۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پ.ک.ک و پژاک مهمترین چالش دولت جدید عراق

  • ۶ آبان ۱۴۰۱
  • ۲۳۶ بازدید
  • ۰

هرچند محمد شیاع السودانی برای رسیدن به نخست‌وزیری و تشکیل کابینه متحمل مشکلات و چالش‌های زیادی شد، اما هنوز دو مرحله سخت و دشوارتر را باید پشت سر بگذارد.

انجمن بی تاوان : هرچند محمد شیاع السودانی برای رسیدن به نخست‌وزیری و تشکیل کابینه متحمل مشکلات و چالش‌های زیادی شد، اما هنوز دو مرحله سخت و دشوارتر را باید پشت سر بگذارد.

اینکه السودانی موفق شد احزاب و جریان‌های سیاسی عراق را با پست‌های وزارتی متقاعد کند یکی از مشکلات بود، اما او با مشکل و چالش بزرگ‌تری روبه‌رو خواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان، نخست‌وزیر جدید عراق همزمان با حضور در کاخ نخست‌وزیری با تعداد زیادی پرونده‌ بغرنج مواجه خواهد شد و اگر بتواند از سهم‌خواهی‌های حزبی و جناحی جان سالم به در ببرد، مساله اصلاحاتی که وعده انجام‌شان را داده، پرونده‌های فسادی که حتی قبل از خروج الکاظمی از نخست‌وزیری در مورد او رسانه‌ای شده‌اند، چالش‌های روابط با کشورهای همجوار به ویژه در راستای رفتارهای تامل‌برانگیز اقلیم کردستان، روابط با کشورهای منطقه و حتی خشکسالی در کشورش را پیش روی خود می‌بیند.

با این حال به اعتقاد کارشناسان، یکی از مهم‌‌ترین مشکلات کابینه جدید عراق به طور حتم، نحوه تعامل با مقتدی صدر و جریان او خواهد بود. این مساله هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ امنیتی به شدت السودانی را به چالش خواهد کشید، به ویژه که صدر ثابت کرده چیزی کمتر از قدرت مطلق در عراق را نمی‌پذیرد و برای تحقق این امر هم از لشکرکشی خیابانی و استفاده از کف خیابان برای اغتشاش و اغتشاش بیشتر فروگذار نخواهد کرد.

پس می‌توان گفت سامان دادن به یک جبهه داخلی منسجم آن هم در شرایطی که حتی اعضای یک ائتلاف، همسویی واقعی و مستحکمی با یکدیگر ندارند، آن هم در حضور ساختار همواره مخالفی همچون جریان صدر، کاری به شدت سخت و محال به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر حضور گروه‌های تروریستی همچون پژاک و پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق واکنش‌های شدیدی از سوی دو کشور همسایه عراق یعنی ایران و ترکیه به همراه داشته است و او باید راهکاری برای این معضل  بیابد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *