۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • کمک‌های پزشکی ایران و ترکیه به یکدیگر در دوره کرونا؛ تعمیق مناسبات با دیپلماسی پزشکی

کمک‌های پزشکی ایران و ترکیه به یکدیگر در دوره کرونا؛ تعمیق مناسبات با دیپلماسی پزشکی

  • ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۳۷۱ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، شیوع کرونا در دنیا در اوایل سال میلادی جاری که به سرعت تبدیل به پاندمی شد، تهدید جدی را متوجه کشورهای مختلف کرد.

این تهدید بخصوص برای کشورهایی که از زیرساخت‌های لازم بهداشتی و پزشکی محروم بودند، تبدیل به یک بحران شده و آمار مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ و مرگ ناشی از آن به سرعت رو به افزایش نهاد.

در این بین کشورهایی بودند که ضمن مقابله با این ویروس، بدلیل زیرساخت‌های مناسب بهداشتی اقدام به ارسال کمک یا صادرات اقلام پزشکی به کشورهای دیگر نیز کردند که چین و ترکیه از جمله آنها بودند.

ترکیه برغم دارا بودن بیشترین شمار ابتلا به بیماری کرونا در غرب آسیا با ۱۴۰ هزار مبتلا و حدود ۴ هزار جان باخته، تاکنون به حدود ۷۵ کشور جهان از جمله آمریکا،‌ اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و انگلیس کمک و تجهیزات پزشکی ارسال کرده است.

بر اساس برخی محاسابات، ترکیه عنوان سومین توزیع کننده بزرگ کمک‌های پزشکی در دوره شیوع کرونا در جهان را به خود اختصاص داده است.

این کمک‌ها اغلب شامل محموله‌های ماسک، لباس‌های محافظ بیمارستانی،‌ کیت‌های تشخیص بیماری، مواد ضدعفونی کننده و دستگاه‌های تنفس مصنوعی بوده است.

کمک پزشکی ترکیه به ایران

این کشور در اوایل شیوع کرونا محموله هایی نیز به ایران ارسال کرد که شامل کیت آزمایش، گان حفاظتی، پیش بند بیمارستانی، مواد ضد عفونی کننده، ماسک سه لایه و ماسک N95 میشود که بیش از ۱۰ تن ارزیابی شده است

این کمک‌ها نشانگر همراهی و نزدیکی دو کشور در شرایط سخت همچون دوره کنونی است. علاوه بر کمکهای مستقیم، ترکیه یکی از مراکزی بود که نمایندگی‌های دیپلماتیک ایران یعنی سفارتخانه و سرکنسولگری اقدام به جمع آوری کمک های پزشکی مردمی از هموطنانمان در خارج از کشور می‌کردند.

با گذشت زمان و تسلط نسبی کادر پزشکی کشورمان بر ابعاد بیماری و اقدامات مسئولین در تامین و تجهیز کادر پزشکی و تولید اقلام مورد نیاز، کشورمان علاوه بر خودکفایی در تامین تجهیزات مورد نیاز، اقدام به صادرات این تجهیزات به کشورهای دیگر نیز کرد که این امر مهم و مبارک بیشتر از طریق شرکت‌های دانش بنیان در حال انجام است.

کمکهای پزشکی و صادرات آنها، اقلام نسبتاً ساده مانند ماسک‌های جراحی تا تجهیزات پزشکی پیشرفته مانند دستگاههای تنفس مصنوعی و کیتهای تشخیص را در بر می‌گیرد که به همسایگان همچون افغانستان و تاجیکستان تا کشورهای عربی همچون لبنان و کشورهای اروپایی مانند آلمان ارسال شده است.

صادرات ایران به ترکیه و آلمان

نمونه اخیر این صادرات مربوط به آلمان و ترکیه است که محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز در توییتی به آن اشاره کرد.

در ارسال تجهیزات پزشکی به آلمان به گفته سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران یک محموله شامل ۲۰۰ ست از کیت‌های تشخیصی که هر ست آن برای ۱۰۰ آزمایش تشخیصی به کار میرود(در مجموع ۲۰ هزار تست) ارسال شد.
همچنین در خصوص ترکیه نیز سخنگوی گمرک اعلام کرد که یک محموله ۲۲۰ ستی برای ترکیه طی روزهای گذشته از سوی هواپیمایی قطر بارگیری و به مقصد ارسال شده است.

کیت‌های ارسال شده به ترکیه و آلمان

نکته مهم اینکه این اقلام از سوی شرکت‌های دانش بنیان تولید شده که ضمن تامین نیازهای کشور به صادرات و ارزآوری پرداخته اند.

همچنین پیش بینی شده که در آینده نزدیک اقلامی نیز به کشورهای آفریقایی که منتظر دریافت و خرید این محموله‌ها هستند، ارسال شود.

دیپلماسی پزشکی ایران و ترکیه برای تعمیق روابط

این روند ارسال اقلام پزشکی به کشورهای مختلف در دوره شیوع کرونا و حتی پس از آن می تواند ضمن گسترش دیپلماسی پزشکی از سوی ایران، موجب ارز آوری در شرایط کنونی و خنثی کردن طرحی باشد که واشنگتن تحت عنوان سیاست فشار حداکثری دنبال می‌کند.

از سوی دیگر کمکهای پزشکی در شرایط کنونی بین همسایگانی همچون ایران و ترکیه می تواند موجب تعمیق روابط خوب دو کشور شود که در حوزه های سیاسی و فرهنگی در وضعیت خوبی به سر می برند اما نیازمند توجه بیشتر بخصوص در بخش تجاری و اقتصادی است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *