۱۰ فروردین ۱۴۰۳

پ.ک.ک آشکارا از قلیچداراوغلو حمایت می کند 

  • ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۱۶۴ بازدید
  • ۰

نه قلیچدار اوغلو و نه حزب خوب نمی توانند حقوق کردها را در قانون اساسی ترکیه تامین کنند. 

انجمن بی تاوان : حزب جمهوری خلق در ترکیه کارنامه سیاهی در مسئله کردها دارد که از جمله دستگیری رهبر گروه پ.ک.ک و دستگیری رهبران حزب دمکراتیک خلق ها (شاخه سیاسی پ.ک.ک )یکی از آن هاست.

تصویب مصوبات نظامی برای حمله به شمال سوریه و شمال عراق نیز با همکاری آرای حزب جمهوی خلق در مجلس به تصویب رسیده است. حزب خوب که موضعی روشن دارد نسبت به کردها که موضع آن با حزب حرکت ملی تفاوت چندانی ندارد و تنها هدف آن ها این است که با استفاده از آرای کردها قدرت را بدست بگیرند و اگر پیروز شوند مشاهده خواهیم کرد که برای جند سالی همانند حزب عدالت و توسعه دست به گفتگو خواهند زد و در نهایت دوباره باهم درگیر خواهند شد. حال اینکه سیاست پ.ک.ک که به صراحت از کمال قلیچداراوغلو حمایت و به او رای می دهند نامبهم است که آیا پ.ک.ک تنها بدنیال این است که از شر رجب طیب اردوغان نجات یابد؟!

همانطور که مشخص است، از زمان تصمیم گیری برای برگزاری انتخابات در ترکیه، HDP در حال مذاکره بوده و در ابتدا اعلام کرد که نامزد خود را خواهند داشت و برای معرفی نامزدی در داخل خود تلاش خواهند کرد.. سپس HDP گفت که می‌خواهد یک نامزد زن معرفی کند، که هرگز اتفاق نیفتاد و کاملا مشخص شد که حزب دمکراتیک خلق ها نمی تواند مستقیما برای انتخابات تصمیم بگیرد.

در واقع اینها همه بازی های سیاسی بودند وگرنه پ.ک.ک و CHP از همان ابتدا و از روزی که تصمیم به برگزاری انتخابات گرفته شد با هم توافق کرده بودند. ممکن است روسای مشترک HDP از مفاد توافق مطلع نشده باشند، زیرا قدرت تصمیم گیری نهایی کاملاً در دست رهبری پ.ک.ک در قندیل است. حتی این توافق باعث نگرانی کردهای حامی HDP نیز شده است و در واقع کردها سر درگم هستند.

مفاد توافق بین CHP و قندیل هنوز فاش نشده و ممکن است هرگز فاش نشود. در صورت پیروزی قیلچداراوغلو، ممکن است به HDP در دولت خود پست هایی داده شود، اما این بار افرادی که قندیل را در قدرت ترکیه نمایندگی می کنند، کرد نخواهند بود. حسن جمال، چنگیز چاندار و افرادی مانند سری سوریا ممکن است نمایندگان قندیل باشند،یعنی شخصیت کمالیستی هستند و بتوانند روندی را شروع کنند.

سوال این است در صورت پیروزی کمال قلیچدار اوغلو آیا رویکرد دولت جدید به مسئله کرد و پ.ک.ک تغییر خواهد کرد؟                               بنا به تاریخ گذشته حزب جمهوری خلق تغییر آنچنانی انجام نخواهد گرفت. زیرا ذهنیت جامعه ترکیه برای مذاکره با پ.ک.ک آماده نیست و این جامعه است که روند مذاکره و گفتگو را مشخص خواهد کرد. هر چند که کمال قلچیدار اوغلو بنا به قول هایی که به پ.ک.ک داده باشد به تنهایی از پس حل این مشکل بر نخواهد آمد. زیرا حل مسئله کرد و یا برسمیت شناختن حقوق کردها در قانون اساسی ترکیه محال است. زیرا نفوذ ملی گرایان ترک در بدنه دولت بیشتر هستند و آنها به هیچ عنوان اماده نیستند که حقوق کردها را به رسمیت بشناسند. اما اکنون پ.ک.ک همکاری خود را با CHP و ائتلاف ملت پنهان کرده و برای آن  که کمال قلیچداراوغلو پیروز شود دست به هر کاری می زند. نامزدهای CHP آشکارا می‌گویند که پ‌ک‌ک اسلحه‌ها را کنار می‌گذارد و ما یک دموکراسی جدید ایجاد می‌کنیم و درباره «صلح» صحبت خواهیم کرد؛که اسلحه زمین گذاشتن پ.ک.ک محال است و همانند این است که “شتر در خواب بیند پنبه دانه “. زیرا قدرت و ماهیت پ.ک.ک در اسلحه و باروت است در صورتی که اگر پ.ک.ک خلع سلاح شود پایان پ.ک.ک است و پ.ک.ک نیز این را به خوبی می داند که این هرگز صورت نخواهد گرفت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *