۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • مشکل سازی پ.ک.ک برای شنگال همچنان ادامه دارد

مشکل سازی پ.ک.ک برای شنگال همچنان ادامه دارد

  • ۲ اسفند ۱۴۰۱
  • ۱۵۶ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، پس از بازدید هیئت بلندپایه دولت عراق از شنگال و تصمیم به ارائه خدمات لازم به این شهر و کمک به بازگرداندن پناهجویان از اقلیم کردستان به شنگال، اما یکی از نمایندگان پارلمان حزب دمکرات کردستان (KDP) در بغداد گفت : پ.ک.ک مانع هر گونه تلاشی برای به نفع مردم سنجار است.

پناهندگان منتظر بازگشت هستند

سال هاست که پس از نسل کشی شهر توسط داعش، آوارگان سنجار که در کمپ های مختلف در اقلیم کردستان به سر می برند، منتظر آرام شدن اوضاع منطقه و بازگشت به وطن خود و غرامت دولت عراق هستند.
اما حضور جنگجویان پ‌ک‌ک در این منطقه سال‌هاست که از ارائه خدمات لازم به شهر و بازگشت آوارگانی که اکنون حدود ۸۵ درصد از جمعیت این شهر از اقلیم کردستان آواره هستند، جلوگیری کرده است.

بر اساس دستور کار دولت جدید عراق به ریاست محمد شیعه سودانی، بر اساس توافقنامه امضا شده با دولت اقلیم کردستان، توافقنامه سنجار که بین دولت عراق و دولت اقلیم کردستان امضا شده است باید ظرف مدت شش ماه اجرایی شود و به مناطق خود بازگردند.

بر اساس این توافق، دولت عراق باید ابتدا خدمات لازم مانند آب، برق، بیمارستان، مدارس و امنیت در شهر را به پلیس فدرال ارائه دهد و تمامی نیروها و شبه نظامیان وابسته به پ ک ک از مرکز شهر خارج شوند و باید بسته شوند و باید به پناهجویان در بازگشت کمک شود و در این زمینه توافق سنجار باید اجرا شود.

«پ‌ک‌ک از بازگشت زندگی به شهر جلوگیری می‌کند»

با این حال، مجید خلف حمو، نماینده مجلس سنجار از حزب دمکرات کردستان (KDP) در بغداد به پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری گفت: هیئت بلندپایه دولت عراق با همراهی تمامی سطوح امنیتی و اداری از خدمات ضروری شنگال بازدید کردند. برای شهرستان اما متاسفانه آنچه که مشاهده می شود حضور عناصر پ.ک.ک در شهر است که مانع از ارائه خدمات می شود و یا هر کاری انجام شود در حد لازم و مورد انتظار نخواهد بود که این خواسته مردم است باید اشتغال ایجاد شود. باید به مردم و پناهندگان کمک کرد تا برگردند، اما مشکل این است که آیا اعضای پ.ک.ک اجازه خواهند داد. بنابراین، حذف جنگجویان پ.ک.ک از شهر، اجرای توافقنامه شنگال و ایجاد نیروی ۲۵۰۰ نفری مهم است، مگر اینکه ابتدا این گام اجرا شود، برای آوارگانی که بیشتر آنها از پ.ک.ک فرار کرده اند، مشکل خواهد بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *