۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • گزارشگر
  • >
  • گزارش مطبوعات: عملیات نظامی «قاطعانه» ترکیه علیه پ‌ک‌ک در عراق، با هماهنگی بغداد، شنگال و سلیمانیه را نیز شامل می‌شود

گزارش مطبوعات: عملیات نظامی «قاطعانه» ترکیه علیه پ‌ک‌ک در عراق، با هماهنگی بغداد، شنگال و سلیمانیه را نیز شامل می‌شود

  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
  • ۹۸ بازدید
  • ۰

یک سیاستمدار کرد نسبت به خطرات همکاری پ.ک.ک و اتحادیه میهنی کردستان هشدار داد.

انجمن بی تاوان: در یک گزارش مطبوعاتی آمده است که ترکیه برای یک عملیات نظامی گسترده علیه مواضع گروه تروریستی کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در عراق آماده می‌شود.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن به نقل از روزنامه حریت نزدیک به دولت ترکیه در گزارشی اعلام کرد که مقدمات اجرای عملیات گسترده از طریق دور نشست‌های بین مقامات ترکیه و عراق برای آمادگی برای عملیات آغاز شده است. که منجر به بسته شدن کامل مرز ترکیه و عراق به طول ۳۷۸ کیلومتر و سفت شدن حلقه می شود.

بحث های مقدماتی برای فرآیند

سرعت گفت‌وگوها بین طرف‌های ترکیه و عراق در ماه‌های اخیر درباره همکاری برای پایان دادن به فعالیت پ‌ک‌ک و تهدیدات آن از داخل خاک عراق علیه ترکیه بالا گرفته است و نشست امنیتی بین دو طرف در ۱۹ دسامبر گذشته توسط وزرای خارجه و با حضور وزرای دفاع و روسای دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی دو کشور همسایه در آنکارا برگزار شد.

به دنبال آن، یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه و ابراهیم کالین، رئیس اطلاعات ترکیه، از بغداد و اربیل بازدید کردند که بر همین پرونده متمرکز بود. هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه و فواد حسین عراقی روز شنبه در حاشیه سومین مجمع دیپلماتیک آنتالیا در آنتالیا (جنوب ترکیه) دیدار کردند که در آن روابط دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر سر برگزاری دور دوم نشست های امنیتی توافق شد. در ماه آینده در بغداد انتظار می رود که دو سند در مورد امنیت، امنیت مرزی و همکاری در مبارزه با تروریسم صادر کند.

یاشار گولر وزیر دفاع ترکیه سه شنبه گذشته در آنکارا با قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق که در مجمع دیپلماتیک آنتالیا نیز شرکت کرده بود، دیدار کرد.

در توافق با بغداد

روزنامه الشرق الاوسط نوشت که مرحله مقدماتی عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق همراه با بحث های سیاسی در مورد سوریه است، جایی که «یگان های مدافع خلق کرد» (YPG) وجود دارد که آنکارا آن را شاخه سوری پ.ک.ک می داند.»

عبدالقادر سلوی، نویسنده حریت، که به دلیل نزدیکی به محافل حاکم در آنکارا شهرت دارد، گفت که عملیات زمینی گسترده ای در منطقه ای که در حال حاضر عملیات «پنجه قفل» در آن اجرا می شود، انجام خواهد شد که در سال ۲۰۱۸ آغاز شده است. آوریل ۲۰۲۲ و هنوز ادامه دارد.

وی افزود که در این زمینه با دولت مرکزی بغداد توافق شده است.

سیلوی ادامه داد: به نظر من اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در خصوص مرزها با عراق به دلیل بحث در مورد انتخابات محلی ترکیه که در پایان اسفند ماه جاری برگزار می شود، ارزیابی مناسبی نداشته است.

اردوغان در اظهاراتی پس از ریاست جلسه دولت ترکیه در آنکارا دوشنبه گذشته تایید کرد که کشورش در مبارزه با تروریسم به جلو حرکت می کند و اشاره کرد که ترکیه به تکمیل حلقه ای که امنیت مرزهایش با عراق را تامین می کند، نزدیک است. وی افزود: در تابستان آینده این مشکل را برای همیشه حل خواهیم کرد.

سیلوی گفت که پشت این وعده مذاکرات دیپلماتیک و آمادگی نظامی با عراق است و این عملیات شامل سنجار و سلیمانیه نیز می شود.

وی خاطرنشان کرد: عملیات «پنجه» از سال ۲۰۱۹ آغاز شد و آخرین قسمت آن با نام «پنجه قفل» از ۲۷ فروردین ۱۳۹۱ با موفقیت ادامه دارد و در این میان تعدادی از سربازان خود را در ۲۲، ۲۳ و ۲۴ ژانویه از دست دادیم. آخر، در منطقه ای که عملیات «پنجه» در آن انجام شد.

وی افزود: بر این اساس مقرر شد عملیات زمینی گسترده و ایجاد منطقه امن در منطقه ای که پایگاه های ترکیه در آن مستقر هستند، انجام شود و خط پوشش منطقه گرا به عنوان مرز منطقه امن تعیین شد. ”

ویژگی های فرآیند

سیلوی بر اساس منابع خود جزئیاتی از این عملیات ارائه کرد و گفت که این عملیات شامل عملیات زمینی با پشتیبانی هوایی می شود و مرز ۳۷۸ کیلومتری در عمق ۴۰ کیلومتری به طور کامل بسته خواهد شد، همانطور که در سوریه انجام می شود.

وی افزود: به خط مرزی از جمله منطقه گارا که به غارهایش معروف است دسترسی پیدا می‌کند و غارها و پناهگاه‌های پ‌ک‌ک در آنجا تخریب می‌شوند و برای جلوگیری از ورود نیروهای ترکیه تحت کنترل دائمی آن‌ها قرار می‌گیرند. دوباره از آنها استفاده کنید.»

سیلوی تصریح کرد که نیروهای ترکیه این عملیات را انجام خواهند داد و به گفته وی در حالی که ترکیه برای عملیات در عراق آماده می شود، تمرکز بر دیپلماسی در سوریه خواهد بود.

با اشاره به اینکه هاکان فیدان وزیر امور خارجه و ابراهیم کالین رئیس اطلاعات در حال حاضر در واشنگتن به سر می برند و در آنجا نشست های سازوکار راهبردی ترکیه-آمریکایی در حال برگزاری است و از جمله موضوعات اصلی مورد بحث با مقامات آمریکایی، عملیات اجرایی در عراق و سوریه است.

سفر اردوغان به عراق

بر اساس آنچه رئیس جمهور ترکیه اخیراً اعلام کرد، قرار است اردوغان پس از انتخابات محلی ترکیه که قرار است در ۳۱ مارس برگزار شود، به عراق سفر کند.

گولر در این زمینه گفت که قابلیت های جنبشی پ.ک.ک به نقطه پایانی رسیده است.

وی روز دوشنبه گذشته در حالی که ریاست جلسه فرماندهان ارشد ارتش ترکیه از طریق ویدئو کنفرانس را برعهده داشت، افزود: با عملیات موفقیت‌آمیز که برای مبارزه با تروریسم در داخل و پشت مرزها انجام شد، گروه تروریستی ضربه محکمی خورد و توانایی‌های آن را دریافت کرد. حرکت به پایان خود رسیده است.»

وی ادامه داد: در دوره آتی برای تشدید کنترلی که تاکنون بر روی زمین ایجاد کرده‌ایم و قابلیت‌های کاری و حرکتی نیرو‌ها را خنثی کنیم، هیچ مکانی را دور از چشم یا دور از دسترس خود نخواهیم گذاشت.»

خطرات همکاری پ.ک.ک و اتحادیه میهنی کردستان

دیندار داسکی، سیاستمدار کُرد و یکی از بنیانگذاران حزب اتحاد اسلامی کردستان، در خصوص سلیمانیه گفت: پ.ک.ک آشکارا در شهر سلیمانیه فعالیت نظامی و سیاسی دارد و آنها اجازه دارند در این شهر این کار را انجام دهند. و این یک استدلال برای ترکیه است که بارها تهدید کرده است که در این مورد سکوت نخواهد کرد.

وی افزود: ترکیه همچنین در این منطقه بمباران هوایی کرد و حریم هوایی خود را به روی پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه سلیمانیه بست.

با تاکید بر اینکه رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان باید مسئولانه با موضوع پ‌ک‌ک برخورد کند و با این حزب که ترکیه آن را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند، برخورد کند، زیرا اگر این کشور (ترکیه) مستقیماً در سلیمانیه مداخله کند، این امر تهدیدی برای امنیت اقلیم کردستان است.

اخیراً گزارشی از رسانه های ترکیه حاکی از آن است که احزاب سیاسی و سازمان های غیردولتی به نفع پ.ک.ک در مرکز سلیمانیه فعالیت می کنند، مانند (جنبش آزادی جامعه کردستان، جنبش آزادی، PYD، RJAK، کتابخانه آرشیو تحقیقات زنان کرد و … مرکز آکادمی) با اشاره به اینکه «سازمان مختل شده است.» تروریستی که در حومه شهر سلیمانیه ایست بازرسی ایجاد کرد، حمل و نقل عمومی را اداره می کرد، از شهروندان اخاذی می کرد و در میان غیرنظامیان آدم ربایی انجام می داد.

آژانس آناتولی ترکیه اعلام کرد که «حزب اتحادیه میهنی کردستان برای اعضای پ‌ک‌ک کارت‌های هویتی صادر کرد که به تروریست‌ها اجازه می‌دهد فضای آزادی را در منطقه به دست آورند»، با توجه به اینکه «حفاظت ارائه شده توسط اتحادیه میهنی به عنوان پل راهبردی در رابطه کوه قندیل پ ک ک در مرز عراق و ایران و امتداد آن در سوریه عمل می‌کند.

این گزارش تایید کرد که اتحادیه میهنی کردستان به اعضای پ‌ک‌ک که از شمال سوریه می‌آیند آموزش نظامی می‌دهد.

وی با اشاره به اثرات منفی نفوذ پ‌ک‌ک به سلیمانیه، گفت: به موازات اینکه پ‌ک‌ک در سلیمانیه فضایی برای خود پیدا کرد، ترکیه حریم هوایی خود را برای پروازهای ورودی و خروجی از شهر بست و این امر تاثیر منفی بر وضعیت منطقه داشت.»

علاوه بر سلیمانیه، پ.ک.ک سال هاست که نقاط تمرکز تصادفی در مناطق کوهستانی با زمین های پیچیده در مرز بین ترکیه و منطقه دارد.

حکومت اقلیم کردستان اغلب از پ.ک.ک می خواهد مناطق مرزی تحت کنترل خود را تخلیه کند تا ساکنان و روستاییان در معرض بمباران قرار نگیرند، همچنین وجود سنگرهای آن در این مناطق باعث تخلیه صدها روستا از ساکنان آنها و مانع تراشی ارائه خدمات به ده ها نفر دیگر شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین