را نیز مطرح کرده‌اند.

شناخته شده است که پ.ک.ک در مناطق کوهستانی شمال عراق فعالیت می کند. حملات هوایی ترکیه به طور منظم شبه نظامیان کرد را در شمال عراق هدف قرار می دهد که نقض کامل حاکمیت این کشور است.

بغداد بارها نقض حاکمیت عراق توسط ترکیه را محکوم کرده است.

در ماه سپتامبر، یک حمله پهپاد ترکیه به شهر سلیمانیه در شمال عراق در منطقه نیمه خودمختار کردستان حمله کرد و تعدادی از جمله اعضای سرویس ضد تروریسم عراق را کشت.

یحیی رسول، سخنگوی ارتش عراق در آن زمان گفت که بغداد “حق پایان دادن به این تخلفات را برای خود محفوظ می داند.” حملات ترکیه به عراق منجر به تلفات غیرنظامیان بسیاری شده است، از جمله حمله به یک استراحتگاه توریستی که سال گذشته ۹ کشته برجای گذاشت.

بغداد قبلاً بر لزوم اخراج پ‌ک‌ک و نیروهای نظامی ترکیه که به‌طور غیرقانونی در این کشور حضور دارند، ابراز کرده بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین