۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • گوچلو: درآمد پ‌ک‌ک از اقدامات نامشروع است

گوچلو: درآمد پ‌ک‌ک از اقدامات نامشروع است

  • ۶ آبان ۱۳۹۷
  • ۱۹۲ بازدید
  • ۰

ابراهیم گوچلو سیاستمدار، نویسنده و حقوقدان مطرح کرد اهل دیاربکر ترکیه است. وی از بنیانگذاران جنبش اتحاد ملی کرد در ترکیه است. که تاکنون رئیس چندین حزب و گروه کردی بوده و به داشتن اطلاعات گسترده و مستند در مورد پ.ک.ک مشهور است. ابراهیم گوچلو و کتاب “آیات آپو” در تحقیقات کمیسیون تحقیق مجلس ترکیه برای بررسی اعضای کشته شده پ.ک.ک در داخل گروه به عنوان دو منبع مهم و معتبر در رسانه های ترکیه به حساب می آید. کتاب “آیات آپو” را “سلیم چوکور کایا” از بنیانگذاران جدا شده پ.ک.ک نوشته که اکنون در آلمان مخفیانه زندگی می کند.

ابراهیم گوچلو معتقد است سازمان هایی که کار مخفی یا کار مسلحانه انجام می دهند بدون شک و تردید به دولت ها وابسته اند. استخبارات این دولت ها از این سازمان ها به عنوان ابزار استفاده می کنند و در قبال آن نیز به آنها کمک می نمایند. کمک ها به صورت تسلیحاتی، پولی و دادن فضای اقامت است. بخش اول تامین مالی این سازمان ها از کمک دولت هاست. بخش دوم از اقدامات نامشروع است. این سازمان ها بعد از مدتی به عنوان مافیا کار می کنند و با مافیا نیز داد و ستد می کنند. و می دانیم کار مافیا نیز هروئین و قاچاق است. خرید و فروش هروئین است خرید و فروش اسلحه است. منبع دیگر اخاذی است. مافیا منطقه ای را تحت کنترل خود می گیرد و از تاجران افراد ثروتمند و غیره اخاذی می کند. سازمان های تروریستی و مسلح که با دولت ها کار می کنند هر قدر هم بگویند با عناوینی مانند امپریالیسم مخالف هستیم و خود را سوسیالیست معرفی می کنند در فضای کار مافیایی مفاهیمی مانند سوسیالیسم برای آنها در درجه هفتم یا هشتم قرار می گیرد. کسب پول برای آنها به درجه اول می رسد و برای همین نیز از مردم پول می گیرند. اصلا امکان ندارد سازمان های تروریستی به صورت مستقل تامین مالی شوند و آزاد باشند. این غیرممکن است. می دانید که کار تروریستی هزینه بردار است. اگر فرد یا گروهی تروریستی بخواهد در جایی اقدامی تروریستی انجام دهد خود این کار خیلی هزینه دارد. گرفتن جا و مکان، اقدامات استخباراتی و غیره که همگی هزینه دارد لذا نیازمند پول سنگین است و برای کسب پول زیاد نیز از راه تجارت به دست نمی آید. می دانید که در تجارت فرد به تدریج ثروتمند می شود در عرض یک روز ثروتمند نمی شود. سال ها تلاش می کنند تجارت می کنند و هر سال ۲۰-۳۰ درصد رشد می کنند و به تدریج سرمایه خود را افزایش می دهند و بزرگ می شوند. اما برای گروههای تروریستی وقت خیلی مهم است لذا باید در سریع ترین زمان پول داشته باشند. برای همین نیز از راههای نامشروع پول کسب می کنند.

وی در خصوص فروش هروئین، اخاذی. در گزارش های اینترپل اینها را در مورد پ ک ک نیز می گویند و خودش هم مدعی است اینها کمک مردمی اند یا به گفته آنها “خون شهدا”ست؟ کدام روایت درست است؟ روایت پ ک ک اشتباه است. با همه سازمان های کردی کمابیش در ترکیه، ایران، سوریه و عراق آشنایی دارم. کمابیش کومله، حزب دموکرات کردستان ایران، یکتی، پارتی و غیره را می شناسم. وقتی به این سازمان ها نگاه می کنیم تنها سازمانی که خیلی علنی قاچاق مواد و اخاذی می کند پ ک ک است. پ ک ک نیازمند پول های کلان است و برای همین نیز اخاذی های سنگینی از مردم می کند. مثلا از اصناف دیاربکر اخاذی می کند. اصناف می تواند در یک سال ۵۰۰ میلیارد لیره ترک کسب کند. در مقابل این ۲۵ الی ۵۰ میلیارد باج به پ ک ک می می دهد. یعنی درست به اندازه سود آنها از اخاذی می کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *