۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ۱۱ ماده قانون اساسی جدید ترکیه به تصویب رسید

۱۱ ماده قانون اساسی جدید ترکیه به تصویب رسید

  • ۲۶ دی ۱۳۹۵
  • ۳۳۵ بازدید
  • ۰

ائتلاف احزاب ملی گرای رادیکال حرکت ملی و حزب اسلام گرای عدالت و توسعه در صحن پارلمان ترکیه باعث تصویب ۱۱ ماده اصلی قانون اساسی جدید پیشنهادی دولت ترکیه شد.
به گزارش انجمن بی تاوان به نقل از روزنامه حریت، ۱۱ ماده قانون اساسی جدید ترکیه با رای مثبت بالای ۳۴۰ نماینده مجلس ترکیه به تصویب رسیده است.
ماده های به تصویب رسیده در پارلمان ترکیه به صورت مختصر بدین شرح می باشد:
ماده اول: اصلاح ماده «۹» قانون اساسی ترکیه: اشاره به ویژگی ها و اختیارات رئیس جمهور ترکیه که در کنار صفت «مستقل» که در قانون اساسی کنونی ترکیه اشاره شده است صفت «بی طرف» نیز به آن اضافه شده است. این ماده با ۳۴۷ رای مثبت به تصویب رسید
ماده دوم: اصلاح ماده «۷۵» قانون اساسی ترکیه: که بر اساس آن تعداد نمایندگان مجلس ترکیه از ۵۵۰ نفر به ۶۰۰ نفر ارتقا پیدا کرده است. این ماده با ۳۴۳ رای مثبت به تصویب رسیده است
ماده سوم: اصلاح ماده «۷۶» قانون اساسی ترکیه: که بر اساس این اصلاحیه سن کاندیداهای نمایندگی مجلس و شهرداری ها از ۲۵ سال به ۱۸ سال کاهش پیدا کرده است. این ماده با ۳۴۱ رای مثبت به تصویب رسیده است.
ماده چهارم: اصلاح ماده «۷۷» قانون اساسی ترکیه: اصلاح زمان بندی انتخابات نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری که بر اساس این اصلاحیه در صورت عدم کسب اکثریت آراء توسط یک حزب یا یک رئیس جمهوری می توان انتخابات دیگری برگزار کرد (از میان برداشتن احتمال حکومت ائتلافی)، این ماده که به درگیری فیزیکی نیز انجامید با ۳۴۳ رای مثبت به تصویب رسید.
ماده پنچم: اصلاح ماده «۸۷» قانون اساسی ترکیه: این ماده نیز که به جنجال های فراوانی در پارلمان ترکیه دامن زد، اختیارات نمایندگان در قانون گذاری ها را کاهش داده است. این ماده جنجالی نیز با ۳۴۳ رای مثبت تصویب شده است.
ماده ششم: اصلاح ماده «۹۸» قانون اساسی ترکیه: در این ماده نیز اختیارات نمایندگان مجلس ترکیه برای استیضاح وزیر و معاونین رئیس جمهوری محدود شده است. این ماده نیز با ۳۴۳ رای مثبت به تصویب رسید
ماده هفتم: اصلاح ماده «۱۰۱» قانون اساسی ترکیه: تغییر ویژگی ها و اختیارات کاندیدهای ریاست جمهوری در ترکیه می باشد. در این اصلاحیه مدت ریاست جمهوری ۵ سال در نظر گرفته شده است که نامزدهای ریاست جمهوری حداقل باید ۴۰ سال و دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند. در این ماده ۱ فرد می تواند ۲ بار به ریاست جمهوری انتخاب شود. در این اصلاحیه آمده است که رئیس جمهور می تواند وابسته به یک حزب باشد. این ماده نیز یکی از مهمترین و جنجالی ترین ماده های قانون اساسی جدید ترکیه بود که با ۳۴۰ رای مثبت به تصویب رسید.
ماده هشتم: اصلاح ماده «۱۰۴» قانون اساسی ترکیه: افزایش اختیارات ریاست جمهوری که در این ماده می توان گفت سیستم پارلمانی به ریاست جمهوری تغییر پیدا می کند و تمام اختیاراتی که در یک سیستم قبلی به نخست وزیر داده شده است به رئیس جمهور ترکیه اعطا می شود. این ماده با ۳۴۰ رای مثبت به تصویب رسیده است.
ماده نهم: اصلاح ماده «۱۰۵» قانون اساسی ترکیه: نحوه مجازات رئیس جمهور در قانون اساسی حال حاضر جمهوری ترکیه اصلاح شده است. این ماده با ۳۴۳ رای مثبت به تصویب رسیده است.
ماده دهم: اصلاح ماده «۱۰۶» قانون اساسی ترکیه که بر اساس آن حق تشکیل کابینه و معاونین رئیس جمهور از نخست وزیری به ریاست جمهوری منتقل شده است و وزراء در برابر رئیس جمهور پاسخگو می باشند. (این ماده در واقع به سیستم نخست وزیری در ترکیه پایان می دهد). این اصلاحیه جنجالی نیز با ۳۴۳ رای مثبت به تصویب رسیده است.
ماده یازدهم: اصلاح ماده «۱۱۶» قانون اساسی ترکیه: در این اصلاحیه نیز انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس به صورت همزمان را میسر می کند. این ماده نیز ۳۴۱ رای مثبت به تصویب رسیده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین