۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • خودگردانی کُردهای سوریه پیش از ژنو۲ اعلام می شود

خودگردانی کُردهای سوریه پیش از ژنو۲ اعلام می شود

  • ۹ دی ۱۳۹۲
  • ۳۰۰ بازدید
  • ۰

بین هفت تا ده روز پیش رو آخرین مراحل اعلام خودگردانی مناطق سه گانه ی شمال سوریه به پایان می رسد و پیش از تشکیل نشست ژنو نظام خودگردان اعلام می شود.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از HAWARNEWS دکتر عبدالکریم عمر، عضو شورای قانون گذاری مجلس خودگردانی کُردهای سوری اعلام کرد:«ما بین هفت تا ده روز آینده چند نشست مهم را با دوستان خود در مجلس قانون گذاری و مجلس تدارک و آماده سازی خودگردانی برگزار می کنیم و در این نشست ها، آخرین مراحل اعلام خودگردانی مورد بررسی قرار می گیرد. هدف ما این است که پیش از تشکیل نشست جهانی ژنو۲ نظام خودگردان مناطق سه گانه ی کُردی مستقر و اعلام شود. ما طی یک ماه و نیم اخیر بر روی سه موضوع مهم کار کرده ایم: ۱- تدوین قوانین مربوط به برگزاری انتخابات محلی. ۲- تدوین مجموعه قوانینی تحت عنوان قرارداد اجتماعی. ۳- تدوین مقررات مربوط به شیوه ی اداره ی مناطق کردنشین. خوشبختانه در هر سه مورد به نتایج نهایی رسیده ایم و مانعی جدی برای اعلام خودگردانی وجود ندارد.»
این سیاستمدار و حقوق دان کُرد سوری که در شهر قامیشلو به سوالات خبرنگاران پاسخ می داد در ادامه افزود:«نظام خودگردان ما در آغاز مسیر، یک پروژه ی شش ماهه برای اداره ی مناطق کردنشین در دست اجرا دارد و طی شش ماه، زمینه ی لازم برای برگزاری انتخابات ایجاد می شود. خوشبختانه تعداد زیادی از احزاب و نهادهای مدنی برای مشارکت در اداره ی نظام خودگردان به ما مراجعه کرده اند و ما تمام این درخواست ها را در اسرع وقت بررسی می کنیم.»
گفتنی است بیش از بیست حزب و نهاد سیاسی کردهای سوریه چند روز پیش در شهر اربیل به منظور پایان دادن به اختلافات داخلی حود گرد هم آمدند و مذاکرات آنان یک هفته به طول انجامید اما بین شورای مردم غرب (نزدیک به پ.ک.ک) و شورای میهنی کردهای سوریه (۱۶ حزب نزدیک به بارزانی) در مورد اعلام خودگردانی کُردی توافقی به دست نیامد و این پروژه همچنان از سوی حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) به رهبری صالح مسلم مدیریت می شود.
قرار است خودگردانی کُردی شامل سه منطقه ی عفرین، جزیره و کوبانی. لازم به ذکر است که مناطق کردنشین سوریه یک پارچه نیستند و بین سه منطقه ی مزبور، دو شهر عرب نشین وجود دارند که موجب ایجاد گسست در جغرافیای کُردی شده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین