۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

شکست ایدئولوژیک خط سوم PKK در شمال سوریه  

  • ۲۶ فروردین ۱۴۰۱
  • ۳۵۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : در شمال سوریه پارتی اتحادیه دمکراتیک موسوم  به پ ی د  که در راستای ایدئولوژی عبدالاه اوجالان رهبر  پ ک ک مدعی شده است  که شیوه سیاست انها بر سیاست خط سوم استگویا نه به دولتهای منطقه ای متکی هستند و نه به سیاست مداخله گران خارجی و با یک معنا خود را مستقل میدانند  و مدعی هستند که بدون وابستگی به نیروهای خارجی کار خواهند کرد.

شاخه سوری پ ک ک از فرصت بوجود امده توانست تا حدودی مناطقی را در کنترل خود داشته باشند  اما انچه که در طول  چند سال گذشته مشاهده  شد و مخصوصا در جنگ کوبانی و عفرین ونوار مرزی سری کانی  روشن شد که پ ک ک نمی تواند مستقل باشد بلکه پ ی د در مرور زمان در اغوش امریکا و نیروهای امپریال قرار گرفت و قدرت تصمیم گیری خود را در مسائل حساس از دست داد و واگذاری عفرین در یک شبه به ترکیه با میانجگری امریکا  بعد ایدئولوژی  پ ک ک را چالش کشاند و حزبی که  مدعی خط مستقل سیاست، که خود را بنام سیاست بر محور خط سوم نامیده بود دیگر نمی تواند مستقل باشد بلکه برای نیروهای امپریال به ابزار سیاسی مبدل گشت وتمامی معیارهای ایدئولوژی خود را پایمال کرد.

اما انچه اشکار شد چارچوب فرقه ای بر اساس ایدئو لوژی پ  ک ک  کفایت یک زندگی اجتماعی را در شما ل  سوریه  ندارد و موضوع با مثال زیر روشن تر خواهد شد مانند برتن کردن لباس یک کودک بر تن یک مرد بزرگ بود.

مسلما اداره کردن یک جامعه با طیف های گوناگون در قالب ایدئولوژی یک فرقه جواب مایحتاج جمعه را نمی تواند برآورده کند بلکه این نوع سیاست نوعی خودکشی  جامعه تلقی  خواهد شد  و انچه که در شمال سوریه توسط ایدئولوژی  پ ک ک پیاده سازی شد جامعه را در انحصار یک فرقه در اوردن بود   زیرا فرقه ها بر اساس معیارهای خاص سازمان دهی  میشوند و تعدادی  خاص از افراد در ان جای می گیرند و در فرقه تفاتها سرکوب می شود و سیستم فرقه ها بر معیارهای  یک فرد سازماندهی می شوند.  شیوه مدیریت در انها  هرمی هستند و با یک معنا با ماهیت  طبیعی جامعه درتضاد  هستند.پ ک ک خواست که در شمال سوریه جامعه را بر اساس معیارهای  فرقه ای اداره ومدیریت کند و به همین علت با واکنش مردم مواجه شد از جمله:

– عده ای از کردها به ترکیه و اروپا و کردستان عراق مهاجرت کردند.

– سربازی اجباری اعم از دختران  و پسران به یکی از دغدغه های بزرگ برای خانوادها تشکیل شده بود و بیشتر خانوادها از ترس فرزندانشان را به اروپا فرستادند.

– به انحصار در اوردن سیستم اموزشی در راستای گرایشهای فرقه ای که موجب موج عظیمی از دانشجویان شد که انتقاد کردند که سیستم اموزشی  پ ک ک عاری ار علم روز و متکی بر ایدئولوژی اوجالان است  و جوابگوی علم و دانش امروزی را نمی دهد.

-سوق دادن ایده های مردم در گرایشهای پ ک ک و محدود کردن اماکن دینی و از میان برداشتن تفکر دینی یکی از چالشهای بزرگ بود ممنوعیت به در اوردن مساجد.

-رفتار های  پ ک ک در مرور زمان سبب شد که جامعه از پ ک ک فاصله بگیرند و مخصوصا دیگر ادیان مانند عربها و اسوریها و ترکمنها ….به دشمن پ ک ک تبدیل شوند .

-سرکوب کردن مخالفان واتش زدن مقرهای دیگر احزاب کردی وعدم اجازه به فعالیتهای انها و دستگیری مسئولان انها و زندانی کردن کادرهای انها  سبب شد  یک طیف بزرگ مخالفان احیا شود .

-بکارگیری کودکان در کارهای نظامی  سبب نگرانی سازمانهای بین اللملی شد.

اعمال فعلی گروهای وابسته به پ ک ک  که نزد نیروهای خارجی صورت می گیرد وهمه این نیروها که گویا  مدعی دمکراسی وآزادی وحقوق بشر  ….هستند اما در برابر اعمال پ ی د سکوت را انتخاب می کنند واین خود چالشی بزرگتر است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین