۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • اردوغان خواهان عذرخواهی ۱ نماینده ی کُرد شد

اردوغان خواهان عذرخواهی ۱ نماینده ی کُرد شد

  • ۲۰ آذر ۱۳۹۲
  • ۳۵۳ بازدید
  • ۰

نخست وزیر ترکیه خواهان عذرخواهی سری ساکک از نماینده ی دیاربکر شد.
انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از روزنامه ی وطن، در مجلس ملی ترکیه ۱ بار دیگر بین نمایندگان عضو حزب عدالت و توسعه و نمایندگان نزدیک به پ.ک.ک جدل لفظی و اختلاف روی داد.
پس از آن که روز گذشته ۳ حزب مجلس ملی رای به حذف عبارت کردستان ترکیه از متن بودجه ی سال ۲۰۱۴ دادند، امروز سری ساکک نماینده ی موش و عضو حزب صلح و دموکراسی پشت تریبون رفته و این اقدام نمایندگان را مصداق نژادپرستی و انکار هویت قومی کردها دانست. اُویا ارونات نماینده ی کُرد دیاربکر و از اعضای حزب عدالت و توسعه که پسر نوجوان او بر اثر بمب گذاری نیروهای پ.ک.ک کشته شده، در اعتراض به سخنان سری ساکک اعلام کرد که این کلمه برای کردها هیچ اهمیتی ندارد. نماینده ی موش در پاسخ به او اعلام کرد:« تو بنشین سرجایت و هیچ حرفی نزن. تو همان فردی هستی که از جنازه ی پسرت به عنوان پل سیاسی و حزبی استفاده کردی. بنابراین سکوت کن و سر جایت بنشین.» این سخنان ساکک موجب تنش در مجلس و اعتراض نمایندگان نزدیک به اردوغان شد و ارونات دقایقی پس از این رویداد در یک کتفرانس مطبوعاتی گریه کنان رو به دوربین رسانه ها گفت: «سری ساکک پارسال پسرجوان خود را از دست داده و نباید با یک مادر داغدیده چنین برخورد کند. من او را به خدا واگذار می کنم.»
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه برا ی سخنرانی به منظور تایید نهایی متن بودجه در مجلس ملی پشت تریبون رفت واعلام کرد:«پیش از آغاز سخنان خود، می خواهم حمایت خود از خواهرم ارونات را اعلام کنم. فردی این مادر داغدیده را تحقیر کرده که از شخصیت و ادب او چنین انتظاری نمی رفت و خود او نیز داغ از دست دادن فرزند را تجربه کرده است. فراموش نکنیم که پسر ارونات به دست نیروهای تروریست شهید شده و کسی حق ندارد عواطف او را جریحه دار کند. از آن نماینده انتظار دارم پشت همین تریبون از خواهرمان عذرخواهی کند.»
گفتنی است خانم ارونات در انتخابات سال ۲۰۱۱ میلادی آرای لازم برای کسب کرسی نمایندگی مجلس را به دست نیاورد. اما از آن جایی که مهمت خطیب دجله از نمایندگان برنده ی انتخابات و از سیاستمداران نزدیک به پ.ک.ک به خاطر محکومیت جرایم تروریستی کرسی نمایندگی خود را از دست داد، این کرسی به اویا ارونات داده شد و این موضوع سبب شده که نمایندگان حزب صلح و دموکراسی هر چند وقت یک بار با او درگیر شوند. فرزند این نماینده ی نزدیک به اردوغان در انفجار بمب کارگذاسته شده توسط نیروهای پ.ک.ک در دیاربکر کشته شد و این موضوع سبب شد که طرفداران اردوغان در در انتخابات مجلس به ارونات رای دهند. سری ساکک نیز از سیاستمداران قدیمی نزدیک به پ.ک.ک است که پسر جوان او، پارسال خودکشی کرد. وی از نمایندگان منعطف حزب صلح و دموکراسی به شمار می آیدکه در سال ۱۹۹۳ همراه با احمد ترک و خطیب دجله و به درخواست تورگوت اوزال رییس جمهور وقت ترکیه، به سوریه رفته و با اوجالان دیدار کرد ودر دور نخست مذاکرات صلح، نقش موثری ایفا کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین