۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پ.ک.ک و درآمد «میلیاردی» از قاچاق مواد مخدر

  • ۲۲ آبان ۱۴۰۱
  • ۲۳۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : یکی از چالش‌های امنیتی دولت‌های مرکزی ایران، ترکیه، عراق و سوریه گروه‌های جدایی طلب کردی هستند. این گروه‌ها برای پیشبرد مبارزه سیاسی، جذب و آموزش نیروهای جدید، تبلیغات، انجام عملیات‌های تروریستی در داخل خاک کشورهای یاد شده نیاز به منابع مالی دارند تا از این طریق زمیه لازم برای ایجاد ناامنی، نارضایتی عمومی، ایجاد جنگ داخلی و در نهایت پروژه تجزیه کشورهای منطقه را به مرحله عملیاتی برسانند. در چنین شرایطی گروه‌هایی همچون پ.ک.ک، ی.پ.ک یا پژاک روی به انواع تجارت‌های غیرقانونی همچون قاچاق سوخت، اسحله و مواد مخدر می‌آورند. در این گزارش سعی خواهیم کرد تا براساس گزارشات بین‌المللی به این موضوع مهم و ارتباط آن با پدیده ناکوتروریسم و اقتصاد مخدری بپردازیم.

براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی یوروپل، ناتو و سازمان ملل متحد گروه تروریستی پ.ک.ک مسئول انتقال ۸۰ درصد مواد مخدر (افغانستان) به سمت بازارهای اروپایی است. درآمد سالانه این گروه از قاچاق مواد مخدر به قاره سبز ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده است. گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز دیدبانی قاچاق و اعتیاد به مواد مخدر اروپا و یوروپل در سال ۲۰۱۹ به شکلی مستقیم نقش گروه تروریستی پ.ک.ک در قاچاق و پخش مواد مخدر به کشورهای اروپایی را نشان می‌دهند. در این گزارش با اشاره به اینکه پ.ک.ک از سال ۲۰۰۲ در فهرست سازمان تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارد، آمده است:« این گروه بزهکاری سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر انجام می‌دهد.»

البته این موضوع تنها مربوط به امروز نیست. براساس گزارشات منتشر شده در ۹۰ میلادی گروه‌های تجزیه‌طلب کرد به عنوان کارتل و عامل اصلی انتقال مواد به اتحادیه اروپا عمل می‌کنند. به عقیده کارشناسان حوزه «نارکوتروریسم» تکرار چنین عملی از سوی گروه‌های تجزیه طلب کردی اقدامی رایج برای کسب منابع مالی جهت تقویت گروه، تامین تجهیزات و پرداخت حقوق کارکنان محسوب می‌گردد. همچنین در گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان‌های مبارزه با مواد مخدر در انگلیس، آلمان و فرانسه، پ.ک.ک به عنوان بازیگر کلیدی در انتقال مواد مخدر از خاورمیانه به اروپای غربی معرفی شده است.

بر اساس گزارش اروپایی سال ۲۰۱۹ در مورد بازار مواد، حداقل گردش مالی بازار خرد مواد مخدر اروپا در سال ۲۰۱۷، ۳۰ میلیارد یورو بوده است. بازاری با چنین گردش مالی طبیعتا در مرکز توجه سازمان‌های جنایی قرار دارد. به عنوان مثال، براساس ارزیابی تهدید جرائم سازمان یافته و جدی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷، ۵۰۰۰ سازمان جنایی در اروپا وجود دارد که یک سوم آنها مستقیما با تجارت مواد مخدر ارتباط دارند. این وضعیت امروز تشدید شده است. براساس ارزیابی تهدید سازمان‌های جنایی در اتحادیه اروپا در سل ۲۰۲۱، ۳۸ درصد شبکه‌های جنایی با قاچاق مواد مخدر ارتباط دارند.

فعالیت‌های مربوط به قاچاق مواد مخدر توسط گروه تروریستی پ.ک.ک از خاورمیانه تا اروپای غربی گسترده است و «مسیر بالکان» نیز بخش مهمی از مسیر قاچاق مواد افیونی توسط اعضای پ.ک.ک به کشورهای اروپایی را تشکیل می‌دهد.این گروه تروریستی بیشتر از موسسات و انجمن‌های سیاسی نزدیک به خود و اعضایی که هنوزی توسط سازمان های امنیتی شناسایی نشده اند برای قاچاق مواد مخدر استفاده می‌کند. در مقابل چنین جریانی دولت‌های ایران و ترکیه رویکردی فعال برای مقابله با این پدیده مخدری و قطع شریان مالی تروریسم اتخاذ کردند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *