۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • خالد عیسی نماینده PYD در اروپا در گفتگو با کردپرس: عربستان و ترکیه مانع حضور PYD در ژنو شدند/ تصمیمات کنفرانس ژنو برای ما معتبر نیستند

خالد عیسی نماینده PYD در اروپا در گفتگو با کردپرس: عربستان و ترکیه مانع حضور PYD در ژنو شدند/ تصمیمات کنفرانس ژنو برای ما معتبر نیستند

  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
  • ۴۲۰ بازدید
  • ۰

نماینده PYD در اروپا طی گفتگو با خبرنگار کردپرس اعلام کرد: عربستان، ترکیه و قطر مانع حضور PYD در کنفرانس ژنو شدند و اپوزیسیون مورد نظر خود را که جریاناتی نژاد پرست و رادیکال هستند به ژنو بردند./ PYD به دلیل عدم حضور در ژنو به هیچ کدام از تصمیمات احتمالی این کنفرانس پایبند نخواهد بود.
کردپرس- جناب خالد عیسی همانطور که میدانید کنفرانس ژنو ۳ بدون حضور حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه آغاز گردید، نظر شما در مورد پیامد های عدم دعوت از PYD به این کنفرانس چه خواهد بود؟
خالد عیسی: کسی از PYD به این کنفرانس دعوت نشد، نیروهای اصلی که در حال مبارزه با ترور هستند دعوت نشدند، نیرویی که ۳۲ هزار کیلومتر مربع از خاک سوریه را تحت کنترل خود دارد دعوت نشد(اشاره به حزب اتحاد دموکراتیک). پس هر تصمیمی در این نشست گرفته شود برای حل مسئله سوریه مثمر ثمر نخواهد بود و ما بعنوان PYD به آن اعتنایی نخواهیم کرد.
کردپرس- به نظر شما چرا PYD نتوانست با استفاده از روابط خود با آمریکا و روسیه راه حلی برای حضور در کنفرانس بیابد؟ آیا این مسئله نشانگر شکننده بودن روابط PYD با آمریکا و روسیه نیست؟
خالد عیسی: ببینید نیروهای بین المللی تاکنون شرایط را برای ایجاد یک صلح داخلی و آشتی ملی در سوریه فراهم نکرده اند و نیروی اصلی که با تروریست های داعش مبارزه میکند را به کنفرانس دعوت نکرده اند. این نتیجه سیاست های عربستان و ترکیه علیه ماست. اپوزیسیونی که تحت رهبری ریاض و آنکارا به ژنو دعوت شده است، یک اپوزیسیون نژادپرست، عشیره ای و تندرو و رادیکال است که کردستان سوریه و نیروهای اداره کننده آن را نادیده میگیرد.
کردپرس- واکنش PYD به توافق های احتمالی کنفرانس ژنو ۳ چه خواهد بود؟
خالد عیسی: برای ما انگار ژنوی برگزار نشده است، کسی نمیتواند اراده ما را بشکند و تصمیمات خود را بر خودمدیریتی دموکراتیک در کردستان سوریه تحمیل کند. وقتی ما بعنوان اصلی ترین نیروی مبارزه با تروریست ها در سوریه به کنفرانس دعوت نشده ایم و در ادامه هم دعوت نشویم، پس هیچ کدام از تصمیماتی که از این نشست بیرون بیاید برای ما معتبر نخواهد بود و مسلما ما پایبند به آن نخواهیم بود.
کردپرس- به نظر شما آرایش سیاسی فضای سوریه پس از کنفرانس چه تغییری پیدا خواهد کرد و آیا عدم دعوت کُردها به ژنو تاثیری در سیاست های شما خواهد داشت؟
خالد عیسی: در سیاست ما تغییری به وجود نیامده، ما به خط مشی خود ادامه خواهیم داد، مردممان سازمان یافته تر خواهد شد و هیچ کس نخواهد توانست اراده مردم ما را زیر پا بگذارد. ما میخواهیم بخشی از سوریه باشیم و دنبال یک راه حل صلح آمیز و دموکراتیک هستیم و پروژه ما برای سوریه، پروژه دموکراسی است.بسیاری از قدرت های منطقه همچون عربستان سعودی، ترکیه و قطر به جهت اینکه دموکرات نیستند، این پروژه ما را برای خود خطری بزرگ می انگارند. ما ارتباطات خود را با طرف های دموکرات در سوریه گسترش خواهیم داد و برنامه خود را پیش خواهیم برد. به تعبیر ضرب المثل معروف عروسی در کردستان سوریه است، حال بگذارید آنها هرچقدر که میخواهند در ژنو طبل بزنند!

مصاحبه: مراد بروکی میلان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *