۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • چرا ویان جاف (لیلا والی حسین) شب اول ماه فوریه سال ۲۰۰۶ خودسوزی کرد؟

چرا ویان جاف (لیلا والی حسین) شب اول ماه فوریه سال ۲۰۰۶ خودسوزی کرد؟

  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۰
  • ۴۲۲ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : ویان جاف یکی از دخترانی بود که در سن پایین از سلیمانیه عراق به گروهک پ ک ک ملحق می شود. نامبرده دقیقا سال ۱۹۹۹ میلادی مصادف با دستگیری اوجالان به پ ک ک ملحق می شود. در ان سالها قبل از دستگیری عبدالاه اوجالان پ ک ک تصمیم می گیرد که تعدادی از جونان و نوجوانان را از شمال عراق برای اموزش به کوه بیاورد که حدودا ۱۵ نفر از اهالی سلیمانیه و روستاهایش با درخواست پ ک ک برای یک دوره اموزشی به قندیل می ایند و به انها قول داده شده بود که بعد از اتمام دوره یک ماهه انها دوباره به خانه شان بر خواهند گشت.

یکی از این افراد نیز ویان جاف بود زیرا ویان جاف در ان مقطع زیر ۱۳ سال بود انها بعد از اینکه دوره شان به پایان برسد عبدالاه اوجالان دستگیر می شود وموجی اعتراضات شروع شد و در این جو بوجود امده انها را برنمی گردند و پ ک ک هم که در شوکه دستگیری اوجالان بود و وضعیت پ ک ک در کل خوب نبود وسران گروه که بعنوان شورای رهبری پ ک ک تشکیل شده بود نمی توانستند تصمیماتی معقول بگیرند و اوجالان هم که در زندان تغییر رویکرد گرفت پ ک ک تماما مبهوت بود واعتراضاتی از طرف کادرها شروع شد که این گفته هایی که بنام اوجالان ارئه می شوند گفته های میت ترکیه است زیرا اوجالان تصمیم اتش بس را اعلام کرد وهمچنین از تشکیل کردستان بزرگ صرف نظر کرد و از گفتمان اتاتورک برای جمهوری دمکراتیک ترکیه حمایت کرد وخیلی از سیاستمداران وابسته به پ ک ک نیز خودشان از موضع جدید اوجالان در زندان تعجب کردند واز پ ک ک دور شدند.
دقیقا دراین بحران ویان جاف به اجبارا در پ ک ک ماند لازم به یاد اوری است که بعد از دستگیری اوجالان عده ای از کادرها نیز فرار کردند و بخصوص کادرهای کردستان عراق خیلی فرار کردند.
ویان جاف زود توسط پ ک ک به سمت های مهم گماشته شد و بخصوص بعد از اختلافات داخلی در پ ک ک که از سال ۲۰۰۴الی ۲۰۰۶ادامه داشت. به او وظیفه بازسازی پ ک ک دادند که متشکل از هفت نفر بودند او هم در این کمیته جای گرفت وظیفه کمیته بازسازی پ ک ک این بود که اختلافات به وجود امده را حل کنند و با همه اعضا گفتگو گنند وکنفرانس پ ک ک را برگزار کنند این کمیته از سال ۲۰۰۵الی ۲۰۰۶کار کرد.
ویان جاف خودش اعتراف می کند که امادگی لازم را در این کمیته نداشت و در واقع ویان جاف که در این کمیته کار کرد با چیزهایی روبر شد که فکر ان در ذهنش خطور نمی کرد زیرا بعد از اتش سوزیش گزارشهایی بجا مانده که در انها ذکر کرده است.
در یک خبر غیر منتظره در سال ۲۰۰۶روز اول فوریه اعلام کردند گه ویان جاف در منطقه هفت نین در مرز عراق و ترکیه خودش را اتش زده و هرکش شوک شده بود زیرا فشاری بر اوجالان نبود وملاقاتها با او برقرار بود.
و بعد از مدتی پ ک ک او را بعنوان شهید اعلام کردند و انرا بزرگ نمایی کردند و رسانه یی کردند چیزی که قابل تامل است این است که همزمان با خودسوزی ویان جاف جند نفر دیگر هم خوشان را به اتش زدند اما از انها نامی برده نشد.
اما پ ک ک برای اینکه بتواند عشیره جاف را در سلیمانیه مورد تاثیر قرار بدهد در رسانه هایش از عشیره جاف حرف زدند و انها را بزرگ نشان دادند زیرا عشیره جاف در اطراف سلیمانیه یکی از بزرگترین عشیره ها است.
ویان جاف قبل از اینکه خودش را به اتش بزند چندین نامه بجا گذاشته بود و چند نامه ترجمه شدند و زیرا او نامه هایش را به زبان سورانی نوشته بود وپ ک ک نمی توانست انها را بخواند و بعد ا یک نفر انها را ترجمه کرده بود وتنها جند نامه ترجمه شد زیرا در چند نامه هم چیزهای را اورده بود که پ ک ک نمی خواست انها را منتشر کند.
در یکی از نامه هایش می گوید “دورویی و خیانتهایی که در داخل پ ک ک وجود دارد من در هیچ جای ندیده ام وهر کس بدنبال منافع خودش هست “در یک جا می گوید “من تعجب می کنم از زنانی که در داخل حزب خودشان را به مردها پیشکش می کنند ” در جایی می گوید “فرماندهان برای محکم کردن جایگاه شان بر روی خون جوانان تغذیه می کنند” .
یکی از ترفندهای گروهکها این است که با باردادان بیش از حد در توان کادرها انها در بحرانهای روانی قرار می دهند زیرا هرکس می داند که همه گزارشها و نامه های اوجالان با زبان ترکی منتشر وخوانده می شود وکسی که زبان ترکی بلد نیست چگونه و با چه منطقی در این کمیته گذاشته می شود ایا ویان جاف از طرف چی کسی در این کمیته گذاشته شد ویا این که این فردی که پیشنهاد داد که ویان در این کمیته جای بگیرد چه هدفی داشت ؟
پ ک ک ویان جاف را در حالتی قرار داد که خودش نمی توانست خودش را نجات بدهد و با دادن وظیفه سنگین دوری کردند که دیگر ویان طاقت نیاورد وخودش را انتحار کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین