۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نه از کُرد بودن دست می‌کشیم نه از اسلام

نه از کُرد بودن دست می‌کشیم نه از اسلام

  • ۱ اسفند ۱۳۹۲
  • ۳۳۷ بازدید
  • ۰

مهمت حسین یلماز بر اهمیت هر دو جنبه‌ی مطالبات قومی و ارزش‌های دینی در حزب مطالبه‌ی آزاد تاکید کرد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از پایگاه تحلیلی خبری Haber Diyarbakir، در حالی که چهل روز به زمان برگزاری انتخابات شهرداری های ترکیه باقی مانده است، رقابت های انتخاباتی در این کشور و به ویژه در مناطق کُردنشین، روز به روز شتاب بیشتری می گیرد و در این میان تنش و اختلافات جدی بین حزب صلح و دموکراسی (نزدیک به پ.ک.ک) و حزب اسلامگرای مطالبه ی آزاد، گاهی منجر به درگیری و نزاع خیابانی می شود.
مهمت حسین یلماز از موسسین این حزب اسلامگرا که به عنوان نامزد حزب در حوزه ی دیاربکر وارد رقابت انتخاباتی شده در جمع هواداران حزب خود در شهر سیلوان دیاربکر سخنرانی کرد. جلسه ی سخنرانی یلماز برخلاف نشست ها و محافل بسیاری از احزاب کُردی دیگر، نه با سرود کُردی ای رقیب بلکه با قرائت قرآن آغاز شد.
یلماز اعلام کرد که سران و اعضای فعال حزب مطالبه ی آزاد از سال ۲۰۰۰ میلادی در قابل جنبش دینی- مدنی مستضعفین در اغلب مناطق کُردنشین ترکیه به تدریس قرآن، فقه و درس سیرت پیامبر پرداخته و به مردم خدمت کرده اند.
وی گفت: «اسلام ارزش مشترکی است که کُردها، ترک ها، اعراب و دیگران را به هم متصل می کند. ما نه از شناسنامه ی کُردی خود دست می کشیم نه از دین مبین اسلام. باید کُردها نیز حقوقی برابر با ترک ها داشته باشند. در این سرزمین ۲۵ میلیون کُرد وجود دارد و عدم اعلام و تدریس کُردی به عنوان زبان رسمی، مصداق ظلم است».
وی در پایان در مورد مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک اعلام کرد که عدم خونریزی و خشونت به خودی خود مفید و ارزشمند است اما پ.ک.ک با دولت و ارتش آتش بس کرده و هواداران خود را با کوکتول مولوتوف به جان ما انداخته اند و این اقدام قابل قبول نیست.
پ.ک.ک اعلام کرده که سران حزب مصالبه ی آزاد پیشتر به عنوان حزب الله ترکیه، صدها کُرد را کشته اند و باید از مردم عذرخواهی کنند اما این حزب بر این باور است که اگر دست به خشونت زده، صرفاً اقدامی دفاعی در برابر حملات پ.ک.ک بوده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین