۳۰ فروردین ۱۴۰۳

لانه فتنه در همسایه غربی

  • ۲۶ دی ۱۴۰۱
  • ۲۶۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان :  پس از رایزنی‌های فشرده و به کار بردن منطق میدان و دیپلماسی در ارتباط با تروریست‌های حاضر در اقلیم شمال عراق، خبر‌ها اکنون حکایت از تحرکات مثبت دولت این کشور در ارتباط با تأمین امنیت مرز‌ها دارد. روز گذشته عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق در گفتگو با شبکه العربیه گفت که بغداد برای کنترل مرزهایش با ایران و ترکیه اقداماتی اتخاذ کرده است و مرز‌های عراق خط قرمز ما است که در کنترل آن سهل‌انگاری نخواهیم کرد.

وی گفت که برای این امر مبالغ مالی اختصاص داده شده و پاسگاه‌ها و دوربین‌های حرارتی و برجک‌هایی تأسیس شده است. الشمری خاطرنشان کرد که بیش از ۶۰۰۰ نیرو در مرز‌های عراق با ایران و ترکیه در اقلیم کردستان عراق مستقر شده‌اند.

وزیر کشور عراق گفت که هماهنگی‌ها با اقلیم کردستان ادامه دارد و نیرو‌های پیشمرگه بخشی از عملیات کنترل مرز‌ها هستند.

بر اساس این گزارش اخیراً محمدکاظم آل صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق دیدار کرد و دو طرف درخصوص تأمین امنیت مرز‌ها تبادل نظر کردند.
یک روز قبل نیز محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق در جریان سفر به آلمان به شبکه دویچه‌وله به اقدامات عراق در این زمینه اشاره کرده بود و گفته بود: «گروه‌هایی وجود دارند که هر از گاهی وارد ایران و ترکیه می‌شوند تا اقدامات خشونت‌آمیز انجام دهند و این مخالف قانون اساسی است که استفاده از خاک عراق را برای تجاوز به خاک همسایگان، ممنوع می‌کند.»

لانه فتنه در همسایه غربی

تروریست‌های حاضر در اقلیم کردستان عراق به‌عنوان یکی از بازو‌های جدی طرح امریکایی صهیونیستی پروژه آشوب اخیر در ایران عمل کردند. گروهک‌های تروریستی حاضر در اقلیم کردستان در راستای پلن B امریکا تلاش داشتند تا با اعزام نیرو و تجهیزات و انجام عملیات تروریستی، به ناامنی‌ها و اغتشاشات در شهر‌های مرزی دامن بزنند که برخی از نیرو‌های آن‌ها نیز بازداشت شدند.

دستگیری‌های انجام شده در نقاط مختلف ایران به خوبی نشان داد بسیاری از خرابکاران که در حوادث اخیر دست داشته‌اند از گروه‌های ضد انقلاب و تجزیه‌طلبی هستند که در اقلیم شمال عراق حضور داشته‌اند.

رایزنی‌های دیپلماتیک از همان زمان آغاز شد و ایران بیش از ۷۰ مدرک و سند به بغداد داد که ثابت می‌کرد نیرو‌های تروریستی در شمال این کشور حضور دارند و البته به طرف عراقی مهلت داد تا نیرو‌های تروریستی مسلح را خلع سلاح کند. مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان و عناصری که قرار بود با آن‌ها مذاکره شود طی جلساتی مطالبات تهران جهت خلع سلاح و اخراج گروه‌های تروریستی از شمال عراق را دریافت کرده بودند.

طی نشست‌های انجام شده طرف مقابل قول همکاری در این خصوص را داد تا گام‌های اساسی را برداشته و اقدامات عملی در محل استقرار تروریست‌ها انجام شود. خواسته ایران جمع شدن مقر‌های تروریست‌ها در حاشیه مرز‌های ایران و عقب‌نشینی آن‌ها تا عمق ۱۲۰ کیلومتری شمال عراق بود. همچنین سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عراق سفر کرد و دیدار‌هایی با رؤسای قوای سه‌گانه این کشور انجام داد.

این خبر‌ها در حالی منتشر شده است که ایران از ابتدای تحرکات ضد امنیتی تروریست‌ها در ماه‌های اخیر اقدام به مجموعه اقداماتی در دو حوزه میدان نیز انجام داد. چندین عملیات پهپادی، موشکی و توپخانه‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه تروریست‌های مستقر در اقلیم کردستان عراق انجام شد و مقر‌های گروهک‌های تروریستی نظیر دموکرات، کومله، پژاک و پاک مورد اصابت قرار گرفت. نیرو‌های نظامی و امنیتی ایران با اشراف اطلاعاتی بالا حتی اسامی روستا‌ها و مناطق کوچکی در اقلیم که تروریست‌های باقی مانده در آنجا مخفی شده بودند و مقر‌هایی را در آنجا تأسیس کردند منتشر کرده و صراحتاً اعلام داشتند عدم تأمین خواسته‌های حیاتی ایران منجر به برخورد سخت با آن‌ها خواهد شد.

سفر مهم نخست‌وزیر عراق به تهران

نخست‌وزیر جدید عراق هشتم آذرماه به ایران سفر کرد و بخشی از این سفر مربوط به رایزنی‌های بین دو کشور در خصوص مسائل مرزی بوده است. یک روز پیش از این سفر، رسانه‌های عراقی خبر دادند که السودانی با بارزانی در خصوص استقرار نیرو برای تأمین امنیت مرز‌های ایران و عراق به نتیجه رسیده‌اند و نخست‌وزیر عراق جزئیات این توافق را برای اطمینان‌خاطر تهران در این سفر به مقامات ایران اعلام می‌کنند.

اکنون خبر‌های منتشر شده نشان می‌دهد با استقرار نیرو‌های عراقی، ایجاد پاسگاه و برجک و تأمین مالی امنیت مرزها، دولت عراق به‌خوبی نگرانی‌های تهران را درک کرده و به‌طور جدی تلاش دارد این مسأله را مورد توجه خود قرار دهد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *