۳۱ فروردین ۱۴۰۳

حملات پ ک ک به ترکیه و ایران: دو پرنده با یک سنگ!

  • ۱۲ آذر ۱۴۰۰
  • ۴۰۵ بازدید
  • ۰

گروه تروریستی پ‌ک‌ک یک گروه چپ شبه‌نظامی در کردستان ترکیه است که در سال ۱۹۷۰ تأسیس شد و از سال ۱۹۸۴ فعالیت‌های مسلحانه‌ای را علیه دولت ترکیه با هدف جدایی آغاز کرد.

چرا پ ک ک به منافع ایران حمله می کند؟
علاوه بر ایده ها و مأموریت های این گروه، آنها علاوه بر سایر گروه های تروریستی، سابقه فعالیت های استقلال طلبانه در دهه ۲۰۰۰ را نیز دارند.
بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ که در آن غرب نسبت به ایران تهاجمی‌تر شد و گروه‌های تروریستی مانند جندالله حملات خود را به ایران افزایش دادند، پ‌ک‌ک از پژاک حمایت کرد و مستقیماً به ایران حمله کرد.
این طرح جدایی که بعدها در سوریه اجرا شد، قرار بود توسط این گروه ها اجرا شود که به دلیل قدرت ایران شکست خورد.
با توجه به تلفات سنگین آن دوران، دشمنی پ ک ک با ایران منطقی تر است.
با این حال، پ‌ک‌ک با ایران درباره جنگ در سوریه مذاکره کرد و تا حمله اخیر در ترکیه تقریباً از منطقه قرمز خارج شد. این حمله عواقبی برای PKK خواهد داشت که ممکن است دوباره آنها را در لیست سیاه قرار دهد.
در خاتمه، اگرچه اکثر حملات در ترکیه انجام شده و خسارت بیشتر به آن تحمیل می شود و پ‌ک‌ک مدعی رویارویی آغاز شده توسط ترکیه است، اما نمی‌توان انکار کرد که پ‌ک‌ک به منافع ایران نیز لطمه زده است. نمونه آن انفجار خط لوله گاز ایران به ترکیه است.این خط لوله سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز را حمل می کند.
واکنش ایران با این شبه‌نظامیان همیشه با صبر و حوصله است و این امر باعث شد که کردها دو بار به دسیسه‌های کردستان فکر کنند. با این حال، پاسخ این حملات همیشه به گونه دیگری اداره می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین