۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • “مرزداران” مستندی درباره درگیری‌های سپاه و پژاک

“مرزداران” مستندی درباره درگیری‌های سپاه و پژاک

  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۲
  • ۳۵۴ بازدید
  • ۰

احمدی، کارگردان مستند «مرزداران» با تاکید بر اینکه ساخت این مستند هنوز ادامه دارد گفت: برای تصویربرداری بخش پایانی این مستند باید به آذربایجان غربی برویم.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :ایمان احمدی، مستندساز مرزداران با اشاره به ساخت مستندی درباره عملیات‌های شمال غرب و درگیری‌های سپاه با گروهک تروریستی پژاک گفت: در تابستان سال ۹۰ یک جنگ واقعی در آذربایجان غربی بین نیروهای سپاه و گروه پژاک رخ داد. «مرزداران» نام مستندی است که ما در اینباره می‌سازیم.

وی با تاکید بر اینکه هنوز نام قطعی مستند انتخاب نشده است گفت: «مرزداران» نام اولیه‌ای است که ما برای این مستند انتخاب کرده‌ایم. بخشی از این مستند در حال تدوین است. برای تصویربرداری بخش پایانی این مستند باید به آذربایجان غربی برویم.

کارگردان مستند «مرزداران» درباره دلیل ایجاد درگیری بین سپاه و گروهک پژاک خاطرنشان کرد: در مناطق دور افتاده‌ای از آذربایجان غربی گروهک پژاک به عضو گیری می‌پرداخت. این مناطق با عراق و ترکیه هم مرز بود و ایران هیچ نظارتی بر آنجا نداشت.

احمدی افزود: گروهک پژاک در این منطقه با پرداخت پول به خانواده‌ها از بین کردهای منطقه عضو گیری می‌کرد. این افراد به نوعی مسئول انتظامات آن منطقه بودند. آنها حتی برای خود یک گذرگاه گمرکی ایجاد کرده بودند و از قاچاقیان پول می‌گرفتند. به عنوان مثال به ازای هربار قاطر قاچاق بنزین ۲۰۰۰ تومان حق گمرکی می‌گرفتند.

وی در تشریح چگونگی آغاز درگیری‌ها گفت: پژاک طی عملیاتی ارتفاعات «جاسوسان» را تسخیر می‌کند. آنها در امنیت این منطقه استراتژیک ایجاد اخلال می‌کنند. بعد از این اتفاق نیروهای سپاه روی تحرکات این منطقه حساس می‌شوند. پس از بررسی‌ها و تحقیقات سپاه مشخص می‌شود که پژاک دارای عقبه قوی در منطقه است و به یک معظل امنیتی تبدیل شده است.

کارگردان مستند «مرزبانان» اضافه کرد: سپاه با برنامه ریزی‌ در تیرماه به منطقه حمله می‌کند. در این عملیات یگان‌هایی از تهران، قم و یاسوج شرکت می‌کنند. نبرد برای پاکسازی منطقه چند ماهی طول می‌کشد.
منبع:خبرگزاری تسنیم

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین