۶ مرداد ۱۴۰۳

چگونه یک وکیل به یک فرمانده نظامی تبدیل شد؟

  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ۱۰۱ بازدید
  • ۰

صلاح الدین دمیرتاش اولین و آخرین قربانی سیاست پ.ک.ک نیست.

انجمن بی تاوان: رای دادگاه ترکیه اعتراضات کوبانی که در آن ۱۰۸ نفر از سیاستمداران وابسته به پ.ک.ک از جمله صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رؤسای مشترک پیشین HDP محاکمه شده اند، حکم دادگاه روز گذشته ۱۶ می اعلام شد. بر اساس تصمیم دادگاه صلاح الدین دمیرتاش رهبر مشترک پیشین HDP مجموعا به ۴۲ سال و فیگن یوکسک داغ رهبر مشترک پیشین دیگر HDP به بیش از ۳۰ سال، همچنین احمد ترک سیاستمدار کهنه کار کرد و شهردار ماردین به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.
صلاح الدین دمیرتاش کیست ؟
صلاح‌الدین در سال ۱۹۷۳ میلادی در شهرستان پالوی استان الازیغ یا خارپوت از خانواده کرد زازایی در ترکیه به دنیا آمده‌است. او در رشتهٔ حقوق تحصیل کرده پیش از وی برادر بزرگترش، نورالدین، ریاست حزب صلح و دموکراسی را به عهده داشته که اکنون برادرش در قندیل می باشد
در ۲۰ می ۲۰۱۶ دادستانی ترکیه مصونیت قضایی بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان پارلمان ترکیه که عمدتاً از حزب دموکراتیک خلقها بودند را لغو کرد که به تأیید اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه رسید. بدنبال این مصوبه در ۴ نوامبر ۲۰۱۶ بازداشت گسترده سران و اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها آغاز شد که صلاح الدین دمیرتاش نیز در میان آنان بود و از آن زمان در حبس به سر می‌برد.

۱۰۸ نفر که اکثراً سیاستمداران HDP هستند در پرونده کوبانی به اتهام تضعیف تمامیت ارضی و وحدت دولت ترکیه در حال محاکمه شدند و در نتیجه صلاح الدین دمیرتاش رهبر مشترک پیشین HDP مجموعا به ۴۲ سال و فیگن یوکسک داغ رهبر مشترک پیشین دیگر HDP به بیش از ۳۰ سال، همچنین احمد ترک سیاستمدار کهنه کار کرد و شهردار ماردین به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.
آغاز حوادث کوبانی
در سپتامبر ۲۰۱۴، تروریست های داعش به شهر کوبانی در سوریه حمله کردند. داعش در ۵ جولای وارد شهر کوبانی شد که ۵۵ هزار نفر جمعیت داشت از ترکیه خواسته شده تا یک کریدور بشردوستانه برای مبارزه با حملات داعش باز شود. کمیته اجرایی مرکزی HDP از شهروندان خواست در حمایت از خواست بازگشایی کریدور بشردوستانه به خیابان ها بیایند و در ۳۵ شهر و ۹۶ منطقه کردنشین ترکیه و تظاهرات برگزار شد.به گفته منابع رسمی، در این درگیری ها ۳۷ نفر کشته شدند. بر اساس گزارش سازمان های حقوق بشری، ۴۶ نفر در روزهای ۷ و ۱۲ ژوئیه کشته شدند که بیشتر آنها از اعضا و هواداران HDP بودند. بیش از ۷۶۰ نفر در این تصادفات مجروح شدند.
روند شروع پرونده کوبانی
صلاح الدین دمیرتاش نتوانست در سیاست مستقل عمل کند. صلاح الدین دمیرتاش با اینکه رهبر مشترک یک حزب سیاسی در پارلمان ترکیه بود همسو با سیاست پ.ک.ک گام برداشت و بیشتر در راستای خشونت مردم را تشویق کرد و مردم را به خیابانها فرا خواند و تظاهراتی و اغتشاشاتی در شهرهای کردنشین ترکیه و حتی دیگر شهرها صورت گرفت و اغتشاشات از کنترل خارج شد و بخصوص در دیاربکر مابین کردهای رایکال سلفی- اسلامی و هواداران حزب دمکراتیک خلق صورت گرفت و هر دو طرف نیز کرد بودند و این درگیریها سبب شد که دهها نفر جانشان را از دست بدهند که مقصر اصلی در این اغتشاشات دادن ادرس اشتباه از طرف صلاح الدین دمیرتاش بود. بجای فراخوان دادن مردم به طرف کوبانی مردم در شهرها امنیت را به هم زدند و خسارات بیشتری بجا گذاشتند. رویکرد سیاسی صلاح الدین دمیرتاش از رویکرد سیاست پ.ک.ک در بعد خشونت پیشی گرفت و بجای اینکه پ.ک.ک فراخوان بدهد صلاح الدین دمیرتاش فراخوان داد و خود قربانی سیاست پ ک ک شد زیرا او یک وکیل بود نه یک فرمانده نظامی!
صلاح الدین دمیرتاش اولین و اخرین قربانی پ.ک.ک در سیاست نخواهد بود و باید این درک شود که در رئالیته سیاست در ترکیه باید مستقل باشد و با اینکه ۴۰ سال از درگیری پ.ک.ک -ترکیه می گذرد کار بجایی نرسید و تنها انسانها هستند که قربانی این سیاست شده اند و صلاح الدین دمیرتاش نیز یکی از اینهاست. اگر صلاح الدین دمیرتاش مستقل عمل می کرد شرایط طوری دیگر می شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین