۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • از بین بردن شبکه های تروریستی: تجزیه و تحلیل سازمان تروریستی پ.ک.ک.(PKK)

از بین بردن شبکه های تروریستی: تجزیه و تحلیل سازمان تروریستی پ.ک.ک.(PKK)

  • ۶ خرداد ۱۴۰۰
  • ۴۷۹ بازدید
  • ۰

سازمان تروریستی پ.ک.ک (PKK) به طور رسمی در سال ۱۹۸۴ مبارزات مسلحانه خود علیه دولت ترکیه را آغاز کرد. از آن زمان ، بیش از ۳۰۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند ، این تعداد همچنان رو به رشد است. علاوه بر زندگی از دست رفته ، برآوردهای محافظه کارانه محاسبه می کند که ترور پ.ک.ک در طی بیش از ۳۰ سال فعالیت تروریستی ۲۰۰۰۰۰ نفر را معلول ، مجروح یا محکوم کرده است.

در این بازه زمانی ، ترکیه میلیاردها دلار برای افزایش توانایی های دارایی های نظامی خود صرف تلاش برای مقابله با پ.ک.ک و تأمین امنیت شهروندان خود کرده است – پولی که می توانست برای رفاه مردم ترکیه در ساخت و ساز هزینه شود بیمارستانها ، مدارس ، جاده ها و کارخانه های بسیار مورد نیاز ، به جای خرید بمبی که در خاک ترکیه می افتد.

مبارزات تروریستی پ.ک.ک علاوه بر خسارات جانی و تأثیر اقتصادی آن ، در عرصه بین المللی نیز عوارضی را برای ترکیه ایجاد کرده است. پ ک ک با موفقیت در کنار بسیاری از کشورهایی قرار گرفت که با ترکیه اختلاف دارند. برخی از کشورها از استفاده از پ.ک.ک به عنوان توسعه گزینه های سیاسی خود علیه ترکیه دریغ نمی کنند. در نتیجه ، پ.ک.ک از حمایت قابل توجه خارجی این کشورها ، از آسمان های امن تا آموزش های حرفه ای نظامی ، برخوردار بوده است.

عوامل بی شماری وجود دارد که وجود طولانی مدت PKK را توضیح می دهد ، از حمایت خارجی تا بودجه حاصل از فعالیت های غیرقانونی سودآور. این حضور مستمر با توجه به این واقعیت که ترکیه به مدت ۳۰ سال برای مقابله با تأثیرات این شرایط یک مبارزه ضد تروریستی قاطع انجام داده است ، جای نگرانی دارد. استراتژیهای ترکیه شامل یک کارزار طولانی مدت و موفقیت آمیز نظامی ، اقدامات اقتصادی برای افزایش رفاه و کیفیت زندگی کلی در بخشهای جمعیتی که بیشتر تحت تأثیر پ.ک.ک قرار دارند ، و اقدامات و اقدامات سیاسی در جهت حل مشکلات اجتماعی است.
ترکیه همچنین عبدالله اوجالان ، بنیانگذار و رهبر فرقه ای پ.ک.ک را در سال ۱۹۹۹ دستگیر و زندانی کرد. با کمال تعجب ، حتی با حضور رهبر اصلی خود در زندان ، حمایت مالی دولت در کمترین حد خود و مشکلات امنیتی که به طور قابل توجهی رفع شده بود ، پ ک ک همچنان به رشد خود ادامه می دهد.

پ.ک.ک اغلب موضوع مطالعات علمی نبوده است ، حتی اگر یکی از بزرگترین و مهمترین سازمانهای تروریستی در جهان باشد.
این تحقیق با هدف شناسایی استراتژی هایی برای برهم زدن ساختار سازمانی پ.ک.ک با هدف کمک به ادبیات رو به رشد تلاش های ضد تروریسم انجام می شود. از آنجا که شناسایی مفاهیم اساسی که باعث افزایش شبکه های تروریستی می شود ، به افزایش دید آنها کمک می کند ، یکی از اصلی ترین سوالات راهنمای این تحقیق این است: “ویژگی های همه جانبه سازمان تروریستی پ ک ک چیست؟” انتظار می رود پاسخ این سوال ویژگی های اساسی و غیرقابل تعویض پ.ک.ک را شناسایی کند. این پاسخ به نوبه خود سوال مهم دیگری را ایجاد می کند: “آیا می توان با بهره برداری از این مولفه های اصلی پ ک ک را به هم زد؟” این تحقیق علاوه بر توصیف ویژگی های اساسی سازمان تروریستی پ.ک.ک ، به دنبال راه های ملموس برای برهم زدن این مولفه ها است.

هدف و دامنه تحقیق

هدف اصلی این تحقیق شناسایی پویایی حاکم بر سازمان تروریستی پ.ک.ک و تهیه گزینه های سیاسی و توصیه های ملموس در سطح استراتژیک است که می تواند در برابر این ویژگی های اساسی استفاده شود ، که به نوبه خود باعث اصطکاک در پ.ک.ک ، اختلال در سازمان آن می شود. فعالیتها ، و در نهایت ، سقوط آن. در تلاش برای کشف مولفه های اصلی PKK ، این تحقیق PKK را از دریچه نظریه جنبش اجتماعی بررسی می کند. پس از شناسایی ویژگی های اساسی پ.ک.ک ، این مطالعه به منظور یافتن آن ، تجزیه و تحلیل عمیق این ویژگی ها را انجام می دهد اقدامات قابل اجرا برای اخلال در سازمان تروریستی پ.ک.ک.

نکته اساسی در هرگونه تلاش برای مبارزه با تروریسم ، توانایی آن در درگیر کردن طیف کاملی از یک ساختار سازمانی است و بنابراین باعث می شود گروه تروریستی نتواند یا مایل به ادامه کار نیست. با این وجود ، این مطالعه به منظور ایجاد یک استراتژی جدید و همه جانبه ضد تروریسم یا ارزیابی اثربخشی کلی مبارزات ضد تروریستی ترکیه در نظر گرفته نشده است. همچنین به استراتژی های گذشته ضد تروریسم و ​​تأثیرات بعدی آنها مربوط نمی شود. بدیهی است که نتایج تصمیمات سیاسی و اقدامات ضد تروریستی انجام شده تاکنون نقش بسزایی در شکل گیری وضعیت فعلی مبارزات پ.ک.ک و تأثیرات آن بر ترکیه داشته است. دامنه این تحقیق محدود به چارچوب بندی سازمان تروریستی پ.ک.ک از دریچه تئوری جنبش اجتماعی و انجام تجزیه و تحلیل از مولفه های اصلی ساختار آن به منظور یافتن و بهره برداری از نقاط ضعف است. ادبیات موجود در مورد سازمان تروریستی پ.ک.ک به دلیل واقعیت فوق الذکر که پ.ک.ک یکی از سازمانهای تروریستی است که کمتر مورد مطالعه قرار می گیرد ، تا حد زیادی ذهنی است. این واقعیت بیشتر تأکید می شود با این واقعیت که مبارزات پ.ک.ک ادامه دارد و بنابراین ادبیات هنوز هم برای استفاده و تبلیغات و تبلیغات باز است. با این حال ، این مطالعه با هدف ارزیابی ادبیات به طور عینی و به از تحت الشعاع قرار دادن شعارها یا هدایت تحلیل ها و نتیجه گیری های این تحقیق جلوگیری کنید.
ضدتروریسم جنگی است که در بسیاری از جبهه ها انجام می شود. برای پیروزی در چنین جنگی ، اقتدار فعلی باید در چندین نبرد در جبهه های مختلف به پیروزی برسد. این مطالعه برخی از جبهه های موجود علیه پ.ک.ک را از دیدگاه دیگری بررسی می کند. ایده اصلی آن این است که نگاه به مشکلات از دیدگاه های مختلف می تواند درک بهتری از مشکل ایجاد کند و بر این اساس به ایجاد راه حل های بهتر کمک کند. این مطالعه قصد دارد ضد تروریسم قابل استفاده را پیدا کند اقداماتی برای ایجاد اصطکاک در داخل پ.ک.ک ، اخلال در فعالیتهای پ.ک.ک و در نهایت پیروزی در نبردی در یک جبهه علیه پ.ک.ک در جریان کارزار ضد تروریسم ترکیه.

مروری بر سازمان تروریستی پ.ک.ک.

ترکیه از زمان تأسیس رسمی سازمان در سال ۱۹۷۸ علیه تروریسم پ.ک.ک می جنگد. در طول بیش از سه دهه ، این مبارزه و متغیرهای تأثیرگذار بر آن تغییر شکل داده است. در میان بسیاری از حوادث مهم دیگر ، پایان جنگ سرد ، بحران خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ ، مشکلات سیاسی بین ترکیه و همسایگان آن و دستگیری بنیانگذار و رهبر پ.ک.ک عبدالله اوجالان همگی در این مبارزه نقش داشته اند. در حالی که این وقایع تأثیرات مهمی بر استراتژی های تروریستی و ضد تروریستی داشتند ، اما به تنهایی نمی توانند تداوم فعالیت های تروریستی پ.ک.ک را توضیح دهند. هدف این فصل ترسیم یک تصویر عینی از سازمان تروریستی پ.ک.ک است.
به طور خاص ، هدف آن توصیف زمینه اجتماعی و سیاسی است که سازمان تروریستی پ.ک.ک در آن متولد شده است. علاوه بر این ، مهمترین ویژگی ها و زیرساخت های فیزیکی پ.ک.ک برای درک بهتر پویایی حاکم بر سازمان مورد بررسی قرار می گیرد. سرانجام ، بیش از سه دهه از ترور پ.ک.ک خلاصه شده است ، همراه با حوادث مهم برای ترسیم یک تصویر همه جانبه از جنگ ترکیه علیه تروریسم جدایی طلبانه.

ادامه دارد ….

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین