۳۱ فروردین ۱۴۰۳

زندانبانان کرد شمال سوریه در خدمت آمریکا

  • ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹
  • ۴۱۷ بازدید
  • ۰

– بعد از فروپاشی داعش در سوریه ترامپ در چندین نوبت اعلام کرد از کردهای شمال شرق سوریه حمایتش را برخواهد داشت امری که هیچ گاه اتفاق نیفتاد و گذر ایام نشان داد اکراد شمال شرق سوریه با هدف نگهبانی از منافع آمریکا در این منطقه و همچنین ایفای نقش زندانبانانی کاملا وفادار به ترامپ نگهداری و حفاظت از بازماندگان داعش برای روز مبادای آمریکا را برعهده گرفته اند.

– طی هفته های اخیر مستنداتی مبنی بر تحویل برخی از فرماندهان زندانی داعشی نزد کردهای سوریه به نیروهای امریکایی رسانه ای شد و مقصد آن ها عراق و هدف از آن بهرگیری از این جماعت تروریست در مسائل امنیتی و اطلاعاتی عنوان شد. البته دیری نپایید که گسترش تحرکات دواعش در عراق این هدف امریکا را کاملا روشن کرد.

– با خبر امروز لوموند فرانسه آنچه بیش از پیش روشن شد اینکه مساله استفاده از باقیمانده داعش درعراق منحصر به انتقال چند فرمانده داعشی نبوده و عمق فاجعه بیش از آن است که تصور می شد. نفوذ دادن ۳هزار داعشی در عراق یعنی تلاش برای تکرار سناریوی ۲۰۱۴ و سقوط منطقه ای مانند موصل و در نتیجه خلق بهانه ای جدید برای ماندگاری امریکا در عراق و البته کشور هم مرز آن سوریه.

– آنچه در این میان شایسته تامل است اینکه با بازگشت ناآرامی ها به عراق و سوریه از سویی ماندگاری امریکا در منطقه به ظاهر توجیه پذیر می شود، از دیگرسو بر انگیزه های کردهای شمال شرق سوریه در اعلام جدایی از سوریه تقویت می شود و بالاخره و مهم تر اینکه گفتگوهای باصطلاح استراتژیک پیش رو میان امریکا و عراق با دست پر امریکا مبنی بر ناتوانی عراق در تامین امنیتش برگزار خواهد شد. تا اینجای کار به نظر می رسد سناریویی امریکایی اصرار بربقای در منطقه جواب داده است اگر چه همچنان یک مورد مغفول در این سناریو احتمال موفقیت آن را با سوالاتی جدی مواجه می کند و آن اصرار محور مقاومت بر اخراج امریکا از منطقه است.

در همین راستا اکنون بخوبی می توان رمز و راز اصرار امریکا در ناآرام نگه داشتن عراق طی ماه های گذشته را فهم کرد و البته میتوان به این باور رسید که تقویت داعش در عراق به آن معناست که امریکا به اهداف مورد نظر خود در این کشور و در سایه ناآرامی ها دست نیافته و به همین خاطر پروژه اعزام دواعش در عراق را کلید زده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین