۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ترکیه امر آموزش در مناطق کردنشین را به کردها واگذار کند

ترکیه امر آموزش در مناطق کردنشین را به کردها واگذار کند

  • ۱۳ آذر ۱۳۹۲
  • ۳۹۵ بازدید
  • ۰

رهبر حزب صلح و دموکراسی اعلام کرد که این حزب توانایی مدیریت حوزه ی آموزش را دارد و می تواند مدارس مناطق کردنشین را اداره کند.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه ی زمان، در شرایطی که بین دولت اردوغان و جماعت پیرو فتح الله گولن فعال دینی و سیاسی ترکیه بر سر مدیریت موسسات کنکوری ترکیه اختلاف به وجود آمده و این موضوع بر تمام معادلات سیاسی ترکیه تاثیر گذاشته، فعالان سیاسی نزدیک به پ.ک.ک هم وارد این بحث شدند.گلتن کشاناک یکی از دو رهبر حزب صلح و دموکراسی در سفر به شهر کردنشین شرناخ در میان هواداران حزب خود گفت:« از دولت می خواهیم غیر از تامین منابع انسانی و پرداخت اعتبارات سالانه، کاری به امر آموزش و مدارس مناطق کردنشین نداشته باد. خود ما این حوزه را مدیریت می کنیم و از چاپ کتاب گرفته تا سایر مسائل، به بهترین نحو ممکن، امر تحصیل را مدیریت می کنیم.»
وی در ادامه و در خصوص ابعاد سیاسی و اجرایی این موضوع افزود:« اگر دولت به نهادها و ارگان های محلی و شیوه ی مدیریت محلی اعتماد کند و اداره ی مدارس را به ما بسپارد، نتایج ارزشمندی به دست می آید. چرا که سیستم کنونی آموزش ملی در کشور ما بر اساس بنیادهای فکری کمالیسم طراحی شده و رقابت و کشمکش حزب عدالت و توسعه و جماعت گولن نیز نمی تواند تغییری در آن ایجاد کند و در هر حال، فرزندان کُرد در این میان ضرر می کنند.»
صلاح الدین دمیرتاش دیگر رهبر حزب صلح و دموکراسی نیز چند روز پیش اعلام کرده بود که جماعت گولن از خلا فرهنگی و آموزشی در مناطق کردنشین استفاده کرده و دست به احداث چندین مدرسه و موسسه ی فرهنگی زده است. فتح الله گولن فعال دینی و سیاسی ترک که در پنسلیوانیای آمریکا ساکن است، پارسل در جمع مریدان خود اعلام کرد که عدم نفوذ فرهنگی و آموزشی آنان در ماطق کردنشین یک خطای نابخشودنی بوده و اگر به عنوان معلم و بهیار، در خانواده های شهری و روستایی کُرد نفوذ می کردند، مساله ی پ.ک.ک چندین سال پیش حل می شد.
گولن در بیش از یک صد و چهل کشور جهان دارای مدارس، دانشگاه ها و موسسات فرهنگی و آموزشی است و موسسات کنکوری شاگردان او در ترکیه سالانه درآمدهای چندمیلیاردی کلان کسب می کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *