۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • گزارش روزنامه زمان: باز هم ترکیه باز داعش و باز عملیات انتحاری

گزارش روزنامه زمان: باز هم ترکیه باز داعش و باز عملیات انتحاری

  • ۲۷ دی ۱۳۹۴
  • ۲۹۳ بازدید
  • ۱

در کمتر از دو سال داعش در ترکیه دست به سازماندهی بزرگی زده است، آنکارا، استانبول، آدی یامان، غازی عنتاب و ساکاریا شهرهایی هستند که داعش در آن به فعالیت های مختلفی اعم از جذب نیرو و سازماندهی برای انجام عملیات مختلف اقدام کرده است.
بار دیگر دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در ترکیه دست به عملیات تروریستی زد. بعد از سور، دیاربکر، آنکارا؛ این بار نوبت استانبول بود که شاهد یک عملیات انتحاری خونین دیگر باشد. قلب استانبول، میدان سلطان احمد این شهر در کمتر از یک سال، این دومین باری است که شاهد یک عملیات انتحاری است. هنوز یاد و خاطره کشته های دیاربکر، سور و آنکارا از اذهان عمومی پاک نشده است. عملیات های انتحاری که در مجموع ۱۴۰ کشته بر جای گذاشته بود با یک حمله انتحاری دیگر در اولین ماه از سال جدید میلادی در مرکز توریستی ترکیه تنها و تنها ضعف امنیتی و اطلاعاتی این کشور را با دیگر به وضوح نشان می دهد. دستگاه های قضایی ترکیه در سال گذشته پرونده نزدیک به ۱۰ هزار فرد را که بالقوه عامل انتحاری شناخته شده اند را مختومه اعلام کرده و دست از تعقیب قضایی این افراد برداشت. یک هزار و ۵۰۰ نفر که در ارتباط مستقیم با گروه های تروریستی داعش و القاعده بودند و به محل های درگیری در سوریه رفت و آمد داشته اند از تعقیب قضایی در ترکیه خارج شده اند. عامل انتحاری میدان سلطان احمد استانبول چند روز پیش به کلانتری بی اوغلو مراجعه کرده و نام خود را به عنوان پناهنده سوری در این کلانتری به ثبت رسانده بود.
افرادی که از لیست تعقیب قضایی ترکیه خارج شده اند فرصت لازم برای سازماندهی دوباره در این کشور را به دست آورده اند. در کمتر از دو سال داعش در ترکیه دست به سازماندهی بزرگی زده است، آنکارا، استانبول، آدی یامان، غازی عنتاب و ساکاریا شهرهایی هستند که داعش در آن به فعالیت های مختلفی اعم از جذب نیرو و سازماندهی برای انجام عملیات مختلف اقدام کرده است. نظامیان داعشی به راحتی به وسیله اتوبوس های بین شهری در شهرهای مختلف ترکیه رفت و آمد داشته و هیچ ممانعتی در برابر آنان صورت نگرفته است. شکایت هایی از خانواده ها به مراکز پلیس ترکیه واصل شده مبنی بر این که فرزند خانواده به عنوان داوطلب انتحاری به داعش پیوسته است اما این شکایت ها بی نتیجه مانده است.
عدم جدیت در رسیدگی به پرونده های آنکارا، سور و دیاربکر همواره از سوی بسیاری از کنسولگری های کشورهای مختلف در ترکیه مورد انتقاد قرار گرفته و در این زمینه اظهار نگرانی شده است. کنسولگری آمریکا در استانبول به دلیل ضعف های امنیتی ۲ روز تعطیل شد. وزارت خارجه آمریکا هشدار عدم مسافرت شهروندان آمریکایی به ترکیه را صادر کرد. تمام این تحولات خبر از عملیات انتحاری در استانبول می داد که خلاء های امنیتی در ترکیه بار دیگر نتوانست مانع آن شود.
عملیات های انتحاری در یک سال اخیر در ترکیه
۶ ژانویه ۲۰۱۵، میدان سلطان احمد استانبول، عامل انتحاری خود را در مرکز پلیس این میدان منفجر کرده و ۱ پلیس ترکیه کشته شد.
۵ آوریل ۲۰۱۵، میتینگ حزب دموکراتیک خلق ها در دیاربکر، انفجار بمب توسط عامل انتحاری باعث کشته شدن ۵ شهروند ترکیه شدند.
۲۰ جولای ۲۰۱۵، تجمع فعالان مدنی – سیاسی در سوروچ استان شانلی اورفا، عامل انتحاری داعش با انفجار خود باعث کشته شدن ۳۴ نفر از فعالان مدنی – سیاسی که بیشتر دانشجو بودند شد.
۱۰ اکتبر ۲۰۱۵، تجمع فعالان سیاسی – مدنی نزدیک به حزب دموکراتیک خلق ها در مقابل راه آهن قدیم آنکارا، دو عامل انتحاری داعش دست به کشتار بزرگی زده و ۱۰۲ شهروند ترکیه کشته شدند.
۲۳ دسامبر ۲۰۱۵، حمله به فرودگاه صبیحه کوکچن استانبول در که اثر آن یک خدمه زن هواپیما کشته شد.
۱۲ ژانویه ۲۰۱۶، میدان سلطان احمد استانبول، عامل انتحاری خود را میان توریست های آلمانی و نروژی منفجر کرده و در اثر آن ۱۰ توریست کشته شدند.
سوالاتی که همواره بی پاسخ مانده اند:
عاملان انتحاری دولت اسلامی عراق و شام (داعش) چگونه بدون هیچ محدودیتی از سوریه تا استانبول می توانند منتقل شده و دست به عملیات انتحاری بزنند؟
آیا هیچ اطلاعاتی از سوی سازمان های امنیتی ترکیه در خصوص احتمال بروز حملات منتشر نشده است؟
عاملان انتحاری چگونه از مرزها عبور کرده اند که اطلاعاتی از آنان در دست نبوده است؟
چه کسی و یا چه کسانی به این عاملان انتحاری کمک می کنند؟
بلافاصله بعد از عملیات انتحاری هویت عامل انتحاری منتشر شد. سرعت عمل نیروهای امنیتی – اطلاعاتی ترکیه چیزی به غیر از این رانشان می دهد که این عامل انتحاری در کنترل سازمان امنیت ملی ترکیه (میت) و یا سازمان های امنیتی ترکیه بوده است؟
لازم به ذکر است، احمد داوود اوغلو، ۳ هفته قبل در برنامه تلویزیونی عنوان کرده بود لیستی از عاملان انتحاری داعشی تهیه کرده ایم آنان تحت تعقیب اند ولی قبل از انجام عملیات نمی توانیم علیه آنان اقدامی صورت دهیم.

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین عناوین