۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • قوانین بین‌الملل درباره اقدام نظامی ایران در خارج از مرزها چه می گوید؟

قوانین بین‌الملل درباره اقدام نظامی ایران در خارج از مرزها چه می گوید؟

  • ۱۲ مهر ۱۴۰۰
  • ۳۲۸ بازدید
  • ۰

حمله سپاه پاسداران به مقر گروهک تروریستی پژاک به دنبال تحرکات این گروهک علیه مرزهای شمال غربی کشور بر اساس قوانین بین‌المللی دفاع مشروع بوده و پذیرفته شده است.

به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از خبرگزاری موج؛ گروهک تروریستی و تجزیه طلب پژاک همواره تهدیدی برای مرزهای جمهوری اسلامی ایران در منطقه شمال غرب کشور بوده و با حملات گاه و بی‌گاه خود، به خاک کشور تعرض کرده و مرزبانان و نیروهای نظامی ایران را به شهادت می‌رسانند.

اخیرا در پی تحرکات این گروهک علیه ایران، اندکی پس از تهدید سردار «محمد پاکپور » فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه گروهک‌های تروریستی ساکن در شمال عراق که گفته بود « با توجه به وضعیت منطقه و احتمال پاسخ قاطع، کوبنده و پشیمان کننده جمهوری اسلامی ایران به گروهک‌های تروریستی وابسته به دشمنان قسم خورده انقلاب و نظام اسلامی که در اقلیم شمال عراق لانه کرده‌اند، از ساکنین این مناطق درخواست می‌کنیم از مقرهای تروریست‌ها فاصله بگیرند تا آسیبی متوجه آن‌ها نشود» مواضع این تروریست‌ها مورد حمله نیروهای زمینی و هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت.

سردار پاکپور در این سخنان خود به دولت عراق و اقلیم کردستان هشدار داده بود که نباید به تروریست‌ها اجازه جولان و برپایی مقر در این سرزمین برای تهدید و ایجاد ناامنی علیه ایران را بدهند و ایران هرگونه کوتاهی و غفلت در این خصوص را مغایر حسن همجواری و روابط حسنه دو کشور می‌داند.

آنچه شاید برای بسیاری از افراد محل ابهام باشد، اقدام نظامی ایران در خارج از مرزهای خود و سکوت دولت مرکزی عراق و سران اقلیم کردستان به این حملات و همچنین اقدامات نظامی سابق جمهوری اسلامی ایران علیه این گروهک است.

نکته اول این است که علاوه بر آنکه بر اساس قانون اساسی کشور، هیچ فرد یا گروهی حق ضربه زدن به تمامیت ارضی کشور را ندارد و تمام ارکان کشور وظیفه دفاع از مرزها را دارند، این اقدام ایران در قوانین و عرف بین‌المللی نیز کاملا تعریف شده است.

بر اساس ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در صورتی که یک عضو ملل متحد مورد تجاوز مسلحانه واقع شود، هیچ یک از مقررات این منشور به حق طبیعی دفاع مشروع انفرادی یا ‌اجتماعی تا زمانی که شورای امنیت اقدام لازم برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به عمل آورد لطمه وارد نخواهد آورد.

با توجه به اینکه دشمنی این گروهک‌ها بر کسی پوشیده نیست و همواره به مرزهای ایران تعرض می‌کنند، ایران بر اساس قوانین بین‌المللی حق دفاع مشروع از مرزهای خود و اقدام نظامی علیه این گروهک‌ها را دارد. به همین دلیل است که همواره شاهد حضور فعال نیروهای نظامی ایران در مرزها و مقابله با گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب در مرزهای غربی و شرقی کشور هستیم.

دومین نکته توافق میان ایران و دولت مرکزی عراق در راستای تامین امنیت مرزهای ایران و کنترل فعالیت گروهک‌های ضدانقلاب مستقر در استان‌های کردنشین عراق است که بر اساس آن مسئولان امنیتی تاکید داشته‌اند که چنانچه مسئولان استان‌های کردنشین عراق به حضور ضد انقلاب و بعضی جریانات تجزیه طلب و فعالیت این گروهک‌ها علیه ایران توجهی نکند جمهوری اسلامی ایران این حق را دارد که  اقداماتی را منفردا علیه این گروهک‌ها انجام دهد.

از طرف دیگر دولت مرکزی عراق با وجود توافق با دولت جمهوری اسلامی ایران برای کنترل این منطقه اختیاراتی به مسئولان استان‌های کردنشین خود داده و در حقیقت از خود سلب اختیار کرده است.

«سید رضا صدالحسینی» کارشناس مسائل غرب آسیا درباره دلیل عدم موضع‌گیری مسئولان اقلیم کردستان می‌گوید «مسئولان استان‌های کردنشین عراق در بسیاری از موارد به دلیل ناتوانی از برخورد قاطع با این جریان‌ها و همچنین به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که کوهستان‌های این منطقه دارد و با توجه به توافقی که جمهوری اسلامی ایران با دولت مرکزی عراق در این زمینه منعقد کرده تابع این توافق بوده و نمی‌توانند هیچ‌گونه موضع‌گیری منفی علیه اقدامات ایران انجام دهند».

بنابراین جمهوری اسلامی همانند سایر کشورهای جهان حق دفاع از مرزهای کشور را برای خود محفوظ دانسته و بر اساس قانون اساسی، منشور سازمان ملل و توافقات با کشورهای همجوار با هر اقدامی که مرزهای کشور و جان ملت را در خطر اندازد مقابله خواهد کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *