۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • یک کارشناس کُرد هشدار داد: احتمال عدم برگزاری انتخابات در مناطق کردنشین ترکیه

یک کارشناس کُرد هشدار داد: احتمال عدم برگزاری انتخابات در مناطق کردنشین ترکیه

  • ۱۶ شهریور ۱۳۹۴
  • ۲۸۰ بازدید
  • ۰

یکی تحلیلگر کُرد معتقد است اگر تنشهای اخیر در ترکیه کنترل نشود، ممکن است انتخابات پارلمانی این کشور در روز یکم نوامبر در مناطق کردنشین این کشور برگزار نشود.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی  اوضاع در مناطق کردنشین ترکیه بعد از حملات هوایی این کشور به پ.ک.ک در روز ۲۴ جولای ۲۰۱۵ بحرانی شده است. همزمان، به دنبال عم موفقیت حزب عدالت و توسعه در تشکیل کابینه ائتلافی بعد از انتخابات ۷ ژوئن ۲۰۱۵، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه و رهبر پیشین حزب عدالت و توسعه اول نوامبر ۲۰۱۵ را به عنوان روز برگزاری انتخابات زودرس در ترکیه تعیین کرده است. حزب عدالت و توسعه که در ۱۰ سال گذشته بر ترکیه حکومت کرده است در تلاش است شکست ۷ ژوئن را جبران کند و با به دست آوردن اکثریت، دولت را مانند دوره های گذشته به تنهایی تشکیل دهد. از سوی دیگر کُردها می خواهند باز هم آستانه ۱۰ درصدی ورود به پارلمان ترکیه را بگذرانند و تغییرات را از طریق قدرت سیاسی دنبال کنند. اما تحلیلگران سیاسی معتقدند تحولات اخیر سیاسی در ترکیه بر انتخابات تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

برخی تحلیلگران معتقدند اتفاقات اخیر و تلاش اردوغان برای متقاعد کردن مردم برای روی گرداندن آنها از حزب دموکراتیک خلقها یا HDP بی ثمر خواهد شد و کردها حتی ممکن است رای بیشتری در انتخابات اول نوامبر به دست آورند.

اما یک تحلیلگر کرد در دیاربکر معتقد است که ممکن است حوادث زیادی در فاصله زمانی کنونی تا اول نوامبر اتفاق بیفتد و وضعیت بحرانی تر شود چراکه کُردها هم از این امر نگران هستند.

نجدت اپکیوز، پژوهشگر موسسه تحقیقلت سیاسی و اجتماعی دیاربکر به رادیو ملی آمریکا گفت: ممکن است وضعیت امنیتی مناطق کردنشین به حدی بحرانی شود که نتوان در این مناطق انتخابات پارلمانی را برگزار کرد. باید این احتمال را در نظر گرفت.

فرات آنلی، شهردار مشترک دیاربکر هم در مصاحیه با رادیو ان پی آر گفت احتمال دارد دولت در مناطق کرنشین انتخابات را برگزار نکند و یا حداقل با ایجاد موانع امنیتی و پستهای ایست و بازرسی، مردم نتوانند به راحتی در انتخابات شرکت کنند.

اما محمود آکار رییس دفتر حزب عدالت و توسعه در دیاربکر می گوید ایجاد موانع امنیتی برای تامین امنیت شهروندان و اطمینان دادن به آنها در برگزاری یک انتخابات ایمن و آزاد است

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین