۹ فروردین ۱۴۰۳
  • خانه
  • >
  • اخبار
  • >
  • کمک ۵ میلیارد دلاری ترکیه به آوارگان سوری

کمک ۵ میلیارد دلاری ترکیه به آوارگان سوری

  • ۳۰ دی ۱۳۹۳
  • ۲۶۰ بازدید
  • ۰

ترکیه ۵ میلیارد دلار برای آوارگان سوری هزینه کرده و بیش از ۱٫۵ میلیون پناهنده پذیرفته است. در مقابل، کشورهای غربی همه با هم ۲۶۵ میلیون دلار کمک کرده اند و کمتر از ۵۰ هزار پناهنده پذیرفته اند.
انجمن بی تاوان آذربایجان عربی به نقل از رسانه های ترکیه معاون نخست وزیرترکیه، نومان کورتلموش اعلام کرد که ترکیه برای پناه جویان سوری ۵ میلیارد دلار هزینه کرده است و بر این اساس ترکیه کشوری است که نسبت به درآمد ملی خود، بیشترین هزینه را برای کمک به آوارگان جنگی متحمل شده است. وی گفت علت این نیست که ترکیه از لحاظ تجاری ثروتمند ترین کشور است بلکه به این خاطر است که از نظر معنوی غنی است.
پس از آغاز جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱ و پس از آن ظهور داعش در سوریه، ترکیه شروع به پذیرش پناهندگان سوری ای کرد که از خشونت جنگ می گریختند، اما در همان هنگام کشورهای غربی نسبت به آوارگان و پناه جویان سوری بی توجهی نشان دادند. زمانی که ترکیه در حال انتقال منابعش برای سوری های بی پناه بود، که تعدادشان بیش از ۱٫۵میلیون نفر برآورد می شود، کشورهای غربی که درآمدهایشان در مقایسه با ترکیه بالاتر است، از یاری پناهندگان نیازمند سر باز زدند.
کورتلموش که در کنگرۀ آک پارتی سخن می گفت، افزود: «برای آوارگان سوری که از آوریل ۲۰۱۱ تا کنون به علت نا آرامی های کشورشان آواره شده اند، ۵ میلیارد دلار هزینه شده و ۱٫۷ میلیون نفر از آنها در ترکیه به پناهندگی پذیرفته شده اند.»
خشونت پایان ناپذیری که در سوریه در جریان است و همچنان تشدید می شود این آوارگان را ناگزیر کرده که پناهنده شدن به حکومت های دیگر را به ماندن ترجیح دهند. در نتیجۀ کمک هایی که برای پناهندگان فراهم می شود، ترکیه در صدر فهرست این کشورها است.
کورتلموش در ادامۀ سخنانش پرسید: «سازمان های خیریۀ زیادی در سراسر دنیا وجود دارند و کشورهای زیادی نیز هستند که از ما غنی ترند. اما کمک های آنها از حد ۲۶۵ میلیون دلار تجاوز نمی کند. پس ترکیه چگونه می تواند این همه تدارکات را فراهم کند؟ آیا دلیلش این است که ترکیه خیلی ثروتمند است؟» وی ادامه داد: «نسبت به درآمد ملی، ترکیه در صدر فهرست کشورهایی است که به یاری نیازمندان شتافته است. نه به این خاطر که ترکیه خیلی ثروتمند است ، بلکه به این خاطر که دل های ثروتمندی دارد.»
اگر چه آوارگان سوری به طور فزاینده ای به محافظت و حمایت نیاز دارند، اما تنها شمار کوچکی از آنان توانسته اند در کشورهای اتحادیۀ اروپا پناهنده شوند. بر اساس اعلام اتحادیۀ اروپا، از آغاز نا آرامی های سوریه تاکنون، تقریباً ۶۰ هزار آوارۀ سوری درخواست پناهندگی سیاسی کرده اند و اکثر آنها در آلمان و سوئد پذیرفته شده اند.
شبکۀ مهاجرت اروپا اعلام کرد که بلژیک متعهد شده ۱۵۰ پناهنده بپذیرد، دانمارک ۱۴۰ پناهنده، فرانسه ۵۰۰ پذیرش انسان دوستانه، آلمان ۲۰,۰۰۰ پذیرش انسان دوستانه، سوئد ۱,۲۰۰ مهاجر و لوکزامبورگ ۶۰ مهاجر.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *