۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • حضور گروه‌های تروریستی، اپوزیسیون و تجزیه‌طلب در کنگره ملی کُرد

حضور گروه‌های تروریستی، اپوزیسیون و تجزیه‌طلب در کنگره ملی کُرد

  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۲
  • ۳۹۰ بازدید
  • ۰

کنگره ملی کُرد که بنیان‌گذاران و شرکت‌کنندگانش آن را آغاز پروسه تشکیل دولت واحد کُردی می‌خوانند­­ ماه گذشته در شهر اربیل عراق برگزار شد و با بی‌اعتنایی اکثریت کُردهای وطن‌دوست و بخصوص نمایندگان کُرد مجلس شورای اسلامی، تنها نمایندگانی از پژاک، کومله و گروه‌های دیگرجدایی‌طلب نظیر دموکرات‌ها، سعی کردند خود را نماینده ایران معرفی کنند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی : کنگره ملی کُرد در تاریخ ۳۱ تیرماه سال جاری در شهر اربیل عراق و با حضور نمایندگانی از هر چهار بخش کردستان ایران، ترکیه، عراق و سوریه برگزار شد که در نوع خود اولین نشست رسمی گروه‌ها و احزاب کُرد بود.

این کنگره در حالی برگزار شد که دولت ایران آن را به رسمیت نشناخته و هیچ نماینده‌ای به آن اعزام نکرد. از سوی دیگر احزاب و گروه‌های عمدتا مخالف و تجزیه‌طلب کُرد که خود را نماینده ایران معرفی کرده بودند، تهدید کردند در صورت حضور نماینده‌ای از طرف دولت ایران، در این کنگره شرکت نخواهند کرد.

اما این کنگره ملی کرد بدلیل اختلاف میان اعضا بدون نتیجه روشنی پایان یافت و کنگره بعدی به روزهای ۲۴ تا ۲۶ شهریور ماه سال جاری موکول شد.

شیخ ملا جلال حسینی دبیرکل سازمان خبات کردستان ایران که سازمان‌های جدایی‌طلب است، بدلیل دعوت نکردن از سازمان خبات در این کنگره بشدت از کمیته برگزارکننده کنگره ملی کرد و دست‌اندرکاران آن انتقاد کرده و آن را مصداق بی‌عدالتی و نقض اصول اولیه کنگره دانسته است.

این درحالی است که به استناد شواهد موجود و شرکت‌کنندگان کنگره، اینکه اغلب احزاب و جریان ها بر این باورند که حزب دموکرات کردستان عراق، اتحادیه میهنی کردستان و پ.ک.ک سیطره خود را بر کنگره ملی کُرد گسترانیده‌اند و سایر اعضا براین باورند که با این روند، این کنگره مشروعیت خود را از دست خواهد داد و برگزاری آن بی‌فایده خواهد بود.

البته سازمان خبات نیز از سوی دیگر تهدید کرده است در صورت حضور نماینده‌ای از طرف دولت ایران، در این کنگره شرکت نخواهد کرد و آن را تحریم می‌کند.

سازمان خبات از جمله گروه‌های جدایی‌طلب کرد است که رابطه نزدیکی با سازمان مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین) داشته و دارد بسیاری این رابطه را مانع حضور خبات در کنگره ملی کرد می‌دانند. اما دبیرکل این سازمان گفته است که ارتباط خبات با منافقین ارتباطی به مشارکت در کنگره ملی کرد ندارد.

حاجی احمدی دبیرکل گروهک تروریستی پژاک نیز که در این کنگره حضور داشتند با انتقاد از دودستگی‌های موجود، اذعان کرد احزاب کرد ایرانی هیچ نقطه مشترکی برای تعامل ندارند و علت این امر هم منفعت‌طلبی سران این احزاب است.

گفتنی است گروه‌های اپوزیسیون نظیر دموکرات‌ها، کومله‌، پژاک و خبات که هریک از استقلال‌خواهی و تشکیل کردستان بزرگ دم می‌زنند، سال‌هاست قادر به حل و فصل اختلافات خود و گرد آمدن بر سر میز مذاکره در قالب کنگره ملی کرد نیستند و هریک دیگری را متهم به منفعت‌طلبی می‌کند.
حاجی احمدی دبیرکل پژاک در جای دیگری فاش می‌کند که رهبران احزاب دموکرات و کومله ماهیانه حقوقی معادل ۵ تا ۶ هزار دلار دریافت می‌کنند اما سهم اعضای عادی تنها ۲۲ دلار در ماه است.
فعالیت مسلحانه این گروه‌های تروریستی بر ضد ملت ایران که دستشان به خون بسیاری از پاسداران مرزهای کشور نیز آلوده است، از دیگر نقاط اختلاف احزاب کرد با یکدیگر است.
دبیرکل پژاک که اعضای مسلح آن جنایت‌های بسیاری را رقم زده‌اند مدعی است رهبران حزب دموکرات کردستان ایران و کومله دستشان به خون بیش از ۳۰ هزار دختر و جوان کرد آغشته است و باید محاکمه شوند.
از دیگر اختلافات داخلی احزاب کرد مربوط به سخنان دبیرکل حزب دموکرات کردستان است که یک روز از احتمال بازگشت به ایران و فعالیت علنی با توجه به روی کار آمدن دولت جدید سخن می‌گوید و روز دیگر صحبت‌های خود را رد می‌کند.
عبدالله مهتدی دبیرکل کومله نیز در سوی دیگر بازار شام احزاب کرد، یک روز با کمونیست‌ها نشست و برخاست می‌کند و گاهی هم زیر علم سلطنت‌طلبان سینه می‌زند و گاهی هم با علیرضا نوری‌زاده، این عنصر بدنام ضدانقلاب خارج‌نشین که مهره سوخته سازمان‌ اطلاعاتی انگلیس است، معاشرت دارد.

برخی جزئیات کنگره ملی کرد که در اربیل برگزار شد بدست‌ آمد که بدین شرح می‌باشد:
بیشتر اعضای شرکت‌کننده در این کنگره از نحوه برگزاری آن بسیار گله کرده و به کنایه گفته‌اند اگر فعالیت کنگره هم مانند نحوه برگزاری آن باشد، پس سالی که نکوست از بهارش پیداست!
در این کنگره سهمیه هر بخش از کردستان براساس جمعیت و مساحت و تعداد احزاب فعال آن جهت شرکت در کنگره اصلی که ماه جاری برگزار می‌شود تعیین گردید:

سهمیه بخش شمال کردستان (باکور) ۶ عضو از ترکیه

سهمیه بخش جنوب کردستان (باشور) ۵ عضو از کردستان عراق

سهمیه بخش شرق کردستان (روژ هلات) ۵ عضو از کردستان ایران

سهمیه بخش غرب کردستان (روژ آوا) ۴ عضو از کردستان سوریه

یک نماینده هم از طرف کردهای مهاجر اروپا در تمام نشست‌ها حضور خواهد داشت
تصمیمات و موارد مطرح شده در کنگره:

تشکیل دیوان اصلی کنگره متشکل از ۲۱ نفر

برگزاری نشست اصلی کنگره در شهریور ماه در اربیل

آغاز عملی در موضوع برگزاری کنگره ملی کرد و خروج از مرحله شعار دادن

تصمیم برای تنظیم اساسنامه قانونی و سیاسی

مذاکره با ۴ کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق برای حل مسأله کرد

حمایت کردها از یکدیگر و اتحاد در جنبش‌های ملی و سیاسی

ایجاد جبهه مشارکت ملی خلق کرد در هر ۴ بخش کردستان

تشکیل هیئتی متشکل از سیاستمداران اروپایی، آمریکایی و روسیه که در تاریخ کردستان در هر چهار بخش نقش داشته‌اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین