۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • آنچه که شما باید در مورد PKK، سازمان تروریستی که توسط اوجالان در سال ۱۹۷۸ تأسیس شد بدانید.

آنچه که شما باید در مورد PKK، سازمان تروریستی که توسط اوجالان در سال ۱۹۷۸ تأسیس شد بدانید.

  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۶۰۴ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : پ.ک.ک کی و توسط چه کسی تاسیس شد؟ هدف پ.ک.ک، اولین اقدامات آن چیست؟ پ ک ک، سازمان تروریستی که توسط عبدالله اوجالان و تیمش در سال ۱۹۷۸ در لیس تأسیس شد، چیست و چیست؟ بیایید آن را با جزئیات بررسی کنیم.
اجازه بدهید سعی کنم اطلاعاتی در مورد تغییر پ ک ک از نظر حامیان و به اصطلاح گفتمان سیاسی به اشتراک بگذارم.
زمینه
– ظهور جنبش چپ در اروپا در دهه ۶۰ فرصتی را برای اتحاد جماهیر شوروی ایجاد می کند تا راحت تر به کشورهای ناتو نفوذ کند. kgb، حزب کمونیست و سازمان های سلولی در کشورها نیز از جوانانی که در دانشگاه پاتریس لوبومبا در کشورهایی که به آنها باز می گردند آموزش داده است استفاده می کنند.

– درست در این زمان (در واقع حتی قدیمی تر است، اما در این سال ها تشدید می شود) توجه اطلاعات شوروی توسط خرده ناسیونالیست/تجزیه طلبان جلب شده است (آیا همین است یا نه؛ این از موضوع خارج است. از مقاله) جنبش ها در کشورهای مختلف. سازمان هایی مانند eta و ira سالهاست که کشورهای ناتو را به وحشت انداخته اند.

– به همین ترتیب، جنبش فلسطینی در خاورمیانه به اسرائیل فشار می آورد. خب اسرائیل هم با اینکه حزبی مثل حزب کارگران دارد اما اساسا با آمریکا معاشقه می کند. (در این مورد هر از گاهی استثناهایی وجود خواهد داشت که موضوع مقاله ای جداگانه است.)

– پیش بینی شوروی ها این است که حمایت از این حرکت ها باعث تضعیف قدرت دشمن می شود و حق هم دارند. خب شعارهای گفتمان سوسیالیستی مثل «در کنار ستمدیدگان بودن» یا «برادری خلق ها» هم برای این کار مناسب است.

در اینجا یک نکته جانبی وجود دارد: به نظر من سیستم شوروی در تبدیل نقاط ضعف دشمن به فرصت کاملاً ماهر است. من فکر می کنم اشتباه آنها این بود که در درمان نقاط ضعف خود ناشیانه بودند. به هر حال این بحث جداست.

– در این دوره بیشتر افراد سوسیالیست را در این گونه جنبش ها می بینیم. آیا نمونه است؟ جورج حباس در fhkc. او علاوه بر اینکه یک نظریه پرداز مهم است، ارتباط شوروی جنبش فلسطین را فراهم می کند و حتی به تماس با سازمان های دیگر کمک می کند (مثلاً ASALA یکی از آنها در آینده خواهد بود).

– به این ترتیب ترکیه، کشور ناتو در انتهای خاورمیانه و البته اتحاد جماهیر شوروی، ناگزیر از این موضوع متاثر خواهد شد.
اوجالان، بنیاد و اولین کارکنان
– اوجالان دانشجوی علوم سیاسی در دهه ۷۰ است (از دانشکده حقوق به اینجا نروید). در حالی که در دوران دبیرستان (کاداستر ثبت اسناد و املاک) مشخصات مذهبی ترسیم می کرد، اکنون جوانی است که با خط چایان همدردی می کند. بازداشت، دستگیری و غیره وجود دارد، من از این موضوع می گذرم.

– اوجالان در سال ۱۹۷۸ در نتیجه نشست ۲۲ نفری پ.ک.ک را تأسیس کرد. (بخش قابل توجهی از آنها بعدا قربانی رویارویی درون سازمانی خواهند شد.)

– بیایید با موضوع قبلی در اینجا ارتباط برقرار کنیم. از آنجایی که اوجالان در این دوره به گفتمان چپ نزدیک بود، به ویژه جوانان سوسیالیست دریای سیاه به او و سازمانش می پیوندند. کمال پیر با نام مستعار لاز کمال یکی از کسانی است که جلب توجه می کند. او در سال ۸۲ در اعتصاب غذا در زندان دیاربکر خواهد مرد. مدیر زندان، عصات اوکتای ییلان معروف، با وصیت خود در اتوبوس ترور می شود.
باز هم یک یادداشت جانبی: کسانی که ییلان را کشتند پ ک ک نبودند، بلکه شبه نظامیان رزگاری، یک سازمان دیگر مستقر در کردها بودند.

– صحبت از باد شد، سازمان های دیگری در جنوب شرقی آن زمان وجود داشت. و برای مثال، رزگاری سازمانی است که در اصل به گفتمان سوسیالیستی پایبند بود. اما به مرور زمان همه آنها توسط pkk حذف خواهند شد. باز هم جنگجویان تیکپ دوغو پرینچک سهم خود را از این گلوله ها می گیرند

– یعنی پ.ک.ک حتی برای انحصار شدن به دیگر سازمان های چپ هم رحم نکرد. با این حال، تماس آرنج با سازمان سوسیالیستی و برخی از روشنفکران برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت.
دهه ۸۰، سال های سوریه و نوپا
– اوجالان اکنون در دهه ۸۰ در سوریه است. دولت سوریه ایدئولوژی بعثی را پذیرفته و در تماس نزدیک با شوروی است. بنابراین، بلافاصله سازمانی را پذیرفت که به ترکیه اعلام جنگ کرد.

– در این مرحله اوجالان در دره بقاع لانه کرده و از حمایت جدی فلسطینی ها برخوردار شده است. خب این وضعیت به طور غیرمستقیم به نفع شوراهاست البته. یک سازمان جدایی طلب آماده پیدا کرده است، ترکیه را فرسوده خواهد کرد. حمایت مالی و معنوی ترک‌های سوسیالیست و کردها در میان اعضای این سازمان همچنان به طور جدی مشارکت دارند.

– دوره خونینی که در نهایت با حملات ۸۴ Eruh آغاز شد. حملات نه تنها به سربازان و پلیس، بلکه به روستاییان، معلمان و البته نوزادان کوچک. به برادری مردم خوش آمدید(!!!)

در این دوره، در حالی که پ‌ک‌ک به شیوه خود جنگ‌های چریکی را انجام می‌داد، دولت ترکیه با واحدهای عملیات ویژه، کماندوها و ساختارهای نیروهای ویژه شروع به پاسخ با آتش کرد.
سقوط دیوار و گفتمان جدید
– در این زمان دیوار معروف برلین فرو ریخته است. دیگر امکان جلب حمایت شوراها وجود ندارد.
– این بار اوجالان آرام آرام به سمت ایالات متحده حرکت می کند. فریادهای «زنده باد سوسیالیسم» مانند گذشته غیر قابل تحمل شد. سازمان لفاظی ملی گرایانه تری دارد.
– پس از جنگ اول عراق که قدرت چکشی در منطقه مستقر شد، اکنون مشخص شده است که مالک جدید pkk کیست.
– اما دولت هم بیکار نمی نشیند. مخصوصاً بعد از شهادت ۳۳ نفر از سربازان ما در سال ۹۳، دفترچه راهنمای ضد چریک از قفسه خارج می شود. هم با جیتم و هم با ساختارهای دیگر، ضربات شدیدتر و زیر کمر در برابر PKK شروع شده است. باز هم عملیات برون مرزی باعث از دست دادن خون سازمان می شود.
گرفتن و بعد
– در این مدت اوجالان اکنون مانعی برای ایالات متحده آمریکا نیز شده است. برقراری روابط نزدیکتر با نام هایی مانند طالبانی و بارزانی اوجالان را آزار می دهد. ما نیز از این موضوع آگاه هستیم.
– دولت ترکیه این سردی را تشخیص داده است. البته، پس، البته، هیچ فردی وجود ندارد که به نخواندن یک مقاله امنیتی در ایالت افتخار کند. اسامی مانند ecevit، demirel، Yılmaz، İsmail Cem و ذهن دولت تضمین کردند که اوجالان ابتدا با یک تلاش سازماندهی شده اخراج شود. ما می دانیم که بعدی چیست
– پس از آن مدتی بازو و بال سازمان شکسته شد. با این حال، با تغییر شرایط و فرصت‌های جنگ داخلی سوریه، امروز تلاش می‌کنند تا به لطف ساختار YPG، کشور جدیدی را ایجاد کنند.
– با این حال، می بینیم که ساختار داخلی به لطف حرکت های دولت کاهش یافته است، که با پاکسازی fetö راحت شد. عملیات برون مرزی، فناوری هواپیماهای بدون سرنشین/سلاح و غیره، امروز جنبش PKK تمرکز خود را بر شمال سوریه متمرکز کرده است.
دمیرفلیکس
جزئیات بیشتر در مورد تأسیس pkk
pkk، یک سازمان مسلح کرد که با اولین کنگره خود در شپش در ۲۷ نوامبر ۱۹۷۸ تشکیل شد، دارای ساختار سیاسی منطبق با ناسیونالیسم قومی و منطقه ای است.
منشأ آن را به دوره‌ای نسبت می‌دهند که سوسیالیست‌های کرد در اطراف احمد ترک که در آنکارا کارمند دولتی بود و در همان زمان دانشجو بود و عبدالله اوجالان که در روابط قبیله‌ای اطرافش موضع سیاسی لیبرال علیه دانشجویان داشت، جمع شدند. علیه نظم فئودالی و نمایندگان آنها که آپوئیست نامیده می شوند. با این حال، شکل گیری دقیقاً اینگونه نیست و آنها یک نام “رسمی” دارند. نام اصلی آن انجمن میهن پرستان دموکراتیک آموزش عالی آنکارا است. معلوم است چرا این نام انگلیسی است و مشکل آنها چیست. این سازمان با خروجی مورد حمایت آمریکا خود را نشان می دهد.
اولین اقدام مسلحانه پ.ک.ک به عنوان حمله ای است که در آن ۳۳ سرباز در سال ۱۹۹۳ در بینگول کشته شدند. این اشتباه است. پ ک ک اولین اقدامات مسلحانه خود را در سالهای ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹ به ریاست ۵ استان حزب کارگران ترکیه در جنوب شرقی انجام داد. تحت ظاهر مارکسیستی-لنینیستی پ‌ک‌ک در آن سال‌ها، مبارزه آن علیه نیروهای سوسیالیست که با پایه‌گذاری آغاز کرده بود، تا امروز بی‌وقفه ادامه داشته است. پ.ک.ک راه را به عنوان تنها قدرت مؤثر در منطقه در خشونت علیه نیروهای چپ و میهن پرست یافت و هرگز در اجرای آن تردید نکرد.

آنها در هر دوره‌ای از عمر خود، هم از سوی کشورهای مرتجع منطقه و هم از سوی قدرت‌های امپریالیستی جهانی مورد حمایت قرار گرفته‌اند و از این طریق به سازمانی بزرگ و مؤثر تبدیل شده‌اند. این حمایت پشت سر آنها هنوز هم وجود دارد.

در زمان‌های بعد، سازمان‌های مبتنی بر thko که سعی در حضور در منطقه داشتند، رفتاری خصمانه، تا حملات مسلحانه و کشتار، علیه عناصر حزب کمونیست انقلابی ترکیه، حزب کمونیست کارگران ترکیه و اتحادیه کمونیست‌های انقلابی از خود نشان دادند. ترکیه و مانع از فعالیت این سازمان ها در منطقه شد. علاوه بر این، تمایز مشابهی با tkp-ml/tikko که مدتی با آنها همکاری داشتند، تجربه شد، در سال ۱۹۸۴ درگیری های جدی بین آنها در مناطق روستایی درسیم رخ داد، جایی که تیکو به ویژه در دهه ۹۰ قوی بود. و هنگامی که آنها به اندازه کافی قوی نبودند، گروه های چریکی تیکو به سمت روزنامه نگاری به نیروهای دولتی رفتند. آخرین نمونه آن در سال ۲۰۰۵ مشاهده شد، زمانی که کنگره های طبقاتی کادرهای حزب کمونیست مائوئیست، که تیکو به آن تبدیل شد، چاپ شد و کل رهبری کشته شدند. آنها دشمنان اصلی فعلی خود را dhkp-c و عناصر اطراف آن در غیرقانونی و حزب کمونیست ترکیه را از نظر قانونی شناسایی کرده اند و به اجرای حملات خود علیه این اهداف ادامه می دهند.

نه تنها علیه سازمان‌ها و احزاب سوسیالیستی، بلکه علیه سایر سازمان‌های مسلح ملی کردی که در مقاطع مختلف در منطقه پدیدار شده بودند، سیاست شدید ارعاب را اجرا کرد و با نبرد با آنها در شهرها و کوه‌ها از شرق و جنوب شرق آناتولی محو شدند. درست همانطور که با سازمان های چپ انجام داد. در میان آنها سازمان هایی مانند تکوشین، کاوا، رزگاری، آلاریزگاری و آزادی خواهان ملی کردستان (کوک) وجود دارند.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین