۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاهش توان نظامی «پ ک ک»

  • ۱۱ مهر ۱۴۰۰
  • ۲۳۷ بازدید
  • ۰

توان نظامی گروه تروریستی پ.ک.ک در پی عملیات نظامی پی در پی ترکیه کاهش یافته و ده ها نفر از عناصر و رهبران بارز آن کشته و تسلیم شده اند.

به گزارش انجمن بی تاوان، یک مسئول کرد در اقلیم کردستان عراق، امروز یکشنبه گفت که عناصر تیپ ۸۰ نیروهای پیشمرگه به حضور خود در مناطق تماس با عناصر گروه تروریستی (پ ک ک) که کنترل شهرهای هم مرز با ترکیه را در دست دارند، ادامه می دهند.

وی هدف از این اقدام نیروهای پیشمرگه را جلوگیری گسترش نفوذ پ ک ک در سایر مناطق اقلیم کردستان اعلام کرد.

این مسئول در نیروهای پیشمرگه استان دهوک، به العربی الجدید گفت که نیروهای پیشمرگه به حضور خود در مناطق مختلفی از شمال اربیل و شرق دهوک ادامه می دهند تا مانع از گسترش نفوذ عناصر پ ک ک در سایر مناطق و فعالیت آنها در مناطق جدیدی در اقلیم کردستان شوند.

وی که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد که فعالیت های نظامی غیرقانونی پ ک ک در اقلیم، موجب مهاجرت ساکنان روستاهای مرزی و خسارت های مادی سنگین شده اما این حزب همچنان به گسترش نفوذ خود در سایر مناطق اقلیم ادامه می دهد تا مناطقی را که از دست داده است، جبران کند.

مسئول مذکور اشاره کرد که نیروهای تیپ ۸۰ پیشمرگه به حضور و برقراری امنیت و ثبات و جلوگیری از فعالیت های پ.ک.ک که اخیرا اقدام به کاشت بمب و کمین در برخی مناطق روستایی کرده، ادامه می دهند.

وی همچنین اشاره کرد که توان نظامی پ.ک.ک در پی عملیات نظامی پی در پی ترکیه کاهش یافته و ده ها نفر از عناصر و رهبران بارز آن کشته و تسلیم شده اند علاوه بر اینکه انبار سلاح و مهمات آنها در عراق نیز منهدم شده است.

از طرفی دیگر «علی رحمن هورامی»، فعال سیاسی در سلیمانیه به العربی الجدید گفت که نشانه ای از توافق نظامی بر سر پرونده پ.ک.ک وجود ندارد و ترکیه به عملیات خود ادامه می دهد.

این فعال سیاسی در ادامه تصریح کرد که اوضاع آشفته در شرق سوریه و تداوم ضعف بغداد در تعیین تکلیف این پرونده، امکان راه حل نظامی ریشه ای را سخت می کند و عملیات ترکیه نیز برای تضعیف توان نظامی حزب کارگران و ناتوان کردن آن از حمله به اراضی ترکیه و محدود کردن توانایی های آنها است.

هورامی توضیح داد که مقامات اقلیم کردستان تاکنون در جلوگیری از گسترش نفوذ پ ک ک به مناطق دیگر موفق بوده اند و این مساله مهم و پیشرفتی در سطح تعامل اربیل با پ.ک.ک است و نشان می دهد که تفاهماتی بین اقلیم کردستان و مقامات ترکیه بر سر ثبات پایدار شهرهای مرزی بین دو طرف صورت گرفته است.

نیروهای ترکیه چند ماهی است که عملیات نظامی گسترده در عمق ۴۰ کیلومتری خاک اقلیم کردستان انجام می دهند تا پناهگاه ها و مقرهای پ.ک.ک را هدف قرار دهند؛ گروهی که از خاک اقلیم کردستان برای حمله و تعرض به منافع و تاسیسات ترکیه استفاده می کند.

نیروی هوایی ترکیه در این عملیات ها در کنار نیروهای ویژه ترکیه که چند کیلومتر درون خاک عراق نفوذ کرده اند، و با عناصر پ ک ک درگیر می شوند، مشارکت دارد.

مناطق زاخو، الزاب، سنجار، مخمور، کانی ماسی، قندیل، حفتانین، برادوست، سیدکان، سوران، شمال اربیل و شرق دهوک از بارزترین مناطق حضور عناصر پ ک ک و هدف بمباران های ترکیه است.

به گفته «دیندار زیباری»، مسئول پاسخگویی به گزارش های بین المللی در دولت اقلیم کردستان عراق، بیش از ۸۰۰ روستا در مناطق مرزی اقلیم کردستان در پی درگیری بین عناصر (پ ک ک) و نیروهای مسلح ترکیه تخلیه شده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *