۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • بارزانی، عفو اوجالان و کاربرد عبارت «کردستان ترکیه»

بارزانی، عفو اوجالان و کاربرد عبارت «کردستان ترکیه»

  • ۲ آذر ۱۳۹۲
  • ۳۳۹ بازدید
  • ۰

اردوغان ضمن مثبت دانستن سفر بارزانی به دیاربکر اعلام کرد که با وی درباره عفو اوجالان صحبت نکرده و کاربرد عبارت «کردستان ترکیه» صحیح نیست.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از شبکه تلویزیونی atv رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه دیشب در یک گفتگو با حضور ۵ تن از روزنامه نگاران مشهور این کشور به سوالات آنان در خصوص تحولات سیاسی کشور، سفر بارزانی و مسائل مرتبط با کُردها پاسخ داد.
اظهارات بارزانی در مورد عفو اوجالان اشتباه بود
اردوغان اعلام کرد که عفو عمومی برای اعضای پ.ک.ک و عفو برای اوجالان در دستور کار حکومت ترکیه نیست. وی در پاسخ به این سوال که چرا مسعود بارزانی چنین چیزی را مطرح کرده است، گفت: «اگر جناب بارزانی چنین حرفی زده، اشتباه کرده است. من در گفتگو با ایشان در این خصوص صحبت نکرده و وعده ای نداده ام. مسأله عفو اوجالان نه به بارزانی مربوط است نه به من. این مملکت دستگاه قضا دارد و آنان باید در این خصوص حکم دهند. عفو قاتلین از اختیارات من نیست و فقط خانواده های مقتولین و دستگاه قضا می توانند در باره ی این موضوع تصمیم گیری کنند.»
در ادامه برنامه یکی از روزنامه نگاران از اردوغان سوال کرد که چه راهی برای آزاد کردن ۱۰۱ زندانی پرونده پ.ک.ک وجود دارد که به شدت بیمار هستند. اردوغان پاسخ گفت: «جناب رئیس جمهور براساس متن قانون اساسی ترکیه دارای اختیارات ویژه ای هستند و براساس قواعد حقوقی کشور، می توانند با درخواست عفو این افراد موافقت کنند. اگر واقعاً وضعیت این زندانیان حاد باشد و درخواستی برای عفو صورت بگیرد، جناب رئیس جمهور مختارند که با استفاده از اختیارات خود آنان را آزاد کنند.»
اردوغان درباره گفتگو با رهبر زندانی پ.ک.ک گفت: « در حال حاضر دوستان ما در سرویس اطلاعاتی میت در این حوزه به فعالیت خود ادامه می دهند و نمایندگان حزب صلح و دموکراسی هم با هماهنگی وزارت دادگستری به ایمرالی می روند و آرزو می کنیم که این مسأله و دیدار و گفتگو با اوجالان بر مذاکرات تأثیر مثبت بگذارد. اما واکنش احزاب مخالف به این مسأله چیز دیگری است. ما استراتژی خود را برای ادامه گفتگوها به این شکل تعریف کرده ایم و فعلا به این شیوه جلوه می رویم. اما در عین حال معلوم نیست که در آینده در این خصوص چه تغییراتی می توان به وجود آورد. گاهی شرایط موجود گام های ما را مشخص می کند و گاهی نیز این ما هستیم که می توانیم شرایط را تغییر دهیم.»
سفر من و بارزانی به دیاربکر میلاد یک دوره ی نوین است
اردوغان در ادامه افزود: «سفر من و بارزانی به دیاربکر و حضور شصت هزار شهروند کُرد در مراسم سخنرانی، میلاد یک دوره نوین است و گفتگوی تلویزیونی جناب بارزانی و سخنرانی ایشان نیز واقعاً تأثیرگذار و شایان اهمیت بود. بدون شک این سفر بر مذاکرات صلح تأثیر مثبت می گذارد. حضور شوان پرور و ابراهیم تاتلیسس در میدان دیاربکر هم از اتفاقات مهم بود و ما منتظریم که شوان پرور در مور حق شهروندی و شناسنامه درخواست رسمی به عمل بیاورد. در این صورت همه مراحل طی می شود و شوان پرور نیز حق شهروندی خود را به دست می آورد. ما به او خبر دادیم که درخواست خود را بنویسد و هم اکنون منتظر پاسخ او هستیم.»
حساسیت در برابر کلمه کردستان
اردوغان در مورد مواضع احزاب مخالف حکومت درخصوص کاربرد عبارت اقلیم کردستان عراق گفت: «ضدیت آنان با این واژه و مخالفت با به کارگیری این عبارت، بسیار طبیعی است چرا که درک آنان از مفهوم ملت، یک درک تنگ نظرانه است و همه را تُرک می بینند. آنان تاریخ کشور ما را به درستی نمی شناسند و اسناد مجلس نخست ترکیه را نخوانده اند. در مجلسی که در دوران عثمانی تأسیس شده عبارت کردستان وجود داشته و آتاترک نیز بارها از این واژه در سخنان خود استفاده کرده است. وقتی که در قانون اساسی عراق چنین عبارتی وجود دارد ما چرا باید از کاربرد آن هراس داشته باشیم.»
یکی از روزنامه نگاران از اردوغان پرسید: اندکی پس از سخنرانی شما عثمان بایدمیر، شهردار دیاربکر اعلام کرد که نام دیار ما کردستان ترکیه است. آیا با این عبارت موافقید؟ نخست وزیر ترکیه در پاسخ گفت: «خیر. چنین چیزی را مطلقا قبول نداریم. من چنین چیزی نگفته ام و جایی به نام کردستان ترکیه وجود ندارد. اسم آن منطقه جنوب شرقی آناتولی است و شهردار دیاربکر هم نباید از عبارتی استفاده کند که غیر از تحریک ملی گرایان فایده دیگری ندارد.»
درخواست مالکی برای سفر به ترکیه
اردوغان درباره ی روابط عراق و ترکیه گفت: « روابط ما با اربیل معمولاً با واکنش منفی بغداد روبرو می شد. اما سیاست خارجی ما به گونه ای است که می خواهیم هم با شمال عراق هم با دولت مرکزی عراق روابط مستحکمی داشته باشیم. آقای نجیفی اعلام کرد که نوری مالکی خواهان سفر به ترکیه است و من نیز اعلام کردم که هیچ چیزی از این بهتر و زیباتر نیست و قطعاً سفر ایشان بر ترکیه یک گام ارزشمند است. ترکیه و عراق هر دو به همدیگر محتاجند و ما هیچ گاه نمی توانیم چنین درخواستی را رد کنیم. در حال حاضر در شمال عراق زیرساخت های مهمی برای توسعه به وجود آمده و سطح رفاه و خدمات در این منطقه با مرکز عراق قابل مقایسه نیست. رئیس مجلس ما به زودی به عراق می رود و انتظار داریم که با سفر جناب مالکی به ترکیه، فعالیت شورای عالی همکاری های استراتژیک بغداد- آنکارا از سرگرفته شود.»
بارزانی، ترکیه و کُردهای سوریه
نخست وزیر ترکیه درخصوص تحولات مربوط به کُردهای سوریه و اعلام خودگردانی کُردی گفت: «بارزانی بیانیه تندی درخصوص اقدامات حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) صادر کرد و متن این بیانیه مورد تأیید ما نیز هست. اتفاقات ناگواری در شمال سوریه روی داده و آنان می خواهند خود را جمع و جور کنند و نیروهای خود را سازماندهی کنند اما نمی توانند. چرا که رابطه آنان با بارزانی قطع شده است. اصلا ممکن نیست که ما قبول کنیم در شمال سوریه نظام خودگردان به این شکل توسط آنان ایجاد شود. در این باره بارها صحبت کرده ایم و باز هم گفتگو می کنیم. ما می خواهیم برای ممانعت از شکل گیری این ساختار، هم با دولت عراق هم با اقلیم کردستان عراق گفتگو کنیم. »

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین