۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • برای گفتگو با ترکیه هیچ شرطی نداریم/ ۱۵هزار نفر نیروی مسلح داریم

برای گفتگو با ترکیه هیچ شرطی نداریم/ ۱۵هزار نفر نیروی مسلح داریم

  • ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۲۶۷ بازدید
  • ۰

صالح مسلم اعلام کرد که قدرت دفاعی و گستردگی شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک، مانعی جدی بر سر راه سیاست های مداخله گرانه ترکیه در شمال سوریه بوده است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی :به نقل از بی.بی.سی ترکی، صالح مسلم رهبر حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (PYD) درباره تحولات سیاسی ترکیه و مذاکرات صلح بین دولت اردوغان و پ.ک.ک گفت:« در سال ۱۹۹۸ و پیش از آن که اوجالان سوریه را به درخواست حافظ اسد و به مقصد یونان ترک کند، خطاب به دوستان خود گفت: باید برای کردهای سوریه یک حزب ویژه تاسیس کنیم. همین تصمیم اوجالان پس از ۱۴ سال، شرایطی را رقم زده که دولت ترکیه را به سوی مذاکره با اوجالان و پ.ک.ک سوق داد. به این معنی که ترکیه به خوبی متوجه این نکته شد که اگر با اوجالان و پ.ک.ک صلح نکند، با قدرتی که حزب اتحاد دموکراتیک در شمال سوریه به دست آورده است، منافع ترکیه تهدید خواهد شد.»
وی در ادامه افزود:« هم اکنون حزب اتحاد دموکراتیک با ۱۵ هزار نفر نیروی مسلح، کنترل بخش وسیعی از شمال سوریه را در دست دارد. ما معتقدیم که توافقات دولت ترکیه با پ.ک.ک، راه را برای پیشرفت حزب ما هموارتر خواهد کرد و سیاست های آنکارا در مقابل ما دچار تغییرات جدی خواهد شد. خبر عقب نشینی نیروهای پ.ک.ک به سوی شمال سوریه صحت ندارد و ما نیازی به کمک نظامی آنها نداریم اما اگر در آینده چنین نیازی احساس کنیم، از طرح آن ابایی نخواهیم داشت. در خصوص خبر همکاری و هم پیمانی ما با ارتش آزاد سوریه نیز باید بگویم که فقط در برخی مناطق با آنان توافق هایی داریم و در حال حاضر هم پیمان نیستیم.»
مصاحبه گر بی.بی.سی ترکی در ادامه متن گفتگو با این رهبر سیاسی کُرد سوریه نوشته است: صالح مسلم در سال ۱۹۸۳ با عبدالله اوجالان آشنا شده است. او نیز مانند حاجی احمدی رهبر پژاک، از میادین فعالیت مسلحانه دور بوده اما اعتماد ویژه ای به توان نظامی افراد مسلح حزب خود دارد. صالح مسلم برای آن که با واکنش منفی رهبران کشورهای منطقه و جهان روبرو نشود، در همه مصاحبه های خود از زبان و لحن کاملا دیپلماتیک استفاده می کند. از او می پرسم: آیا ممکن است اوجالان در زندان، به عنوان رهبر و هدایت گر حزب شما نیز با ترکیه مذاکره کند؟ صالح مسلم بدون آن که آشکارا بله را بر زبان بیاورد در پاسخ می گوید:«اوجالان فقط رهبر پ.ک.ک نیست و از دید همه کردها اهمیت ویژه ای دارد و ما نیز نمی توانیم خود را از پیشنهادها و راهنمایی های او غافل کنیم.»
صالح مسلم در ادامه افزود:«تاکنون ترکیه یک مانع جدی برای تقویت روابط ما با مخالفین سوری بوده و آنان را به دوری از ما توصیه کرده اما بر اساس پیش بینی های ما این وضعیت تغییر می یابد. ما پیام های غیرمستقیمی از سوی آنکارا نیز دریافت کرده ایم اما هنوز رابطه جدی بین ما به وجود نیامده است و اعلام آمادگی می کنیم که بدون هیچ قید و شرطی با سران ترکیه دیدار گفتگو کنیم.»

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *