۹ فروردین ۱۴۰۳

اخراج تروریست‌ها از عراق نزدیک است

  • ۷ آذر ۱۴۰۱
  • ۲۱۵ بازدید
  • ۰

یک مقام آگاه عراقی: نیروهای ارتش عراق به طول ۲۰۰ کیلومتر در مرز عراق و ایران مستقر خواهند شد.

انجمن بی تاوان : پس از حملات پی‌درپی قرارگاه حمزه سیدالشهدای نیروی زمینی سپاه به مقر گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی در منطقه اقلیم کردستان عراق و همچنین هشدار ایران به دولت مرکزی عراق، یک رسانه عربی به نقل از مسؤولان عراقی اعلام کرد این کشور قصد دارد نیروهایی از ارتش و مرزبانی را در مرزهای ایران مستقر کند. در طول ۲ ماه گذشته که برخی شهرهای ایران شاهد اغتشاش بود، گروهک‌های تروریستی از جمله کومله، حزب دموکرات و حزب موسوم به پاک، با تشدید فعالیت‌های ضدایرانی خود، اقدام به ایجاد ناامنی در مناطق غرب و شمال غرب کشور کردند. همین موضوع باعث شد نیروی زمینی سپاه نیز در پاسخ به آشوب‌طلبی‌ گروهک‌ها، مواضع آنها در اقلیم کردستان را در چند نوبت با حملات موشکی و پهپادی منهدم کند. مقابله ایران با گروهک‌های تجزیه‌طلب محدود به حملات موشکی و پهپادی نماند و مسؤولان سیاسی و نظامی کشورمان به دولت مرکزی عراق و مسؤولان اقلیم کردستان این کشور هشدار دادند در صورت عدم تخلیه تروریست‌ها از مرزهای ایران، حملات موشکی ادامه خواهد یافت. همین موضوع باعث شد دولت تازه‌تاسیس عراق به نخست‌وزیری محمد السودانی در صدد حل این معضل برآید. هفته گذشته بود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد: «ما طی ۸ هفته گذشته در ۲ مرحله در بغداد و تهران با مقامات عراق، همچنین با تیم مهمی از مقامات امنیتی در دولت مرکزی عراق و در اقلیم کردستان، نشست‌های متعددی داشتیم و تصمیمات مهمی هم اتخاذ شد».

وی با یادآوری اینکه تروریست‌ها از ۷۶ نقطه علیه امنیت استان‌های غربی از خاک اقلیم شمال عراق اقدام کرده بودند، اظهار داشت: «دولت مرکزی عراق متعهد شد این گروه‌های تروریستی را از مرزهای ما دور کند و توافق کردیم نسبت به خلع سلاح آنها اقدام کنند». امیرعبداللهیان افزود: «گفت‌وگوهای ما و پیگیری عملی توافقات با کشور دوست و برادر عراق ادامه دارد و طبعا زمانی که نیروهای مسلح عراق در مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان مستقر شوند و امنیت این مرزها را تضمین کنند دیگر نیازی به اینکه ما بخواهیم برای دفاع از تمامیت ارضی خودمان و مقابله با سرایت ناامنی‌ها به داخل کشورمان برخورد کنیم نیست».

در پی مذاکرات ایران و عراق و تصمیم دولت عراق برای استقرار نیروهای نظامی در مرز ۲ کشور، یک مقام عراقی جزئیات بیشتری از برنامه این کشور در این باره را اعلام کرد.

پایگاه خبری میدل ایست نیوز در این رابطه گزارش داد روز چهارشنبه هفته گذشته شورای وزارتی امنیت ملی عراق در نشستی به ریاست محمد السودانی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، حملات ایران و ترکیه به مرز عراق و بمباران شماری از مناطق اقلیم کردستان را بررسی کردند؛ در این نشست طرحی برای بازاستقرار نیروهای مرزبانی عراق برای کنترل نقطه صفر مرزی در طول مرز با ایران و ترکیه وضع شد.

یک مقام آگاه عراقی که خواست نامش فاش نشود به پایگاه خبری «العربی الجدید» گفت مقامات ایران مدارک و شواهدی درباره استفاده از خاک عراق علیه ایران از جمله قاچاق سلاح از اقلیم کردستان به خاک ایران را در اختیار مقامات عراقی قرار داده‌اند. این منبع تأکید کرد سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه ایران، به صراحت از جدیت ایران در اقدام نظامی زمینی برای توقف فعالیت گروه‌های کرد سخن گفته است. وی افزود که عراق به این جمع‌بندی رسیده که در منطقه‌ای به طول ۲۰۰ کیلومتر در مرز عراق و ایران نیروهای ارتش در کنار نیروهای مرزبانی مستقر شوند و همزمان پاسگاه‌هایی با حضور نیروهای پیشمرگه در این منطقه برقرار شود و تأکید کرد که دفتر سازمان ملل در عراق نیز از این طرح استقبال کرده، چون آن را باعث از میان رفتن عوامل حملات موشکی ایران می‌داند. این مقام عراقی تأکید کرد که نیروهای اعزامی اخیر مانع فعالیت گروه‌های کرد علیه ایران می‌شوند اما همچنان به نظر می‌آید رضایت ایران جلب نشده است.

در همین رابطه «تحسین الخفاجی» سخنگوی ستاد عملیات مشترک عراق، خبر داده است که دولت عراق با جدیت در حال انجام اقدامات لازم برای ارسال نیروهای نظامی بیشتر به مرز ایران است و در این باره هماهنگی‌های لازم با اقلیم کردستان انجام شده است. وی گفته است عراق توانایی به دست گرفتن کامل کنترل مرزهای خود و جلوگیری از هرگونه تهدید علیه همسایگان از خاک عراق را دارد و این سیاست ثابت عراق است و به موجب قانون اساسی عراق هیچ گروهی حق ندارد از خاک کشور علیه همسایگان استفاده کند.

مهدی تقی آمرلی، دبیر کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق نیز اظهار کرده است که دولت محمد السودانی با جدیت برای به دست گرفتن کنترل کامل مرزهای عراق با ایران اقدام می‌کند تا هیچ‌گونه خلأ امنیتی در این منطقه پیش نیاید. وی افزود که در مرحله بعد اقدام مشابهی درباره مرزهای عراق با ترکیه انجام خواهد شد. آمرلی تأکید کرد که ایران پیام نارضایتی خود از فعالیت گروه‌های مخالف در خاک عراق را به مقامات بغداد و اقلیم رسانده و عراق نیز تأکید کرده است که اجازه نمی‌دهد از خاکش علیه کشورهای همسایه اقدامی صورت بگیرد. وی گفت که اعزام نیروهای جدید به مرز ۲ کشور اقدامی مهم و مورد حمایت همه نیروهای سیاسی کشور است، چون ضامن حاکمیت ارضی عراق خواهد بود.

* نخست‌وزیر عراق به تهران می‌آید

محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق قرار است در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی فردا به تهران بیاید. با توجه به مذاکرات اخیر ایران و عراق در ارتباط با اخراج تروریست‌های تجزیه‌طلب از مرزهای غربی، به نظر می‌رسد رایزنی السودانی با رئیس‌جمهور و مقامات ایرانی در ارتباط با همین موضوع باشد. البته برخی منابع غیررسمی نیز گزارش داده‌اند میانجیگری عراق در مذاکرات ایران و عربستان نیز موضوع دیگری است که در سفر نخست‌وزیر عراق به تهران به آن پرداخته خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *