۳۰ فروردین ۱۴۰۳

آنچه در انتخابات جدید روی خواهد داد، در ۱۰ عبارت / احمد هاکان

  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
  • ۴۱۵ بازدید
  • ۰

هیچ کس شکی ندارد که HDP یک بار دیگر نیز از حد نصاب عبور خواهد کرد. و این یعنی AKP اکثریت قاطع پارلمان را برای تشکیل حکومت تک حزبی به دست نخواهد آورد. اما اردوغان تصمیم گرفته تاسش را بیاندازد و بختش را بیازماید.
یک: می توانیم پیشاپیش بگوییم که حزب عدالت و توسعه (AKP) چند درصدی آرای خود را افزایش خواهد داد. این چند درصد از کجا می آید؟ مطمئناً از حزب حرکت ملی (MHP) خواهند آمد.
دو: حداقل سه ماه تا انتخابات زمان باقی مانده است. اگر در این سه ماه درگیری ها ادامه پیدا کنند، اگر همچنان مراسم دفن شهدا ادامه داشته باشد، آنگاه عموم مردم خواهند گفت «AKP مسئول همۀ این اتفاقات است…» در این حالت می توان انتظار داشت MHP به جای AKP آرای خود را بالا ببرد.
سه: اگر رقابت بر سر ملی گرایی است، محال است AKP بتواند از MHP جلو بزند. ببینید، این روزها دولت باغچلی رهبر MHP رهبری است که بیشتر از همۀ رهبران احزاب دیگر درباره اش صحبت می شود.
چهار: با این مسیری که AKP در آن گام نهاده است، محال است که بتواند یک رأی نیز از MHP بگیرد. حتی ممکن است AKP در استان های جنوب شرقی بیشتر از این نیز رأی از دست بدهد.
پنج: هیچ کس شک ندارد که حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) دوباره از حد نصاب عبور خواهد کرد. و این یعنی AKP طعم آن پیروزی را نخواهد چشید که بتواند در نتیجۀ آن حکومت تک حزبی تشکیل دهد.
شش: نظر سنجی هایی که امروز و فردا انجام می شوند حقیقت را منعکس نمی کنند. سه ماه تا انتخابات زمان باقی است و در این سه ماه هر اتفاقی ممکن است روی دهد. عاقلانه نیست پس از بررسی نتایج نظر سنجی های این روزها و بر اساس آنها درخواست انتخابات زود هنگام مطرح شود.
هفت: حزب جمهوری خواه خلق (CHP) آرای خود را حفظ خواهد کرد. حتی ممکن است اندکی افزایش آرا نیز داشته باشد.
هشت: آنها که می پندارند MHP زیر حد نصاب می ماند در اشتباه هستند. مرحله ای که ترکیه دارد در آن وارد می شود گشودن درها به روی MHP است. زیرا چیزی که AKP با عملکرد خود القا می کند مانند این است که بگوید «ما اشتباه کردیم، حق با MHP بود». در این صورت کسی که اشتباه کرده برنده خواهد شد یا کسی که حق با وی بوده است؟
نه: کسب نتایج موفقیت آمیز در یک انتخابات زود هنگام برای AKP بستگی دارد به اینکه قربانیان بیشتری نداشته باشیم؛ بستگی دارد به صلح و نظم. انتخاباتی که در بحبوحۀ یک جنگ و نا آرامی های اخیر برگزار شود ممکن است آرای AKP را حتی تا ۳۰ درصد نیز کاهش دهد.
ده: همۀ ۹ عبارتی را که تا اینجا خواندید فراموش کنید. من یک چیز کاملاً متفاوت می گویم: رئیس جمهور رجب طیب اردوغان می خواهد تاسش را بیندازد و شانس خود را بیازماید. ممکن است امتیاز خوبی بیاورد.
اگر خوب آمد که خوب، اما اگر بد آمد، اردوغان حسرت انتخابات ۷ ژوئن را خواهد خورد.
ما نتوانستیم روی سوروچ تمرکز کنیم
قتل عام سوروچ اتفاقی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت؛ ۳۲ نفر به طرز فجیعی کشته شدند. باید هفته ها و ماه ها دربارۀ آن صحبت می شد. باید روی این حملۀ وحشیانۀ دولت اسلامی عراق و شام (داعش) دقت و تمرکز کافی می شد.
چه اتفاقی افتاد؟ ما دو روز دربارۀ آن صحبت کردیم و سپس آن را فراموش کردیم. دلیل اصلی این فراموشی حزب غیر قانونی کارگران کردستان (PKK) بود. آنها به طرز زشتی دو پلیس را در خانه هایشان و در حالی که خواب بودند کشتند؛ آنها دستور کار را عوض کردند. آنها خواستند بگویند: «ما نیز به اندازۀ داعش بربر و وحشی هستیم. بهتر است داعش را رها کنید و دربارۀ ما حرف بزنید».
مصاحبه با الجزیره
آلتان تان نمایندۀ HDP از دیاربکر به الجزیره گفت: «رفتار جیلان پینار [کشتن دو پلیس در رخت خواب]، کشتن پلیس راهنمایی و رانندگی در دیاربکر، کشتن سربازان و درجه داران در فروشگاهی در یوکسکووا؛ این ها همه کار های نادرستی بودند. بستن جاده ها، به آتش کشیدن خودروها، هیچ یک از این اعمال مشروع نیستند و نمی توان آنها را پذیرفت. »
وی همچنین گفت: «آن گونه که HDP و نیرو های مسلح حرکت سیاسی کرد ها واکنشی به بمب گذاری تجمع انتخاباتی پیش از انتخابات HDP در دیاربکر نشان ندادند، اتفاقات این روزها نیز می بایست به شیوه ای مشابه مدیریت می شدند». وی افزود: «نور همۀ چراغ ها باید به سوی سوروچ متمرکز شوند. چه اتفاقی برای سوروچ افتاد؟ تحت الشعاع وقایع دیگر قرار گرفت و از یاد رفت. این یک اتفاق عظیم بود، آن هم نه تنها به خاطر آمار قربانیانش. این واقعه عملیاتی بود که آتش جنگ را شعله ور کرد. سوروچ باید بیش از پیش مورد دقت قرار گرفته و ابعاد آن روشن شوند…»
احمد هاکان / روزنامۀ حریت
ترجمه: خبرگزاری کردپرس

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *