۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • ۱۰۰ گله گوسفند در کوهستان جودی درگیری جنگ پ.ک.ک و ارتش ترکیه هستند

۱۰۰ گله گوسفند در کوهستان جودی درگیری جنگ پ.ک.ک و ارتش ترکیه هستند

  • ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۳۴۱ بازدید
  • ۰

به گزارش انجمن بی تاوان، به دلیل عملیات نظامی جدید ترکیه در منطقه کردستان عراق، چوپانان در نزدیکی کوه جودی با هزاران حیوان در انتظار نگه داشته شده اند.

بر اساس اخبار واصله به دلیل عملیات نظامی جدید فرامرزی در منطقه کردستان عراق، چوپانان از چرای حیوانات خود در اطراف کوه جودی، کوهی در استان شیرناک ترکیه در نزدیکی مرز ترکیه با عراق، جلوگیری می‌شوند.

چوپانان، از جمله کسانی که از استان های مجاور آمده اند، اجازه ندارند دام های خود را به مراتع دامنه کوه جودی ببرند، زیرا این منطقه از سوی استانداری به عنوان “منطقه امنیتی ویژه” اعلام شده است.

وضعیت در مراتع کوه هرکول بین شیرناک و سیرت و فلات در Başkale وان نیز به همین منوال است.

به گفته چوپانان، سربازان کارت شناسایی چوپان ها را ضبط کردند و برخی از آنها به ازای هر گوسفند ۱۹۰ لیره (حدود ۱۳ دلار آمریکا) جریمه شدند.

شاکیر بیرونش، چوپانی که سه روز پیش از نصیبین ماردین به سمت باشکاله حرکت کرد، گفت که آنها نمی توانند برای استراحت توقف کنند زیرا “سربازان همه جا هستند.”

“ما باید حیوانات را در گله های جداگانه به فلات ببریم. اما ما در اینجا منتظریم. همانطور که منتظریم، حیوانات در اینجا انباشته می شوند. نه آب است و نه جایی برای چرا.

“می گویند ممنوع است و باید تا اوایل اردیبهشت صبر کنیم. این حیوانات تا اول اردیبهشت کجا چرا می کنند؟ در حال حاضر ۲۰ گله هستند. دو تا سه روز دیگر تعداد این گله ها به ۱۰۰ گله می رسد. یعنی ده ها هزار گله حیوانات.”

دوره آکسو (۷۰ ساله)، یک چوپان دیگر، گفت که آنها پنج سال است که قادر به ورود آزادانه به فلات ها نبوده اند. “گاهی می گویند “مردها نمی توانند بیایند”، گاهی می گویند “بچه ها را نیاورید”، گاهی می گویند “هیچکدام از شما نمی توانید بیایید.”

وی افزود: “سال گذشته سه بار ما را برگرداندند. بسیاری از حیوانات ما مردند. اعمال خودسرانه وجود دارد. آنها این کار را انجام می دهند زیرا ما را دوست ندارند.”

در ساعات اولیه ۱۸ آوریل، وزارت دفاع ترکیه از آغاز عملیات “پنجه قفل” برای هدف قرار دادن گروه تروریستی پ.ک.ک در منطقه کردستان عراق خبر داد.

به گفته این وزارتخانه، آخرین در یک سری عملیات در منطقه که از ماه مه ۲۰۱۹ به عنوان “عملیات پنجه” نامگذاری شده است، این حمله بر مناطق متینا، زاپ و آواسین-باسیان متمرکز است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین