۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اوجالان علیه یونان شکایت کرد

  • ۱۱ آذر ۱۴۰۱
  • ۲۳۲ بازدید
  • ۰

اطلاعات یونان در استرداد اوجالان به ترکیه نقش داشته است.

به گزارش انجمن بی تاوان، دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت عبدالله اوجالان، سرکرده گروه تروریستی پ‌ک‌ک علیه یونان را به دلیل دست داشتن در استرداد و رفتار با وی بر خلاف قوانین حقوق بشر پذیرفته است.

اوجالان بار دیگر در دستور کار دادگاه حقوق بشر اروپا قرار گرفت، اما این بار نه علیه ترکیه، بلکه علیه یونان که در سال ۱۹۹۸ زمانی که او به یونان رفت و درخواست پناهندگی داد، او را به کنیا و از آنجا به ترکیه تحویل داد.

اوجالان از طریق وکلای خود شکایتی را علیه یونان در دادگاه حقوق بشر اروپا تنظیم کرد زیرا آنچه با او انجام دادند نقض قوانین کنوانسیون حقوق بشر بود.

اوجالان در این دادخواست می گوید زمانی که او در یونان بود و درخواست پناهندگی داد، پرونده او نادیده گرفته شد و مورد بررسی قرار نگرفت، اما به طور غیرقانونی به کنیا تحویل داده شد که برخلاف چندین ماده از توافقنامه حقوق بشر است.

اوجالان در ۹ اکتبر ۱۹۹۸ وارد یونان شد. به گفته وی، پلیس یونان با وی رفتار بدی داشته است که خلاف حقوق بشر و حتی بر خلاف ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر است که یونان یکی از طرفین آن است.

زمانی که اوجالان در یونان بود، در ۹ اکتبر ۱۹۹۸ در فرودگاه آتن بود، سپس در ۲۹ ژانویه ۱۹۹۹ به جزیره کورفا فرستاده شد و از ۲ تا ۱۵ فوریه به سفارت یونان در کنیا منتقل شد.

اوجالان در شکایت خود از یونان گفت: «کاری که یونان با من انجام داده است برخلاف ماده ۵ کنوانسیون حقوق بشر از نظر آزادی و امنیت افراد است.

زمانی که یونان از اعطای پناهندگی به اوجالان خودداری کرد، او در دادگاه اداری یونان شکایت کرد، اما رد شد.

اوجالان و دادگاه یونان

در ۴ دسامبر ۲۰۰۸، اوجالان از طریق وکلای خود علیه دادگاه اداری یونان شکایت کرد و مدعی شد که آنها نباید در سال ۱۹۹۹ هنگام درخواست پناهندگی او از یونان اخراج می کردند که خلاف حقوق بشر در آن کشور است. اوجالان خواستار ۲۰۱۰۰ یورو غرامت معنوی شد، اما دادگاه در ۳۰ ژانویه درخواست او را رد کرد.

موضوع در دادگاه حقوق بشر اروپا مطرح است

دادگاه حقوق بشر اروپا از وکلای اوجالان و یونان خواسته است که در روز محاکمه حاضر شوند و از دولت یونان پرسیده است که آیا اوجالان از طریق سازمان اطلاعات یونان به ترکیه تحویل داده شده است یا خیر.

هر دو طرف، وکلای اوجالان و یونان، ۱۲ هفته فرصت دارند تا مدارک خود را به دادگاه ارائه کنند، بنابراین انتظار می رود دادگاه در سال آینده تصمیم نهایی را درباره این شکایت بگیرد.

قبل از یونان، ترکیه

اوجالان پیش از یونان نیز همین شکایت را علیه ترکیه مطرح کرده بود و گفته بود که هنگام استرداد به ترکیه جانش در خطر است زیرا آنها با او رفتار غیرانسانی داشتند. اوجالان علیه ترکیه در دادگاه استراسبورگ شکایت کرد.

در ۲ مارس ۱۹۹۹، اولین کمیته دادگاه حقوق بشر اروپا از دریاسالاری بازدید کرد و با اوجالان ملاقات کرد و آنها بررسی کردند که آیا اوجالان شکنجه و بدرفتاری شده است یا خیر. در آوریل همان سال گزارشی به دادگاه ارائه کردند مبنی بر اینکه اوجالان مورد شکنجه و بدرفتاری قرار نگرفته است.

دادگاه حقوق بشر اروپا گزارش استراسبورگ را دریافت کرد، اما در سال ۲۰۰۳ حکم داد که ترکیه حقوق اوجالان و ماده ۶ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر را نقض کرده است.

بنابراین، دادگاه اروپایی حقوق بشر در دومین جلسه دادگاه اوجالان که در سال ۲۰۱۴ این تصمیم را صادر کرد، فاش کرد که به درخواست کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، بر اساس ماده ۳، پرونده اوجالان را بررسی کرده است اما از آن تاریخ تاکنون تحت هیچ گونه بدرفتاری قرار نگرفته که نقض قوانین حقوق بشر باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *