۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • نخست وزیر عراق: پ.ک.ک از عراق پس از سال ۲۰۰۳ برای تهدید ترکیه بهره برداری کرد

نخست وزیر عراق: پ.ک.ک از عراق پس از سال ۲۰۰۳ برای تهدید ترکیه بهره برداری کرد

  • ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۱۴۰ بازدید
  • ۰

نخست وزیر عراق روز دوشنبه از برچسب زدن گروه کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) به عنوان یک سازمان تروریستی خودداری کرد، اما گفت که گروه‌های مسلح مانند پ‌ک‌ک از شکاف امنیتی پس از تهاجم سال ۲۰۰۳ برای ایجاد پایگاه‌ها و حملات به کشورهای همسایه از خاک عراق سوء استفاده کردند.

به گزارش انجمن بی تاوان، محمد شیاع السودانی گفت: «وضعیتی که عراق از سال ۲۰۰۳ با آن روبرو بود – مبارزه ما با تروریسم – باعث شد تمرکز و کنترل مرزهایمان را از دست بدهیم… و گروه‌های مسلح از این وضعیت سوء استفاده کردند و شروع به تهدید امنیت کشورهای همسایه به ویژه ترکیه کردند.

سودانی ضمن محکوم کردن اقدامات پ ک ک، ترکیه را به دلیل نقض مکرر حاکمیت عراق از طریق حملات هوایی و پهپادی در داخل مرزهای اقلیم کردستان مورد انتقاد قرار داد.

وی تصریح کرد: این اتفاقات قطعا نقض حاکمیت است و ما نمی توانیم بهانه ای برای آن بیاوریم.

پ‌ک‌ک یک گروه کردی است که دهه‌ها شورش مسلحانه علیه ترکیه به راه انداخته است و از سوی آنکارا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود که عملیات‌های متعددی را علیه این گروه و شاخه‌های ادعایی آن در منطقه کردستان و سوریه انجام داده است.

سودانی در پاسخ به سوال روزنامه نگاری که آیا عراق پ.ک.ک را یک سازمان تروریستی می داند، گفت که این “بستگی به زمینه های قانونی دارد.”

“پ.ک.ک از دهه ۱۹۸۰ در پایگاه ها وجود داشته و آنها در وزارت کشور شناسنامه [عراقی] دارند. قرار است مرزهای خود را حفظ کنیم نه اینکه آنها را به پایگاه تبدیل کنیم و برای فعالیت های مسلحانه استفاده کنیم.” او گفت. این در راستای فعالیت های تروریستی است که امنیت شهروندان و کشورهای همسایه را تهدید می کند.»

آخرین عملیات آنکارا علیه پ‌ک‌ک، موسوم به پنجه شمشیر، یک عملیات هوایی بود که در ۲۰ نوامبر علیه این گروه و مواضع شمال سوریه و منطقه کردستان را هدف قرار داد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آن زمان گفت که این عملیات مقدمه ای برای حمله زمینی است.

پنجه شمشیر به دنبال عملیات Claw-Lock بود که توسط ترکیه در آوریل سال گذشته با هدف خارج کردن اعضای پ‌ک‌ک از مناطق متینا، زاپ، آواشین و باسیان در شمال استان دهوک در امتداد مرز ترکیه به منظور قطع کردن دسترسی به مرزهای ترکیه آغاز شد.

ترکیه مدعی شد که از حمایت بغداد برای عملیات پنجه قفل برخوردار است، اما وزارت خارجه عراق گفت که این عملیات بدون هماهنگی با عراق انجام می‌شود و بغداد خواستار خروج نیروهای ترکیه از خاک عراق شده است.

دولت عراق همچنین بارها از گروه های مسلح خواسته است که از داخل مرزهای عراق به همسایگان حمله نکنند.

سودانی روز دوشنبه گفت: «قانون اساسی عراق از این جهت روشن است که دولت تلاش می کند تا اطمینان حاصل کند که اراضی عراق به سکوی پرتاب هیچ گروهی برای تهدید امنیت کشورهای همسایه تبدیل نمی شود».

چندین حمله هواپیماهای بدون سرنشین اخیر به ترکیه متهم شده است. روز شنبه، حمله هواپیمای بدون سرنشین به چندین روستا در منطقه پنجوین سلیمانیه حداقل دو نفر را کشته و دو نفر دیگر را زخمی کرد. در همان روز، یک هواپیمای جنگی ترکیه حومه روستایی در استان دهوک را هدف قرار داد و باعث ترس ساکنان شد.

یک حمله پهپادی در ۷ آوریل، کاروان فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) مظلوم عبدی را در مجاورت فرودگاه بین المللی سلیمانی هدف قرار داد. نیروهای آمریکایی نیز در میان کاروان نیروهای SDF حضور داشتند. عراق و نیروهای دموکراتیک سوریه هر دو ترکیه را مقصر دانسته اند.

ترکیه نیروهای دموکراتیک سوریه و ستون فقرات آن – یگان های مدافع خلق (YPG) – را به عنوان یک جبهه سوریه برای پ ک ک می داند و این نیرو را یک سازمان تروریستی می داند.

غیرنظامیان اغلب در جریان درگیری بین ترکیه و PKK گرفتار می شوند. بسیاری از خانواده ها به دلیل درگیری ها به ویژه درگیری ها در شمال استان دهوک در نزدیکی مرز ترکیه مجبور به ترک خانه های خود در روستاهای اقلیم کردستان شده اند و کل روستاها خالی از سکنه شده اند. یک گزارش پارلمانی اقلیم کردستان که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، گفت که درگیری ترکیه و پ‌ک‌ک بیش از ۵۰۰ روستا را در سراسر این منطقه خالی گذاشته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین