۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بازی خطرناک PKK و داستان خودساخته اتحاد ملی KNK

  • ۷ دی ۱۴۰۱
  • ۳۲۸ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان : اثرات منفی حضور پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق همچنان ادامه دارد. به ویژه پس از حملات داعش در سال ۲۰۱۴، پ.ک.ک که در اقلیم کردستان مستقر بود تمام تلاش خود را برای تعمیق و حل مشکلات داخلی به کار می گیرد. در بحبوحه حملات داعش و گسترش مرزهای اقلیم کردستان و تشکیل دولت کردی، کشورهای این منطقه در وحشت بزرگی قرار گرفتند. در مقابل، ترکیه برنامه خاصی داشت: قرار دادن پ ک ک در مناطق داخلی اقلیم کردستان. پس از آن تاریخ، مرکز اصلی سیاسی پ‌ک‌ک که در قندیل بود، به روستایی نزدیک سلیمانیه منتقل شد. پ ک ک موسسات مختلفی را با نام های مختلف در ولسوالی ها و شهرها ایجاد کرد. به ویژه در مرکز شهر سلیمانیه، پ ک ک به نوعی آن را اشغال کرده بود. رهبران و کارکنان ارشد پ ک ک در سلیمانیه مستقر بودند. پ‌ک‌ک برای حفظ این موقعیت و اجرای مفاد قرارداد راهبردی با ترکیه، از سلیمانیه به اربیل حمله کرد.
اولین گام حمله پ ک ک به اربیل اعلام شد. گام دوم حمله فیزیکی به دیگر مناطق کردستان علیه اربیل بود. گام سوم حمله مستقیم به پیشمرگه ها با سلاح و از بین بردن ثبات اقتصادی و اجتماعی اقلیم کردستان بود. گام چهارم گرد هم آوردن تمامی محافل اقلیم کردستان و تشکیل اتحاد علیه حزب دمکرات کردستان بود. اکنون با همه اینها اقدام خصمانه جدیدی بر علیه اقلیم کردستان تحت عنوان «وحدت ملی» سازماندهی می شود. شاید در سال ۲۰۲۳ یا بیشتر شاهد این حملات زیر نقاب «وحدت ملی» علیه کردستان و علیه اربیل باشیم. در این موضوع بزرگترین استدلال پ.ک.ک «کنگره ملی کرد» خواهد بود. به طور معمول، KNK که پ.ک.ک از دهه ۱۹۹۰ در رسانه ها از آن استفاده می کند، نقش مهمی در زمینه تهاجم ایفا خواهد کرد.
در این راستا لازم است بیست و یکمین کنگره KNK را که در تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۲۲ در شهر دن هاگ هلند برگزار شد مرور کنیم.
نقش KNK چیست؟
تأسیس KNK به رهبری پ.ک.ک برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ در زله با نام مجلس ملی آغاز شد. در سال ۱۳۷۴ به عنوان پارلمان کردستان در خارج از کشور نامگذاری شد. در آغاز، بسیاری از شخصیت های کردستان در KNK شرکت داشتند. این خط کردستان با عزیمت اوجالان به ترکیه در ۱۵ فوریه ۱۹۹۹ و اظهارات وی علیه کردها و کردستان فروپاشید. فقط در چنین دوره ای در ۲۴ می ۱۹۹۹ در پایتخت هلند، آمستردام، با کنگره ای که برگزار شد، نهاد قبلی حذف شد و نام KNK به وجود آمد. به این ترتیب از یک سو ساختارهای قدیمی کردستان منحل شد و از سوی دیگر سازمانی که مستقیماً دولت ترکیه و مبارزات کردستان شمالی را هدف قرار می داد از بین رفت. تحت کنترل پ ک ک به یک سازمان حاشیه ای در سلسله مراتب پ ک ک تبدیل شد.
در کنار همه اینها پ.ک.ک، پ.ک.ک در سال ۱۹۹۱، YNKD در سال ۱۹۹۶، PÇDK در سال ۲۰۰۳، نهضت آزادی در سال ۲۰۱۴ و گروه بزرگی از رسانه ها، جوانان، زنان و… خواستند خود را در جنوب مستقر کنند. خود را در اکتشافات اقلیم کردستان شریک کنید و نفوذ خود را در جنوب افزایش دهید.
KNK تلاش می کند کردستان را نشان دهد
به ویژه پس از اینکه پ‌ک‌ک خود را تحت عنوان KCK سازماندهی کرد، در سال ۲۰۰۴، نفوذ KNK بسیار کم بود. اما هنگامی که KCK بلافاصله به عنوان بخشی از PKK آشکار شد، KNK دوباره به عنوان یک سازمان تروریستی محافظت شد. به ویژه، KNK فعالیت های دیپلماتیک PKK را در اروپا انجام می دهد. کادرهای PKK مانند آدم اوزون و نیلوفر کوچ به عنوان اعضای KNK در اینجا حضور داشتند. KNK با توجه به الزامات PKK استفاده خواهد شد.
اما باید توجه داشت که به جای تشکیلات وحدت ملی، از KNK به عنوان آلترناتیو علیه پارلمان اقلیم کردستان استفاده می شود. با وجود این، برخی از عناصر کردستان و جنوبی در داخل KNK حضور دارند. برای این کار به برخی از عناصر کردستانی، سخنرانی ها و تصاویر با توجه به نیاز خود اهمیت می دهد. به عنوان مثال، اگرچه KNK در تجمعات و فعالیت های خود از پرچم کردستان چندان استفاده نمی کند، اما در آخرین کنگره خود پشت صحن کنگره آویزان شد.

مولفه های جالب کنگره و سخنرانی زبیین آیدار
در کنگره KNK، مردم و ساختارهای جنوب در مقابل پ.د.ک به شکل جالبی مطرح شدند. در میان یو.ن.ک نام های نزدیک به پ.ک.ک مانند سالار محمود و ریزان شیخ دیلر وجود داشت که سال ها با جمیل بایک ارتباط مستقیم داشتند. حوال ابوبکر استاندار سلیمانی نیز حضور داشت.
حضور حوال ابوبکر استاندار سلیمانیه که زمانی می خواست سلیمانیه را از اقلیم کردستان جدا کند معنای خود را داشت.
علاوه بر این، زبیین آیدار بر این خط تأکید کرد: «KNK در آینده در جنوب و روژاوا با قدرت بیشتری سازماندهی و کار خواهد کرد. هدف ما تبدیل شدن به مرکز KNK در جنوب کردستان است.
آیا این اتحادیه ملی کردها است یا تلاشی برای تفرقه انداختن کردها؟
در واقع KNK از سال ۲۰۰۸ در اقلیم کردستان فعالیت می کند. از سال ۲۰۰۹ در اربیل دفتر دارد. اگرچه KNK تحت کنترل PKK است، اما بیشتر در عراق کار می کند تا سوریه.
اما پ.ک.ک در این زمینه برنامه دارد: با برگزاری کنگره ای تحت عنوان کنگره ملی کردستان، می خواهد حزب دمکرات کردستان و ساختارهای مبتنی بر روش بارزانی را در جنوب تضعیف کند و خود را به عنوان جایگزین معرفی کند. او با استفاده از قدرت خود در رسانه ها، می خواهد این خیانت و تلاش برای ایجاد تفرقه داخلی را به عنوان وحدت ملی نشان دهد. او در این راستا سعی دارد یو.ان.ک را زیر بال خود بگیرد.
به طور خلاصه، استراتژی پ‌ک‌ک این است که «از درگیری‌های احزاب اقلیم کردستان استفاده کند و از مشکلات بین احزاب عراقی به عنوان مبنایی برای سازمان‌دهی برای کسب موقعیت استفاده کند».
معلوم بود که جمیل بایک و کمیته همراه او که به نام کمیته دیپلماتیک سلیمانیه در اینجا مستقر هستند، مدتهاست که ی.ن.ک را تحت فشار قرار داده اند تا همه پل ها را با حزب دمکرات کردستان فعلی خراب کند. پ.ک.ک در رسانه های خود سعی می کند برخی از افرادی را که موضع چندانی در این زمینه ندارند به عنوان افراد با نفوذ معرفی کند. او می خواهد از جناح خود تشکر کند و آنها می خواهند وضعیت فدرال از بین برود و او را در فعالیت های KNK در جنوب قرار دهند. به همین دلیل پ.ک.ک در حال جمع آوری اسامی است.
همچنین از کادرهای خود که در زمینه قانونی در ترکیه کشف شده اند، در داخل KNK استفاده کنید. پ ک ک می خواهد یک جمعیت سیاسی ایجاد کند. در واقع می دانیم که پ.ک.ک مخالفان بارزانی و حزب دمکرات کردستان در جنوب را مانند KNK جمع آوری و سازماندهی خواهد کرد. دفتر نمایندگی KNK در سلیمانیه قبلاً آدرس این باشگاه ضد بارزانی بود.
نسخه جدید طرح خیانت ۱۹۹۷
پ.ک.ک در تلاش است تا با تعمیق درگیری بین بافیل طالبانی و ساختارهای احاطه کننده YNK و PDK به اینجا وارد شود و جایگاهی برای خود به دست آورد. در واقع می دانیم که پ ک ک از سال ۱۹۹۱ از این تاکتیک استفاده می کند. در سال ۱۹۹۵، پ‌ک‌ک در ۲۶ اوت حمله نظامی به حزب دمکرات کردستان را آغاز کرد. در این حمله نظامی بهدینان، برنامه تصرف شهرها از خط دیانا – چمن – سیدکان – بامرنه – باتوفا تا زاکسو بود.
آیا سفر نوران ایمیر به سلیمانیه مربوط به این موضوع است؟
نوران ایمیر، نماینده حزب دمکرات کردستان شیرناک، مدتی پیش به سلیمانیه رفت. نوران امیر تنها نیامد. برخی از اعضای اداره ترکیه پ.ک.ک و PAJK نیز در آن نهاد حضور داشتند. بر اساس اطلاعات دریافتی، این کادرها با ادارات مربوطه پ.ک.ک و پژک دیدار کرده اند. نشست برنامه ریزی سالانه توسط جنبش زنان PKK از PAJK و KJK برگزار شد. یکی از اهداف این نشست تصمیم گیری برای برگزاری نشستی در اقلیم تحت عنوان کنگره ملی زنان است. KJK تحقیقات و آمادگی های لازم را برای آمادگی های لازم در این زمینه انجام می دهد.
به نظر می رسد پ.ک.ک می خواهد ابتدا کنگره زنان برگزار کند و شرایط محلی اجازه برگزاری کنگره ملی را می دهد یا خیر.
بدون شک همه اینها نشان می دهد که این کار به این راحتی نخواهد بود. زیرا تلاش پ.ک.ک برای شکستن منطقه جنوبی به سال ۱۹۸۸ برمی گردد. یعنی ۳۵ سال است که پ.ک.ک مانند بسیاری از احزاب، افراد، نهادها و کادرها با استدلال های مختلف سعی در حمله به نظام رسمی اقلیم دارد و می خواهد پاسخگوی دستاوردهای کنونی باشد. این بار به نام KNK و وحدت ملی تلاش خواهد کرد تا به همین هدف دست یابد.
با توجه به این واقعیت در گذشته، جایی که پ‌ک‌ک از «وحدت ملی» صحبت می‌کند، مردم باید بدانند که قصد پ‌ک‌ک از این کار، تقسیم وحدت و یکپارچگی خانواده کرد است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *