۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

گفت و گوی کوتاه با عضو سابق گروهک پژاک

  • ۹ دی ۱۴۰۲
  • ۱۱۶ بازدید
  • ۰

انجمن بی تاوان: وقتی به ذهنم رسید که برای پرونده سیاسی پنجره به ‎سراغ کسی بروم که خودش قبلا عضو گروهک تروریستی پژاک بوده، فکر نمی‎ کردم که هیچ کدام از این توابین از ترس جان خود هم که شده، جرأت کند این کار را انجام دهد. اما با دوستی آشنا شدم که سعی کرد با رعایت مسائل امنیتی و استفاده از نام مستعار، با ما گپ کوتاهی درباره پژاک و روزهایی که عضو پژاک بوده، بزند. او خود را فریب خورده می‎ داند و به همین دلیل امروز که از این گروهک تروریستی خارج شده، دست به افشاگری علیه آن‎ها زده است. آن‎چه می‎ خوانید، حاصل گفت ‎وگوی ما با این عضو سابق گروهک پژاک است:

صحبت را از خود پژاک شروع کنیم. پژاک یعنی چه؟ در چه سالی و توسط چه کسانی این گروهک تروریستی آغاز به کار کرد؟

پژاک (PJAK)، مخفف اسم کردی آن (پارتی ژیانی ئازادی کوردستان) است. فرقه پژاک، شاخه ‎ای از پ‎.ک.ک (PKK) است که در سال ۲۰۰۳ و به ‎دنبال حمله آمریکا به عراق تأسیس شد. این گروهک به ‎منظور همسو شدن با اشغال‎گران آمریکایی و در راستای سیاست‎ های آن‎ها تأسیس شد. سرکرده اول این فرقه شخصی است به‎ نام عبدالرحمان حاجی احمدی که متولد شهر نقده از توابع آذربایجان غربی است. او قبلا عضو حزب منحله دمکرات کردستان بوده ولی به‎ دلیل تندروی در امور نظامی، از این گروه اخراج شده است.حاجی احمدی، بعد از اخراج از حزب دمکرات کردستان، راهی آلمان شد و در آن‎جا با دختری آلمانی ازدواج کرد که البته بعدها از همدیگر جدا شدند. حاجی احمدی اکنون در آلمان زندگی می‎ کند. سرکرده کنونی پژاک نیز فردی به نام سیامند معینی است که اهل مهاباد بوده و ساکن بلژیک می باشد و از همان جا کنترل عملیات‎ های تروریستی پژاک را بر عهده دارد. سالانه یکی دو بار هم به قندیل (محل استقرار تروریست‎های پژاک) سر می‎زند.

گویا شما قبل از تشکیل این گروه با پ.ک.ک همکاری داشته‎ اید. از نظر شما به عنوان کسی‎ که در زمان جدایی این دو گروه از هم، عضو پ.ک.ک بوده ‎ای، هدف مؤسسان پژاک و پ.ک.ک از این جدایی چه بود؟

با دستگیری عبدالله اوجالان، سرکرده پ.ک.ک، اوضاع آشفته ای در کردستان عراق حاکم شد. در آن برهه زمانی، با یکی از کادرهای پ.ک.ک آشنا شدم. بعد از گفت وگو و بحث چند ساعته تصمیم گرفتم که عضو این گروه بشوم. بدین منظور از طریق هوادارهای این گروه در منطقه، راهی عراق شدم و از آن‎جا نیز به کوه‎های قندیل فرستاده شدم. سال ۲۰۰۳ میلادی و بعد از حمله نیروهای آمریکا به عراق، پ.ک.ک، گروهی از افراد خود را گرد هم آورد و گروهکی به نام پژاک را تشکیل داد.

هدف اصلی از تشکیل این گروهک، همسو شدن با حمله آمریکا به ایران بود؛ چون آن‎ها فکر می‎کردند که در آینده ای نزدیک، آمریکا به ایران حمله خواهد کرد. بنابراین آن‎ها هم می توانند جای پایی برای خود درست کنند تا در آینده بتوانند در کردستان ایران نیز به راحتی فعالیت کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین