۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چالش های پیش روی اقلیم کردستان

  • ۲۱ شهریور ۱۴۰۰
  • ۳۲۴ بازدید
  • ۰

نویسنده: بیلال وهاب، پژوهشگر مسائل کردی

او در مصاحبه با نشریه الکترونیکی المانتیور آمریکا، از وجود چالش های قدیمی و جدید در اقلیم کردستان و تاثیر آن بر حال و آینده این منطقه خبر داد.

بیلال وهاب در مورد چالش های جدید اقلیم کردستان گفت: دو چالش سیاسی پیش روی اقلیم کردستان فوت سیاستمداران برجسته و قدیمی کرد مانند جلال طالبانی و نوشیروان مصطفی رهبران فقید اتحادیه میهنی و جنبش تغییر و افتادن افسار قدرت در اقلیم کردستان به دست نسل جوان احزاب سیاسی است که حاکمیت اقلیم کردستان را در دست دارند و در عین حال، تحت کنترل دو خانواده طالبانی و بارزانی قرار دارد.

او با اشاره به تنش های اخیر میان دو رهبر اتحادیه میهنی از خانواده طالبانی تاکید کرد چنین مشکلی در مورد حزب دموکرات کردستان عراق و خانواده بارزانی نیز وجود دارد.

پژوهشگر اندیشکده واشنگتن برای خاورمیانه، درباره علت بروز تنش های خانوادگی و تغییر رویکرد در این خانواده های حاکم پس از فوت بزرگان سیاسی و یا سالمند شدن آنها گفت: عموما این نسل جدید کمتر تعامل مثبت با عامه مردم دارند، در رویکرد سیاسی خود تندرو هستند و سلبریتی مابانه رفتار می کنند.

او حضور پ.ک.ک در اقلیم کردستان با داشتن دیدگاهی کاملا متفاوت برای مسئله کردها را یکی دیگر از چالش ها برای اقلیم کردستان دانست. از نظر بیلال وهاب، حملات راکتی به اربیل از دیگر چالش ها برای اقلیم کردستان محسوب می شود.

پژهشگر مسائل کردی با اشاره به این که خروج آمریکا از افغانستان تاثیر زیادی بر وضعیت آن کشور داشته، تاکید کرد احتمال تکرار این اتفاق در عراق، کردها بویژه رهبران اقلیم کردستان را نگران کرده است.

بیلال وهاب نتیجه گیری کرد که اقلیم کردستان در حوزه داخلی با فساد و رقابت بر سر قدرت روبه روست و با چالش هایی در حوزه های سیاسی، اقتصادی و نظامی نیز مواجه شده است

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *