۱۰ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • یادداشت روز
  • >
  • گزارش دو تحلیلگر آمریکایی؛ گروهی خطرناک‌تر از داعش که قصد حمله به آمریکا را دارد+ویدیو

گزارش دو تحلیلگر آمریکایی؛ گروهی خطرناک‌تر از داعش که قصد حمله به آمریکا را دارد+ویدیو

  • ۷ بهمن ۱۳۹۴
  • ۲۶۹ بازدید
  • ۰

گروه تروریستی داعش که تا پیش از جدایی خود از القاعده با نام «القاعده عراق» فعالیت می کرد، با شروع ناآرامی ها و جنگ داخلی سوریه تمام توجهات را به خود جلب کرد؛ توجهاتی که بیش از هر چیز، ناشی از دامنه وسیع فعالیت های تروریستی این گروه، میزان بالای خشونت و کشتار و همچنین اعلام تشکیل خلافت اسلامی از سوی آن ها بوده است.

انجمن بی تاوان آذربایجان غربی به نقل از «تابناک»، هرچند میزان بالای توجه به داعش از سوی بازیگران مختلف منطقه‌ای و بین المللی، ناشی از تهدیدات بالقوه این گروه تروریستی بوده، بی توجهی به سایر گروه‌های تروریستی، مسأله‌ای است که می‌تواند در بلندمدت تبعات امنیتی زیادی در خاورمیانه و سایر نقاط جهان داشته باشد. یکی از این گروه‌های تروریستی که عدم توجه و تمرکز بر آن، می‌تواند مخاطره آمیز باشد، گروه تروریستی جبهه النصره است؛ گروهی وابسته و ملتزم به مشی شبکه تروریستی القاعده.

القاعده را می‌توان مادر تمامی گروه‌های تروریستی دانست که چندین دهه رعب و وحشت را در تمامی نقاط جهان و به صورت مشخص در خاورمیانه به وجود آورد؛ شبکه‌ای از تعداد زیادی گروه‌های وابسته به خود در خاورمیانه و آفریقا که تا پیش از ظهور داعش تمامی توجهات را به خود معطوف کرده بود. در حال حاضر نیز در کنار توجه به داعش، لزوم توجه به یکی از عمده‌ترین و خطرناک‌ترین وابستگان القاعده یعنی جبهه النصره ضروری به نظر می‌رسد؛ گروهی که با آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، توانست ضمن یارگیری گسترده، عملیات‌های جنگی زیادی را در سوریه به ثمر برساند.

با این حال، عدم توجه به این گروه تروریستی در سایه توجه به داعش، می‌تواند عواقب و خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. در همین زمینه نیز دو اندیشکده آمریکایی اینترپرایز و مطالعات جنگ طی یک گزارشی به این موضوع پرداختند و خطر جبهه النصره را برای امنیت ملی ایالات متحده در درازمدت گوشزد کردند.

در این گزارش آمده است: «هرچند به نظر می‌رسد داعش بسیار مشهور‌تر از جبهه النصره است، هر دوی این گروه خطری علیه آمریکا هستند و هر دو قصد حمله به آمریکا را دارند».

در این گزارش که توسط فرد کاگان (مبدع استراتژی موج در سال ۲۰۰۷ در عراق که افزایش نیروهای آمریکایی در این کشور و تعامل با قبایل محلی برای ایجاد ثبات در عراق را در نظر داشت) و کیم کاگان (مشاور ژنرال پترائوس در افغانستان و رئیس موسسه مطالعات جنگ) ارائه شد، تأکید شده است:

«النصره به عنوان شاخه سوری القاعده تهدیدی درازمدت و رام نشدنی‌تر از داعش است و هدف قرار دادن آن نیز دشوار به نظر می‌رسد».

در این گزارش کیم کاگان معتقد است که جبهه النصره بی‌سروصدا و بدون جلب توجه در حال خیزش در درون جمعیت سوریه و مخالفان سوری است. آن‌ها منتظر فرصت هستند تا در صورت سقوط داعش «جهاد جهانی» خود را آغاز کند.

بنابراین، تمرکز بیش از اندازه بر داعش و عدم توجه به این گروه تروریستی و همچنین سایر گروه‌های تروریستی که در حال افزایش یارگیری‌ها و فعالیت‌های تروریستی خود هستند، می‌تواند چندین پیامد خطرناک به همراه داشته باشد.

از یک سو، در سایه تمرکز و توجه به داعش، فرصت‌های لازم تروریستی را برای سایر گروه‌های تروریستی و به ویژه گروه‌های وابسته به شبکه القاعده و مشخصا جبهه النصره را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، همان طور که در گزارش کیم کاگان و فرد کاگان آمده، این عدم تمرکز و بی‌توجهی باعث می‌شود گروهی همچون جبهه النصره خود را درون جمعیت جوامعی همچون سوریه جا بزنند که در بلندمدت می‌تواند مخاطرات امنیتی زیادی برای این جوامع به همراه داشته باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *