۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • مصاحبه
  • >
  • سیاستمدار کرد: پ.ک.ک هیچ گامی به نفع مردم کرد برنداشته است

سیاستمدار کرد: پ.ک.ک هیچ گامی به نفع مردم کرد برنداشته است

  • ۳ آذر ۱۴۰۰
  • ۳۴۷ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، سعدون شیخو، سیاستمدار کرد سوری، امروز چهارشنبه تایید کرد که حرف آخر در مورد وحدت صفوف کرد که بر حال و آینده مردم کرد در سوریه تاثیر می گذارد در دست گروه تروریستی (پ ک ک) است. اوضاع کنونی نشان می دهد که رهبری پ.ک.ک هیچ گامی در راستای منافع مردم کرد برنداشته است، بلکه بر خلاف منافع کردها و به طور سیستماتیک از همه جهات عمل کرده است.

وی افزود: با توجه به انفعال آمریکا، روسیه و ترکیه هر دو به دنبال تقویت و گسترش مواضع خود در مناطق کردنشین به ویژه منطقه شرق فرات، منطقه نفوذ آمریکا بودند که روسیه از آن به عنوان کارت فشاردر مورد (SDF) در حوزه نظامی و سیاسی استفاده کرد.

شیخو افزود: روسیه علاوه بر تقویت نظامی خود در شرق فرات، اداره PYD را برای احیا و احیای جلسات با حکومت سوریه با هدف توافق و عادی سازی اوضاع بین دو طرف تحت فشار قرار داد تا از تهاجم ترکیه جلوگیری کند. و به این ترتیب نفوذ خود را به هزینه آمریکایی ها گسترش و تقویت می کند.»

وی تصریح کرد: علاقه آمریکا به پرونده سوریه با اعلام اهداف خود در سوریه، حفظ جریان کمک‌های بشردوستانه، تداوم آتش‌بس در سطح ملی و تداوم حضور نظامی در شمال شرق سوریه، دوباره بازگشته است. جلوگیری از بازگشت داعش و حمایت از روند سیاسی در سوریه بر اساس قطعنامه.» ۲۲۵۴ سازمان ملل و هیئتی از وزارت خارجه آمریکا به ریاست ایتان کالیج، دستیار معاون وزیر امور خارجه، سفری را انجام دادند که طی آن وی با شورای دموکراتیک سوریه دیدار کرد. ائتلاف ملی سوریه اپوزیسیون و نمایندگان شورای ملی کرد ENKS با هدف فعال کردن نقش سیاسی و امنیتی خود و اطمینان بخشی به متحدان خود در سوریه و واضح است که آمریکا حداقل تا حد قابل پیش بینی صحنه سوریه را ترک نکرده است.

شیخو گفت: رقابت تنگاتنگی بین آمریکا و روسیه در پرونده سوریه به ویژه در منطقه شرق فرات، پس از تسلط این رژیم با حکومت سوریه بر سایر مناطق سوریه به جز منطقه ادلب که احتمالاً منطقه ادلب است، به وجود آمده است.

این سیاستمدار کُرد گفت: اصولاً بین حکومت سوریه، پ.ک.ک و PYD بر سر حقوق مردم کرد در سوریه اختلافی وجود ندارد، اما هر دو طرف نیاز به چراغ سبز از سوی نیروی بین المللی و منطقه ای دارند.

شیخو در مورد گفتگوی کردها گفت: «سیستم PYD که طرف مقابل پ‌ک‌ک به حساب می‌آید، توافق‌های اعلام شده بین PYD و ENKS را عملی نکرده و اجرا نکرده است و این سیستم برای ایجاد زمینه مناسب برای ایجاد زمینه مناسب کار نمی‌کند. بسازد و هیچ نشانه ای مبنی بر پذیرش و اجرای توافق با شورا در آینده ارائه نکرده است و در سطوح داخلی و خارجی طوری حرکت می کند که گویی کردستان سوریه مزرعه خودش است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین