۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • تأثیر گروهک تروریستی پژاک و پ.ک.ک بر امنیت اجتماعی مرزهای غربی کشور

تأثیر گروهک تروریستی پژاک و پ.ک.ک بر امنیت اجتماعی مرزهای غربی کشور

  • ۲۷ آبان ۱۴۰۰
  • ۳۶۸ بازدید
  • ۰

با توجه به این که امنیت از اولین و ضروری ترین نیازهای جامعه بشری محسوب می شود و اصلی ترین وظیفه حکومت نیز تحقق عدالت در جهت تأمین امنیت انسانهاست. پس امنیت داخلی در گرو اهتمام کافی به مرز و مرزداران است. ولی از آنجا که فعالیت و حضور نیروهای پژاک و پ.ک.ک به صورت مسلحانه در نوار مرزی استان آذربایجان غربی و تردد آنها به خاک جمهوری اسلامی ایران بر امنیت مرزهای مشترک بین ایران ، ترکیه، عراق و منطقه در سطوح مرزی تأثیر منفی گذاشته است.

حضور و فعالیت گروهک تروریستی پژاک و پ. ک. ک در نوار مرزی استان آذربایجان غربی باعث ایجاد ناامنی و کاهش امنیت اجتماعی این منطقه شده است.

اصولا در تمام جوامع بشری ، هر جا که مفهوم دولت و مردم شکل یافته است ، حفاظت از مرزها به عنوان اصلی ترین وظیفه دولت ها مورد توجه قرار داشته است . در تاریخ ایران نیز به ویژه در دوران نوین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه واهتمام به امور مرزها یکی از اولویت های اساسی حاکمان و دغدغه های اصلی زمامداران بوده است.

یکی از مهم ترین نیازهای انسان در همه جوامع ودر اعصار مختلف نیاز به امنیت و آرامش بوده است. امنیت بستر و زمینه ساز همه فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی است. به طوری که نیاز به احساس امنیت در بین مردم از ایجاد امنیت فیزیکی برای آنها مهم تر است. زیرا ایجاد نا امنی موجب تشویش خاطر شده وتأثیر عمیق بر چگونگی فعالیتها خواهد داشت. لازمه زندگی اجتماعی وجود امنیت است ونظم و امنیت اجتماعی استان متأثر از مرزهاست. بدین لحاظ توجه به وضعیت مرزها همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده و دولتها برای کنترل مرزهای خود ناچار به سرمایه گذاری می باشند. هر دولتی که بخواهد در داخل کشور امنیت برقرار کرده شرایط و امکانات سازندگی را فراهم کند، باید از مرزهایی مطمئن برخوردار باشد در غیر این صورت ، مشکلات ناشی از ناامنی که از مرزها نشات می گیرد ، مانع هر گونه سازندگی و پویایی در کشور خواهد بود . امنیت داخلی کشور، هنگامی به نحو مطلوب برقرار می شود که نسبت به مرز اهتمام مقتضی معطوف شود و در تقدم اول اقتدار نظام در مرز تجلی یابد. از آنجا که استکبار جهانی به منظور ضربه زدن به ایران اسلامی و در انزوا قرار دادن آن هر روز با ترفندها وشگردهای مختلف از جمله محاصره اقتصادی، حمله نظامی، ترور، بمب گذاری و ایجاد درگیری در مناطق مرزی متوسل می شود. عناصر مسلح غیر قانونی احزاب پژاک و پ.ک.ک در نوار مرزی استان آذربایجان غربی مستقر و موجب ناامنی اجتماعی منطقه شده و ضمن کم اثر کردن اقدامات نیروهای نظامی و انتظامی در جهت کنترل نوار مرزی ، باعث قومیت گرایی ومسلح شدن اکراد شده و مردم منطقه را به عدم تبعیت از حکومت مرکزی تحریک و آنان را برای مقابله با حکومت مرکزی مسلح کرده اند. که حضور آنان در منطقه باعث استرس و ناراحتی خانواده های ساکن در منطقه شده است. بنابراین، حضور عناصر فوق در منطقه تأثیر مستقیم در امور اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نظم و امنیت اجتماعی داشته وتحقق وحدت ملی را تهدید و قومیت گرایی را دامن می زند.

گروهک تروریستی پژاک و پ.ک.ک روند توسعه امنیت داخلی هر دو کشور ایران و ترکیه را در عمق ۵۰ کیلومتری و در سطح مرزی ، حدود یک دهه است تحت تأثیر منفی قرار داده است. این موضوع در حال حاضر با حضور آمریکا در خاک عراق و تحرک پژاک و پ.ک.ک در چهار کشور ایران ، سوریه ، ترکیه وعراق تبدیل به یک مسئله سیاسی قابل توجه شده است.

آنچه امروزه این مسئله را برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت کرده است ، تأثیرات این گروهک ها بر روند امنیت داخلی ایران و افزایش روز افزون آن است. تبلیغات گسترده گروهک پژاک در روستاهای کرد نشین ایران منجر به ایجاد جایگاه مردمی آن شده و هر روز تعداد هواداران آن افزایش یافته است. گروهک فوق الذکر از نظر فرهنگی نیز فعالیت چشمگیر و مؤثری انجام داده لذا در دهه اخیر امنیت داخلی استان را تحت الشعاع قرار داده و ارتباطات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور مسلمان را با فراز و نشیب روبه رو کرده است. هر چند که فعالیت گروهک فوق در این استان در زمینه های مختلف تأثیر گذار است ولی این تحقیق در صدد بررسی تأثیر فعالیت این گروهک بر امنیت اجتماعی این منطقه با بررسی مؤلفه های تأثیر اقدامات آنان بر اقدامات مقابله ای نیروهای نظامی در مقابل قاچاق کالا ، احساس ناامنی در مردم منطقه نابسامانی های مناطق مرزی و ترویج قومیت گرایی در استان است.

ادامه دارد…

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین