۳۱ فروردین ۱۴۰۳

پ.ک.ک کردها را به خدمت چپ ترکیه درآورده است

  • ۳ خرداد ۱۴۰۲
  • ۱۰۸ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : با نگاهی به انتخابات اخیر ترکیه که به دور دوم کشیده شد نقش پ.ک.ک در بیانیه ها و حمایت ها از کمال قلیچداراوغلو به اوج خود رسیده است و هر روز یکی از سران پ ک ک رسما از کمال قلیچداراوغلو حمایت می کنند و بخصوص در اروپا همه اعضای پ.ک.ک جهت جمع آوری رای برای کمال قلیچداراغلو کار می کنند. اما با نگاهی به درصد آرای حزب دمکراتیک خلقها (شاخه سیاسی پ.ک.ک)کاملا مشخص است که آن ها ۳۰ درصد آرایشان را از دست داده اند.

احزاب زیادی در انتخابات ۱۴ می ترکیه شرکت کردند. همه آنها یا مقداری رای از دست دادند یا تا حدودی پیروز شدند،اما HDP شکست بزرگی را متحمل شد.در این انتخابات،HDP حتی کمتر از MHP رای آورد. در انتخابات ژوئن ۲۰۱۵، ه.د.پ ۶ میلیون و ۵۸ هزار و ۴۸۹ رای یا ۱۳٫۱۲ درصد آرا را به دست آورد.یعنی ۸۰ کرسی پارلمان ترکیه را به تنهایی به دست آورده بود. در انتخابات ماه می، سهم حزب HDP با متحدانش به ۸٫۸۱ درصد کاهش یافت. آرا و کرسی های HDP به میزان قابل توجهی کاهش یافت. اگر حزب عدالت و توسعه در انتخابات ۳۱ مارس ۲۰۲۳ آستانه ۱۰ درصد را به ۷ درصد کاهش نمی داد، HDP از آستانه عبور نمی کرد و نمی توانست وارد پارلمان شود.

دلیل کاهش آرای HDP چیست؟
تاکتیک های اشتباه و سیاست های موقت دلیل کاهش آرای HDP بود. هم در کردستان ترکیه و هم در شهرهای ترکیه کسانی که به HDP رای می دهند کرد هستند. چون در کردستان ترکیه مسئله کردی وجود دارد، مردم کرد به HDP رای می دهند به این امید که مسئله کردستان حل شود.در راهکار سیاسی قبله HDP کردی نیست و به سمت ترکیه می رود. بدیهی است اگر قبله اشتباه باشد عبادت باطل می شود.
کردهایی که از HDP حمایت می کنند نه به دلیل چپ، بوم شناس، آنارشیست، فمینیست و غیره، بلکه به دلیل حل مسئله کردی از HDP حمایت می کنند. اما HDP فعالانه در تلاش است تا بدون توجه به آنچه کردها دارند و نیاز دارند، ترک شود HDP از واقعیت های کردی جدا شده است و انرژی کردی را در راستای منافع چپ ترکیه، احزاب ترکیه و دیگر ،دیدگاه های ایدئولوژیک آن مصرف می کند. که این سیاست منجر به انزوای ه.د.پ در میان کردها خواهد شد.توده های HDP اکنون بحث ترک بودن را بی معنی و مخالف منافع خود می دانند. مردم کرد در ترکیه خواهان سیاست ملی و کردی هستند.
تصمیم گیرندگان HDP کُرد نیستند. روسای مشترک آن کُرد نیستند و شخصیت های اصلی سیاسی آن کُرد نیستند. متأسفانه کسانی که حزب دمکراتیک خلق را اداره می کنند،کرد نیستند و از رای کردها سوء استفاده می کنند. این حزب اراده حزبی خود را ندارد. HDP از زمان تأسیس خود از یک سو از امرالی و قندیل دستور می گیرد و از سوی دیگر به دستور سازمان اطلاعات ترکیه MIT و چپ ترکیه عمل می کند. اراده مستقل رهبری حزب وجود ندارد.در انتخابات،این پ.ک.ک است که در مورد ائتلاف، نامزدها، شعارها و فعالیت ها تصمیم می گیرد. رئیس مشترک، نمایندگان پارلمان و مدیران پ‌ک‌ک از دستورات پ‌ک‌ک اطاعت می‌کنند. تصمیمات HDP بر اساس نیازهای مردم و سیاست ملی نیست. مدیران، نمایندگان و فعالان HDP می‌دانند که این مردم نیستند که آنها را مأمور کرده‌اند، بلکه مدیریت پ‌ک‌ک در قندیل هستند.
حزب دمکراتیک خلق این انتخابات را “سقوط در راه” می داند. برخی از رای دهندگان HDP از حامیان رادیکال پ.ک.ک هستند و برخی دیگر با اینکه با سیاست های HDP موافق نیستند اما از روی احساسات و حساسیت به HDP رای می دهند. با این حال، HDP معتقد است که توده مردم مجبور به حمایت از HDP هستند، بنابراین به خواسته های آنها گوش نمی دهد. HDP قدرت مردم کرد را دست کم می گیرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین