۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • ایزدی ها: پ.ک.ک فرزندان ما را می کشد و سرزمین مان را اشغال می کند

ایزدی ها: پ.ک.ک فرزندان ما را می کشد و سرزمین مان را اشغال می کند

  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • ۱۴۸ بازدید
  • ۰

ایزدی های ساکن در اردوگاه دهوک در اقلیم کردستان گفتند که به دلیل کنترل شبه نظامیان پ ک ک هنوز نتوانسته اند به خانه های خود در منطقه شنگال (سنجار) در استان نینوا بازگردند.

به گزارش انجمن بی تاوان، این در مصاحبه مطبوعاتی با پناهجویان ایزدی ساکن در اردوگاه آوارگان شریا در دهوک بیان شد که طی آن آنها در مورد رنج و مشکلات امنیتی ناشی از حضور عناصر پ.ک.ک صحبت کردند.

شهروند خالد حداده، پیرو مذهب ایزدی و ساکن اردوگاه “شریا”، ابراز تمایل کرد که به شنگال بازگردد، “اما وضعیت منطقه به حالت عادی بازنگشته است.”

وی افزود که شبه نظامیان پ ک ک در شنگال عامل اصلی بی ثباتی و ناامنی در منطقه هستند.

وی افزود: «آوارگان ایزدی نمی توانند از این طریق به خانه های خود بازگردند. خانه هایمان ویران شده و چیزی برای ما باقی نمانده است. دولت بغداد از وضعیت پناهندگان در اینجا آگاه نیست و به مشکلات ما اهمیت نمی دهد.

قاسم حلس که از ولسوالی سینونی در ولسوالی شنگال آمده است، به نوبه خود خاطرنشان کرد که ایزدی ها در کمپ پذیرش آوارگان در دهوک از شرایط سختی رنج می برند.

وی ادامه داد: اگر وضعیت در شنگال به حالت عادی برگردد و پیشمرگه ها بر مناطق ما مسلط شوند، البته به روستاها و شهرهای خود برمی گردیم.

او افزود: «ما از زندگی در اردوگاه بسیار خسته شده ایم. تابستان گرم نزدیک است و کولر نداریم، علاوه بر این مجبوریم آب بخریم.»

هانی میشکو، یکی از ساکنان کمپ شاریا، اظهار داشت که پسرش را سال گذشته به دلیل شرایط سخت در کمپ از دست داده است و “پیشجویان پ ک ک در شنگال عمدا کودکان را می کشند تا مردم را ارعاب و کنترل کنند.”

وی افزود: «از ترس شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک نمی‌توانیم به شنگال بازگردیم. دولت عراق اگر بخواهد می تواند شبه نظامیان پ ک ک را از شنگال بیرون کند.

وی افزود: «شبه‌جنگجویان پ‌ک‌ک عمدا کودکان ایزدی را می‌کشند تا مردم را کنترل کنند و از تسلیم شدن آنها اطمینان حاصل کنند. آنها یک کودک را جلوی خانه اش در شنگال کشتند.

وی تصریح کرد: شبه نظامیان پ.ک.ک به دلیل عدم تدبیر و ضعف ما در مقابله با آنها، زمین ها و مزارع ما را اشغال کرده اند.

شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک به بهانه مبارزه با سازمان تروریستی داعش در مناطقی با اکثریت ایزدی در حومه موصل (مرکز استان نینوا) گسترش یافتند.

ستیزه جویان این سازمان در بسیاری از مناطق، به ویژه کوه شنگال، اردوگاه هایی ایجاد کردند، جایی که گروه هایی از شبه نظامیان را که از سوریه و کوه های قندیل آورده بودند، از سال ۲۰۱۴ به آنجا آوردند.

پس از عقب نشینی نیروهای پیشمرگه که مرکز منطقه شنگال و اطراف آن را در سال ۲۰۱۵ از داعش پس گرفتند و استقرار نیروهای دولت مرکزی عراق و شبه نظامیان مردمی در شنگال از اکتبر ۲۰۱۷، فعالیت شبه نظامیان پ ک ک در منطقه افزایش یافت.

در ۹ اکتبر ۲۰۲۰، دولت‌های بغداد و اربیل توافقنامه‌ای را امضا کردند که شامل خروج شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک از شنگال بود، اما این توافق اجرایی نشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *