۳۱ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • فعالان و ناظران کرد: اداره PYD در حال ترویج مسئولیت روس ها در قبال تشدید تنش ترکیه در کوبانی برای سرپوش گذاشتن بر نقش پ.ک.ک است.

فعالان و ناظران کرد: اداره PYD در حال ترویج مسئولیت روس ها در قبال تشدید تنش ترکیه در کوبانی برای سرپوش گذاشتن بر نقش پ.ک.ک است.

  • ۲۲ دی ۱۴۰۰
  • ۳۰۴ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، فعالان و ناظران کرد تاکید می‌کنند که گروه تروریستی (پ‌ک‌ک) عامل بمباران مناطق کردنشین در کردستان سوریه و آسیب رساندن به شهروندان آنجاست.» و آواره شدن ساکنان آن و اکنون همین امر در مورد شهر کوبانی (عین العرب) نیز تکرار می شود.

مصطفی شیخو، فعال سیاسی ترکیه در خصوص تحولات اخیر و بمباران بی رویه کوبانی توسط ترکیه گفت: پ.ک.ک مناطق کردنشین سوریه را به میدان جنگ با ترکیه تبدیل کرد و عفرین، گری سپی و سری کانی را به آنها تحویل داد.

وی افزود: “آنچه دو روز قبل از بمباران در کوبانی رخ داد منجر به وقوع درگیری شد و باعث نگرانی و وحشت در منطقه شد. پ‌ک‌ک مسئولیت مستقیم آن را بر عهده دارد، زیرا این گروه منطقه را به میدان نبرد باز تبدیل کرده است. ترکیه و در داخل شهرها و حومه آن تونل ها و غارها حفر کرد و طبیعتاً غیرنظامیان تاوان آن را خواهند داد.»

شیخو تاکید کرد که “بمباران بی رویه شهرها و روستاها با تمام معیارها محکوم است و ترکیه و پ ک ک نباید مردم را قربانی درگیری های خود در مناطق کردستان چه در کردستان سوریه و چه در اقلیم کردستان عراق” کنند.

این فعال سیاسی کرد خاطرنشان کرد: پ‌ک‌ک پس از واگذاری سه منطقه به ترکیه، اکنون می‌خواهد تاجگذاری خود را با تحویل کوبانی و آواره‌کردن مردم آن به نام مقاومت و شعارهای دروغین، مشابه آنچه در ترکیه انجام داد، بر سر آن بگذارد.

شیخو تصریح کرد: مبارزه پ.ک.ک با ترکیه در اقلیم کردستان یا شمال سوریه مرگ و ویرانی را برای مردم کرد به همراه داشته است و این همان چیزی است که رژیم های غاصب در کردستان می خواهند.

شنبه گذشته در بمباران شهر کوبانی و حومه آن توسط ترکیه یک غیرنظامی کشته و ۱۱ تن دیگر از جمله زنان و کودکان زخمی شدند.

روحات محمد، فعال رسانه ای نیز به نوبه خود گفت: آنچه در کوبانی رخ می دهد، بمباران با مارش و توپخانه، راه را برای تحویل این منطقه به ترکیه باز می کند، همانطور که در عفرین و سایر مناطق اتفاق افتاد.

محمد افزود: «مقامات اداره خودمختار حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) روس ها را مسئول بمباران غیرنظامیان در کوبانی می دانند تا نقش پ.ک.ک در تشدید تنش اخیر ترکیه در منطقه را پنهان کنند.

در مقابل، عثمان مالو، یکی از رهبران حزب دمکرات کرد در سوریه، پ‌ک‌ک را مسئول بمباران غیرنظامیان در کوبانی دانست و گفت: «ما کشتار غیرنظامیان را با شدیدترین الفاظ محکوم می‌کنیم، اما نباید این واقعیت را نادیده بگیریم. کوبانی مالیات امارت اوجالان را از خون فرزندانش و رنج مردمش می پردازد.

ردیف مصطفی وکیل دادگستری در پستی در صفحه فیسبوک خود نوشت: تا زمانی که پ‌ک‌ک مناطق ما را تحت کنترل داشته باشد یا حتی در آن‌ها حضور داشته باشد، این مناطق کانون تنش و بی‌ثباتی و عرصه جنگ بوده و حوادث ناگوار بیشتری را برای مردم رقم خواهد زد.

و محمود الو، فعال حقوق بشر، گفت: «تشدید ترکیه در هدف قرار دادن غیرنظامیان در شهر کوبانی جنایت بزرگی است که ارتش ترکیه و گروه تروریستی پ.ک.ک، که عملیات نظامی علیه سربازان ترکیه در گاره انجام دادند، جنایت بزرگی است.

الو افزود: “آنچه در کوبانی اتفاق افتاد بخشی از درگیری پ.ک.ک با ارتش ترکیه در شمال سوریه است. پ ک ک به کشتن غیرنظامیان یا هدف قرار دادن آنها اهمیتی نمی دهد، بلکه بر روی رسانه ها سرمایه گذاری می کند و عملیات خود را تشدید می کند. زیرا این یک گروه ماجراجو است که به جان غیرنظامیان بی دفاع توجهی نمی کند.»

علو خاطرنشان کرد که «آینده مناطق کردنشین با تداوم کنترل پ.ک.ک بر منطقه، در غیاب نقش واقعی احزاب کرد سوریه در صحنه، داغ خواهد بود».

در همین حال، محمود حسن برازی، نویسنده کُرد گفت: بمباران بی رویه ترکیه به شهر کوبانی در واکنش به کشته شدن سربازانش در انفجاری در گذرگاه گری سپی بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین