۹ فروردین ۱۴۰۳

نقش زنان در سازمان تروریستی پ.ک.ک و پژاک (دکتر محمد صدر)

  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
  • ۵۱۰ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : در مطالعات آکادمیک در مورد نقش تروریست های زن در سازمان های تروریستی، که توسط بسیاری از سازمان های تروریستی ترجیح داده می شود، زنان در سازمان هایی مانند IRA (ارتش جمهوری خواه ایرلند)، ETA (Euskadi Ta Askatasuna)، ببرهای تامیل، بوکوحرام و DEAS (دولت) “عراق بزرگ و” سام) مطالعاتی بر اساس نقش وجود دارد. به عنوان مثال ؛ در ایتا روابط خانوادگی و روابط زن و مرد در درون سازمان کاملا در پس زمینه قرار گرفت و روابط جنسی زن و مرد نیز ممنوع شد.

اگرچه مشارکت زنان در سازمان با افسانه «برادری» در دهه ۱۹۶۰ بسیار کم بود، اما مشارکت زنان تروریست در این سازمان از دهه ۱۹۷۰ افزایش یافته است. تروریست های زن در IRA 1 ” نقش فعالی در این سازمان از بدو تاسیس داشته اند. زنان در زندان ها به مردان کمک می کنند و در اموری مانند پخت و پز و حمایت مالی کمک می کنند. ۲ با توجه به ساختار IRA، روابط بین زنان و مردان به افراد درون سازمان محدود می شوند و روابط ممنوع بود و زنان تروریست مجرد در صورت بارداری از سازمان اخراج می شدند. ۳ در DEAS ” که در مطالعات آکادمیک اخیر بسیار رایج بوده است، اشاره شده است که زنان در محدوده استراتژی “مجازات” در معرض سوء استفاده جنسی توسط سازمان قرار می گیرند و به عنوان برده جنسی مورد استفاده قرار می گیرند. ۴ سازمان تروریستی دیگری که اغلب کار می کند. در مورد تروریسم، زنان و سوء استفاده جنسی این بوکوحرام در نیجریه است گفته می شود که بوکوحرام دختران را از مدارس ربوده و مرتکب اعمالی مانند تجاوز جنسی، سوء استفاده جنسی و ازدواج اجباری شده است. به عنوان مثال ؛ بوکوحرام در آوریل ۲۰۱۴ هزاران زن از جمله ۲۷۶ دختر را ربود و آنها را به ازدواج با تروریست های مرد در این سازمان واداشت و از زنان به عنوان برده جنسی استفاده کرد که مشاهده می شود آنها نیز مشکلات مشابهی دارند.

هنگامی که مطالعات آکادمیک مربوط به روابط زن و مرد در محدوده ایدئولوژی سازمانی پ.ک.ک که موضوع مطالعه است، بررسی می شود، مشاهده می شود که مطالعات کاملاً محدود هستند. این سازمان همچنین به مصاحبه با تروریست‌هایی که تسلیم می‌شوند محدود می‌شود و ادبیات زیادی در این زمینه دیده می‌شود.

امروزه زنان به میزان قابل توجهی در سازمان های تروریستی مشارکت دارند. به ویژه با تأثیر جهانی شدن، جایگاه و نقش زنان در جامعه تغییر کرده است و حوزه دیگری که این تغییر در آن تجربه شده، سازمان های تروریستی بوده است. با وجود اینکه زنان به ویژه از دهه ۱۹۶۵ شروع به پیوستن به سازمان‌های تروریستی چپ رادیکال کردند، مشارکت شدید زنان در سازمان‌های تروریستی از دهه ۱۹۸۰، زمانی که سازمان‌های تروریستی با تمایلات مذهبی، تروریست‌های زن را در سازمان گنجاندند، محقق شد. مشاهده می‌شود که زنانی که به دلایل مختلف به سازمان‌های تروریستی می‌پیوندند، در سال‌های اخیر فعال‌تر در سازمان‌های تروریستی سکولار و مذهبی شرکت کرده‌اند. در آغاز، سازمان های تروریستی مذهبی رویکردی دورتر به موضوع مشارکت زنان در سازمان ها داشتند. از سوی دیگر، سازمان‌های تروریستی سکولار، سریع‌تر با گنجاندن زنان در سازمان سازگار شدند. در مطالعات تجربی، ۸۵ درصد از حملات انجام شده توسط زنان توسط زنان تروریست در سازمان های تروریستی سکولار انجام شده است که اظهاراتی در مورد تساوی زن و مرد دارند.

زنانی که در سازمان های تروریستی نقش فعال دارند، عموماً در گروه های تروریستی مذهبی و سکولار به عنوان «تروریست های ثانویه» طبقه بندی می شوند و بیشتر در مشاغلی مانند نظافت، پیک، نگهبانی و غیره استفاده می شوند. علاوه بر اینها، تروریست های زن. از آن در موقعیت های مختلفی مانند مربی، سازنده بمب، بمب گذار انتحاری، هواپیماربای، نگهبان، تله عسل، ۹ خرابکار، همسر، حامل سلاح و مهمات، ۱۰ مین روب، پرستار، جمع آوری اطلاعات استفاده می شود.

علاوه بر اینها مشخص شده است که زنانی که به این سازمان می پیوندند نه تنها در انجام وظایف فوق الذکر مورد استفاده قرار می گیرند بلکه به دلیل وجود مردان در کادر مدیریتی سازمان ها مورد استثمار جنسی قرار می گیرند. ۱۲ اول از همه , هویت جنسی زنان به عنوان طعمه ای برای جذب مردان مستعد تروریسم استفاده می شود . به همین ترتیب، مشخص است که زنان برای اطمینان از تداوم مردان تروریست در سازمان مورد استثمار جنسی قرار می گیرند. حتی مشارکت زنان در این سازمان توسط سازمان های تروریستی در راستای این اهداف حمایت می شود. به خصوص در سازمان های تروریستی که ایدئولوژی مارکسیستی اتخاذ می شود، روابط بین زن و مرد در درون سازمان در محدوده انتقاد از تک همسری شکل می گیرد. به عنوان مثال ؛ در سازمان تروریستی چپ رادیکال SLA (ارتش آزادیبخش همزیستی) که بین سالهای ۱۹۷۳ و ۱۹۷۵ در ایالات متحده فعال بود، اگرچه زنان مجبور به آمیزش جنسی با مردان نبودند، مشخص است که زنان به استثمار جنسی رضایت می دهند زیرا پذیرش این اتحادیه به عنوان “رفیق” دیده می شود. مشخص است که اغلب در حملات انتحاری استفاده می شود و همچنین در حملات انتحاری ترجیح داده می شود. بمب گذاری انتحاری از نظر تاکتیکی ساده و مقرون به صرفه است، تلفات زیاد است زیرا بمب گذار انتحاری می تواند انتخاب کند. در زمان و مکان، احتمال دستگیری و بازجویی تروریست ها توسط افسران مجری قانون وجود ندارد، یا احتمال بازجویی آنها کم است یا اصلاً وجود ندارد. این مورد توسط سازمان های تروریستی استفاده می شود زیرا تأثیر روانی زیادی بر مردم و همچنین مردم دارد. در رسانه ها ۱۴ سازمان های تروریستی در انتخاب بمب گذاران انتحاری از نظر سنی یا جنسیتی تبعیض قائل نمی شوند، اما عموماً زنان را ترجیح می دهند.انجام می دهد.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا زنان توسط سازمان های تروریستی در حملات انتحاری ترجیح داده می شوند. از جمله آنها؛ مطالعات نشان داده است که حملات انتحاری که توسط زنان انجام می شود، آسیب بیشتری نسبت به مردان دارد. بیان شده است که به ویژه اگر در جامعه ای که زنان تروریست در آن زندگی می کنند، نابرابری بین زن و مرد وجود داشته باشد و نقش های نسبت داده شده به زنان محدود باشد، تروریست های زن که در معرض رفتار نابرابر قرار می گیرند، پتانسیل اختفای خود را به حداکثر می رساند و حملات مرگبارتری نسبت به مردان انجام می دهند. ۱۵ در عین حال، زنان در هنگام عبور از پاسگاه ها به دلیل تفاوت جنسیتی به اندازه مردان در معرض جست و جوی دقیق نیستند، آنها به راحتی می توانند با تظاهر به بارداری از پاسگاه ها عبور کنند، این تصور در جامعه وجود دارد که زنان «افراد غیرخشونت‌انگیز»، زنان در ترویج و تبلیغات سازمان‌ها و تروریست‌ها مؤثرتر هستند، دلایلی مانند ایجاد آثار روانی بیشتر را می‌توان برشمرد. ۱۶ به همین ترتیب، مشاهده می‌شود که تروریست‌های زن که حملات انتحاری انجام می‌دهند، از طریق رسانه‌ها در سطح ملی و بین‌المللی تأثیر می‌گذارند، با این استدلال که در کشور هدف قربانی شده‌اند.
در عین حال، با تغییر نقش های اجتماعی زنان با تأثیر جهانی شدن و نظم لیبرال، سازمان های تروریستی نه تنها به راحتی و فرصت های عملیاتی، بلکه به تصویر سازمان و استفاده از تصویر زنانه به عنوان اهمیت دادند. ابزاری تبلیغاتی با تاکید بر تغییر نقش زنان به همه این دلایل، سازمان‌های تروریستی سکولار و مذهبی غالباً ترجیح داده‌اند از زنان در سازمان و به‌ویژه در اقدامات انتحاری در روند تاریخی استفاده کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *