۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • آوارگی ساکنان شنگال عراق در پی فشارهای «پ ک ک/پژاک»

آوارگی ساکنان شنگال عراق در پی فشارهای «پ ک ک/پژاک»

  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۰
  • ۲۹۲ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان،اردوگاه های آوارگان دهوک مجددا شاهد بازگشت ساکنان سنجار (شنگال) هستند، که در پی فشارهای پ ک ک/پژاک مجبور به ترک سنجار شدند.

یک مسئول محلی در استان دهوک در شمال عراق، از آوارگی مجدد ساکنان شهر سنجار واقع در غرب موصل به علت وجود خطر برای زندگیشان در نتیجه تداوم کنترل گروه تروریستی (پ ک ک) و عناصر وابسته به آن بر بخش های گسترده ای از شهر خبر داد.

«منال محمد»، مدیر دفتر اورژانس استان دهوک روز جمعه تاکید کرد که یک خانواده که سال گذشته به سنجار بازگشته بودند، مجددا آواره شدند و گفت که ۲۵۰ خانواده آواره به اردوگاه های موجود در دهوک اقلیم کردستان پناه آوردند.

وی اشاره کرد که وضعیت بد امنیتی در سنجار، تداوم تهدید جان خانواده ها و نبود خدمات، این خانواده ها را مجبور به بازگشت به دهوک کرده است و مقامات کرد کمیته ای ویژه برای استقبال از آوارگان جدید و تسهیل روند پناه دادن به آنها تشکیل دادند.

از طرفی دیگر یک مسئول محلی سابق در سنجار به العربی الجدید گفت: بسیاری از ساکنانی که به سنجار بازگشتند، به علت کنترل عناصر مسلح وابسته به پ ک ک بر سنجار از ناراحتی رنج می برند و مجددا مجبور به ترک این شهر تا به ثبات رسیدن اوضاع در آن شدند.

وی اشاره کرد که اخیرا  فشارهایی بر ساکنان سنجار صورت می گیرد تا نامزد نزدیک به پ ک ک را در انتخابات آتی عراق انتخاب کنند.

این مسئول سابق سنجار که نخواست نامش فاش شود، احتمال داد که انتخابات در سنجار با توجه به عدم اعتماد ساکنان به آن به دلیل فشارها و حضور سلاح، با مشارکت پایین برگزار شود.

وی تصریح کرد که آوارگی مجدد ساکنان سنجار، اشاره واضح به مقامات عراق مبنی بر لزوم فعالسازی توافق سنجار است که تنها بر روی کاغذ آمده است.

بغداد و اربیل سال گذشته توافقی مبنی بر عادی سازی اوضاع در سنجار از طریق استقرار نیروهای عراقی و اخراج گروه های مسلح دیگر نظیر عناصر پ ک ک امضا کردند اما این توافق در سایه تداوم کنترل گروه تروریستی پ.ک.ک و متحدانش بر سنجار اجرایی نشد.

در همین راستا «شیخ شامو»، مشاور امور ایزدی های رئیس اقلیم کردستان عراق گفت که گروه هایی که بر سنجار تسلط دارند، به دنبال اجرای پروژه های منطقه ای و ناکام گذاشتن توافق امضا شده بین بغداد و اربیل هستند.

وی با اشاره به اینگه گروه های مسلح سنجار را به پایگاهی اطلاعاتی تبدیل کرده اند و این خطر بزرگی است، بیان کرد که تنها راه حل برای اوضاع سنجار، عملی کردن توافق بغداد و اربیل است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *